تاریخ انتشار : جمعه 7 شهریور 1399 - 17:51
کد خبر : 16942

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

صندوق‌های ETF برخلاف عملکردی که داشتند با بازدهی مثبت قیمتی همراه بودند، صندوق واسطه‌گری مالی یکم پس از سقوط ۵۰ درصدی طی دو ماه اخیر با استقبال شدید خریداران مواجه شد و مسیر را برای صندوق پالایشی اول هموار کرد. به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که

صندوق‌های ETF برخلاف عملکردی که داشتند با بازدهی مثبت قیمتی همراه بودند، صندوق واسطه‌گری مالی یکم پس از سقوط ۵۰ درصدی طی دو ماه اخیر با استقبال شدید خریداران مواجه شد و مسیر را برای صندوق پالایشی اول هموار کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۵.۲ درصد رشد قیمت را تجربه کردند ولی خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۱.۷ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۲ درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام
بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق ارزش آفرین بیدار با ثبت ۱۶.۷ درصد رشد قیمت بود در صورتی که NAV این صندوق ۰.۷ درصد کاهش داشت و بدین ترتیب صف‌نشینان چهارشنبه «ارزش» حاضر بودند ۱۰ درصد بالاتر از ارزش تئوریک آن بپردازند. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق هستی بخش آگاه (آگاس) با ثبت ۱.۶ درصد افزایش NAV بود.

بیشترین افت قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق آرمان سپهر آشنا اختصاص داشت؛ «آسام» با افت ۲.۱ درصدی قیمت مواجه شد در حالی که قیمت سایر صندوق‌های مشابه رشد داشت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا
در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۲.۲ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند که به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۴ درصد کاهش قیمت داشت.

این هفته صندوق ETF پشتوانه سکه طلای زرافشان (زر) بیشترین بازدهی (۳.۲ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، حباب صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) نیز به ۱۷.۷ درصد رسید.

در حال حاضر قیمت سکه یک روزه به نزدیک سکه امامی رسیده و حباب سکه نیز در کمترین مقدار خود در سه ماه اخیر قرار دارد. نرخ دلار صرافی ملی بار دیگر به کانال ۲۳ هزار تومان وارد شده و از سوی دیگر به نظر می‌رسد قیمت انس جهانی طلا بالای سطح ۱۹۰۰ دلار تثبیت شده باشد.

دارا یکم و دوم
ریزش اخیر بورس بیشترین لطمه را به دارندگان واحدهای صندوق دولتی مالی یکم وارد کرد. «دارا یکم» از مدت‌ها قبل مورد بی‌مهری اهالی بازار بود به طوری که از سقف تاریخی خود ۵۰ درصد ریزش داشت ولی دقایق پایانی روز دوشنبه استارت حرکت صعودی آن زده شد و در دو روز پایانی هفته قیمت آن حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام پذیره‌نویسی دارا دوم یا همان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم با نماد «پالایش» از چهارشنبه این هفته آغاز شد. امید است که مسئولان ذی‌ربط از اشتباهات پیرامون صندوق قبلی درس گرفته باشند و سرمایه میلیون‌ها نفر را به بازی نگیرند.

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....