تاریخ انتشار : جمعه 10 آبان 1398 - 15:59
کد خبر : 2206

ملاحظاتی بر مشکلات‌و راهبردهای اقتصاد ایران بقلم پاشازاده

ملاحظاتی بر مشکلات‌و راهبردهای اقتصاد ایران بقلم  پاشازاده

تا حال با خود اندیشیده اید چه چیزی توانسته تحریم را علیه ایران اجرایی کند؟ آنچه تحریم را علیه ایران اجرایی کرده است ارتباط بانکهای جهان توسط شبکه سویفت از یک سو و کنترل دلار توسط فدرال رزرو از سوی دیگر است . سوال اینست که چگونه امریکا میتواند در کلیه کشورها کلیه معاملات با

تا حال با خود اندیشیده اید چه چیزی توانسته تحریم را علیه ایران اجرایی کند؟
آنچه تحریم را علیه ایران اجرایی کرده است ارتباط بانکهای جهان توسط شبکه سویفت از یک سو و کنترل دلار توسط فدرال رزرو از سوی دیگر است .
سوال اینست که چگونه امریکا میتواند در کلیه کشورها کلیه معاملات با ایران را کنترل کند و ایران را تحت فشار بگذارد ؛ بعبارتی گردش نقدینگی جهان را کنترل کند ؛ اما ما نمی توانیم در ایران برای خودمان این کار را انجام دهیم .
عجیب نیست؟
برای خودمان ، در ایران !
عجیب تر اینکه برای اینکار تکلیف قانونی هم داریم .
قانون مبارزه با پول شویی صراحتا تکلیف نموده .
اگر میخواهیم فساد را کنترل کنیم باید این قانون را اجرا کنیم
هر راه دیگری در کنترل فساد در صورت عدم اجرای این قانون محکوم به شکست است .
باید سیستن گردش نقدینگی را در بانک مرکزی ایجاد کنیم و آن را بع سامانه مالیاتی و پول شویی کشور متصل کنیم .
تنها با ۵ ماه کار قادریم این کار را انجام دهیم .
چرا انجام نمی دهیم ؟
مشکل کجاست ؟
این کار باعث رشد تولید و کاهش واسطه گری میشود .
این کار باعث شفافیت معاملات میشود .
لا اینکار رشوه گرفتن و کارهای کثیف بی مفهوم میشود .
با اینکار عدالت اجتماعی توسعه پیدا میکند .
اشتغال افرایش پیدا میکند. صادرات توسعه پیدا میکند .
چرا از سود کوتاه مدت نمی گذریم و سود بلند مدت را در نمی یابیم؟
شما بگویید چرا ؟
دولت را در ۱۶ سال گذشته به شدت حجیم کرده ایم ، همه کارهای ما دولتی شده است ، واگذاری های شرکتهای دولتی را به عده ای خاص و زیر قیمت انجام دادیم ‌ . فاجعه های هپکو و آلومینیوم المهدی و .‌‌..
واقعا چرا این کارها شد؟ آیا نمیتوانستیم به جای واگذاری بلوکی سهام ، سهام را در بورس و بصورت خرده سهام واگذار کنیم؟
آیا نمیتوانستیم کارگران هر مجموعه ای را سهامدار همان مجموعه کنیم که راندمان افزایش پیدا کند ؟
آیا نمیتوانستیم به مدیران به شرط عملکرد خوب سهام ممتازه بدهیم که با تمام وجود مدیریت کنند؟
آیا نمیتوانستیم شاخص های کلیدی عملکرد را برای سنجش عملکرد مدیران تعیین و در سایتی رسمی به صورت آنلاین به سهامداران اعلام نماییم تا مدیران بدانند عملکردشان توسط سهامداران کنترل میشود ؟
آیا نمیتوانستیم ارتباط حسابرسان با شرکتها را از نظر دریافت مزایا قطع کنیم تا احتمال فساد در گزارش های مالی حداقل شود؟
آیا استاندارد های جهانی حسابداری یا همان IFRS را نباید تا الان برای همه شرکتها اجباری میکردیم تا گزارشات خلاف واقع نتوانند ارایه نمایند؟
آیا نباید شرکتهای دولتی را به قیمت منصفانه روز واگذار میکردیم ؟
این ها توطئه های امریکا نیست، اینها کم کاری ماست .
نظر شما چیست؟
هر سازمانی باید شفاف بگوید چقدر درامد داشته و هزینه های ایشان به تفکیک سرفصل های بودجه ای چه میباشد ؟
اگر هر مدیر کارنامه قابل قبولی نداشت بصورت اتوماتیک باید مدیریت ایشان ملغی شود.
کارنامه مدیران بر اساس شاخص های تعیین شده ایجاد میشود .
این کارنامه باید بصورت آنلاین از دیتابیس های مجموعه تهیه شود و با وزن دهی منجر به ایجاد کارنامه مدیر گردد .
مثلا برای شهرداری میتوان شاخص های زیر را تعیین و توسط سیستمهای اتوماتیک نسبت به مقدار دهی و گزارشگری آن اقدام نمود
۱. رضایت مردم از نظافت محله
۲. سلامت سازمان تحت نظارت از دید مردم
۳. میزان رضایت ارباب رجوعان از خدمات
۴. حجم ساخت و ساز جدید
۵. میزان فضای سبز جدید
۶. میزان آلایندگی خوردوها
۷‌‌. میزان تمیزی شهر از دید مردم
۸. مقدار تراکم فروخته شده
۹. مقدار زباله بازیافت شده
۱۰. تعداد درختهای کاشته شده
و خیلی از شاخص های دیگر که اطلاعات آن میتواند از سامانه های آنلاین شهرداری بصورت اتوماتیک استخراج شده و در ضریبی ضرب شده و در نهایت کارنامه مدیر را تعیین نماید .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....