تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 مهر 1401 - 12:05
کد خبر : 102904

منابع گاز پارس‌جنوبی در خطر

منابع گاز پارس‌جنوبی در خطر

آیا قطر می‌تواند منابع میدان مشترک گازی را تصاحب کند؟ قطر سرعت سرمایه‌گذاری بر میدان مشترک پارس‌جنوبی را افزایش داده است. آن‌طور که مقامات قطری می‌گویند قرار است با ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز بعدی توسعه این میدان مشترک میزان برداشت گاز قطر دو تا سه برابر افزایش یابد. پروژه‌ای که قرار است ظرف

آیا قطر می‌تواند منابع میدان مشترک گازی را تصاحب کند؟

قطر سرعت سرمایه‌گذاری بر میدان مشترک پارس‌جنوبی را افزایش داده است. آن‌طور که مقامات قطری می‌گویند قرار است با ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز بعدی توسعه این میدان مشترک میزان برداشت گاز قطر دو تا سه برابر افزایش یابد. پروژه‌ای که قرار است ظرف ۸ سال آینده به ثمر بنشیند.
با افزایش قیمت گاز در اروپا به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های اروپا علیه روسیه، اروپایی‌ها راهی خلیج‌فارس شده‌اند تا روی پروژه‌های گازی قطر سرمایه‌گذاری کنند. کمبود گاز در اروپا باعث افزایش نرخ تورم و رکود اقتصادی شده است. رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک غرب به خلیج‌فارس اگرچه حول محور انرژی می‌چرخد اما روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها از سفر بی‌نتیجه صداعظم آلمان به قطر که با هدف بستن قراردادهای گازی به امارات و قطر انجام شده، خبر دادند. با این حال همه نشانه‌ها بیانگر آن است که قطر درباره پروژه توسعه میدان گنبد شمالی مصمم است. پروژه‌ای که بر روی بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک دنیا قرار است اجرایی شود و هدف هم تولید بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان خواهد بود.
قطر از پنج سال گذشته به دنبال افزایش تولید بیشتر گاز از میدان گازی پارس‌جنوبی است. مقامات این کشور چندی پیش اعلام کردند که به زودی با اجرای یک پروژه ۳۰ میلیارد دلاری به نام «توسعه میدان شمالی» میزان برداشت گاز از این میدان مشترک با ایران را افزایش خواهند داد. این تصمیم قطری‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که موضوع افت فشار گاز در پارس‌جنوبی در طرف ایران از دو سال گذشته رو به افزایش است.به دنبال افزایش قیمت گاز حالا رقابت‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ال‌ان‌جی قطر افزایش یافته است. پس از توتال شرکت آلمانی RWE هم اخیرا با شرکت ملی نفت ابوظبی برای خرید LNG قرارداد امضا کرده است، این توافق فقط برای خرید یک محموله۱۳۷ هزار مترمکعبی LNG است. قرار شده است شرکت اماراتی این محموله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اواخر ماه دسامبر یا اوایل سال ۲۰۲۳ به آلمان تحویل دهد. قطر تصمیم دارد که تولید LNG خود را از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۶ افزایش دهد. قطری‌ها همچنین گفته‌اند که فاز دوم این پروژه را هم قرار است در سال ۲۰۲۷ با افزایش تولید ۱۲۶ میلیون تن LNG به سرانجام برسانند.کارشناسان می‌گویند، قراردادی که قطر برای افزایش تولید گاز منعقد کرده، یک تغییر اساسی در سیستم تجارت جهانی انرژی ایجاد خواهد کرد و این کشور را تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده ال‌ان‌جی دنیا خواهد کرد. هرچند در حال حاضر رقابت بین آمریکا، استرالیا و قطر شانه به شانه است اما سرمایه‌گذاری‌های عظیم قطر می‌تواند مسیر مطمئن‌تری برای این کشور ترسیم کند.

وقتی دست روی دست گذاشتیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  در چنین شرایطی ایران همچنان درگیر تحریم‌ها و موانع جذب سرمایه‌گذاری و البته فناوری تولید گاز ال‌ان‌جی است. هرچند دولت سیزدهم قراردادی با گازپروم برای تبدیل گاز به ال‌ان‌جی بسته اما گفته می‌شود که گازپروم تکنولوژی‌های جدید ال‌ان‌جی را در اختیار ندارد.در سال‌های گذشته که افت فشار در میدان گازی پارس‌جنوبی افزایش یافت، برخی کارشناسان می‌گفتند که دلیل این افت فشار افزایش برداشت قطر از این میدان بوده است. به گفته آنها موقعیت جغرافیایی این میدان به گونه‌ای است که گاز می‌تواند به سمت قطر مهاجرت کند.حسن مرادی کارشناس انرژی درباره عقب ماندن ایران در برداشت از میدان گازی پارس‌جنوبی  می‌گوید: ما در حوزه ال‌ان‌جی عقب‌مانده هستیم؛ تقریبا ۱۰۰ سال در این زمینه عقب‌مانده هستیم، این در حالی است که آمریکا بیش از ۸۰ سال در حوزه ال‌ان‌جی تجربه دارد. طبعا از قطر هم دراین رابطه بسیار عقب‌تر هستیم دلیل آن هم این است که سال‌های بسیاری در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم و شکی در این رابطه وجود ندارد.او اضافه کرد: میدان گازی پارس‌جنوبی بین قطر و ایران مشترک است و هر دو کشور حق استحصال گاز را از این میدان دارند، اما باید نحوه این برداشت با مشارکت و مشورت یکدیگر باشد، زیرا منبع، منبع مشترک است.این کارشناس انرژی با بیان اینکه قطر به این میدان مشترک گنبد شمالی و ما پارس‌جنوبی می‌گوییم، تصریح کرد: قطر در پارس‌جنوبی، با تمام توان کار می‌کند و منابع را استخراج می‌کند، موضوع ال‌ان‌جی، بخشی از کل پروژه برداشت گاز است، زیرا سناریوی تولید گاز یک سناریوی عظیم چندوجهی است که یک بخشی را ال‌ان‌جی تشکیل می‌دهد. این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: بستن قرارداد با خارجی‌ها برای تولید ال‌ان‌جی به میزان تولید گاز از ذخایر مرتبط است، طبیعی است که وقتی توان برداشت بالا برود، تولید ال‌ان‌جی هم بیشتر می‌شود. فرقی ندارد که قطر این گاز را وارد خط لوله کند یا به ال‌ان‌جی تبدیل کند‌. این هنر و مهارت قطر است که توانسته این کار را با مدیریت درست انجام دهد.او تاکید کرد: در کشور ما به شدت در این زمینه کوتاهی شده است‌؛ ما مدعی هستیم که می‌توانیم موشک به هوا بفرستیم، یا سفینه راه‌اندازی کنیم، سوال این است که چرا در زمینه تکنولوژی ال‌ان‌جی فعالیت مثمرثمر مناسبی نداشتیم و نداریم؟مرادی با بیان اینکه معاون فناوری ریاست‌جمهوری و سایر دانشگاه‌های کشور باید به فکر تکنولوژی تولید ال‌ان‌جی باشند تا با تمام قدرت ال‌ان‌جی تولید شود، خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش تقاضا دیر یا زود باید در این زمینه فعالیت پررنگی داشته باشیم. زیرا هر چقدر دیر در این زمینه فعالیت کنیم بیشتر ضرر می‌کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....