تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400 - 21:15
کد خبر : 67962

معضل جدی آب برای واحدهای صنعتی سمنان

معضل جدی آب برای واحدهای صنعتی سمنان

رئیس اتاق سمنان می‌گوید: بسیاری از صنایع این استان پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کند و اگر کامل فعال شوند، حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود خواهد داشت که صنایع را نگران کرده است. هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با محوریت سه دستور کار افزایش پوشش استانداردهای

رئیس اتاق سمنان می‌گوید: بسیاری از صنایع این استان پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کند و اگر کامل فعال شوند، حدود ۶۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود خواهد داشت که صنایع را نگران کرده است.

هفتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با محوریت سه دستور کار افزایش پوشش استانداردهای تشویقی، مشکلات ارزی واردکنندگان و مشکلات کاهش گاز در فصل زمستان در محل سالن اجتماعات این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق سمنان در این نشست گفت: مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بسیار مهم است تا آنجا که از زمان تصویب یک ماه هیئت دولت فرصت دارد تا این مصوبات را عملیاتی کند، برای اجرایی نمودن بهتر این مصوبات در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان این پیشنهاد از سوی اتاق بازرگانی ارائه شد تا مصوبات در زمان کمتری توسط وزیر اقتصاد ابلاغ بشود

علی‌اصغر جمعه‌ای ادامه داد: صنایع استان نیازمند آب است در حال حاضر بسیار از واحدها پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کند با توجه با شرایط حال حاضر واحدهای صنعتی و معدنی، استان مضیقه آب دارد، اگر واحدها فعال بشود ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه کم داریم این کسری آب صنایع نگران‌کننده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان خاطرنشان کرد: عمق چاه‌های آب استان به ۳۰۰ متر رسیده، نشست دشت‌ها مخاطره‌آمیز است ضرورت دارد اقدام عاجل صورت پذیرد.

جمعه‌ای خاطرنشان کرد: افزایش گازبهای صنایع با نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانی‌های فلزی برابر با ۳۰ درصد، واحدهای سیمانی ۱۰ درصد و سایر صنایع به‌غیراز نیروگاه برابر با ۱۰ درصد نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی بر اساس بند ط تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ مشکلات عدیده برای فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد به‌طوری‌که تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی مصرف گاز بهای واحد خود را تخمین بزند و از طرفی افزایش تعرفه گاز بها بسیار بالا خواهد بود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، نرخ عوارض جابه‌جایی کالا بر اساس تن – کیلومتر از ۴ درصد به ۹ درصد کرایه حمل افزایش‌یافته است این دستورالعمل از ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد، اقدامات پیشرو هزینه تولید را بالا خواهد برد.

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: تسهیل در روند امور بانکی و تشویق صادرکنندگان به صادرات از مبدأ گمرک استان با تشکیل بانک اطلاعات بسیاری از مشکلات صادرکنندگان را بهبود می‌دهد

وی تصریح کرد: شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی باهدف تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی شکل‌گرفته است و تاکنون در استان سمنان عملکرد مناسبی داشته است و برنامه‌ریزی‌ها برای رفع موانع صادرات و تولید صورت می‌گیرد.

وی در خصوص مشکلات ارزی صادرکنندگان استان سمنان افزود: با تشکیل بانک اطلاعاتی صادرکنندگان استان سمنان و هدایت صادرکنندگان به‌سوی صادرات از مبدأ گمرک سمنان و رفع برخی مشکلات بانکی روند صادرات استان بهبود می‌یابد.

هاشمی ادامه داد: موانع تولید استانی واحدهای تولیدی برطرف خواهد شد و دسترسی شهرک‌های صنعتی استان سمنان به راه‌آهن برای تسهیل در صادرات باید تسریع شود.

وی تشکیل کمیته‌های تخصصی را ضروری برشمرد و گفت: موانع و مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی در کمیته‌های تخصصی تشکیل شده در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود.

استاندار سمنان تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی دغدغه اشتغال را رفع خواهد کرد همچنین معضل کمبود آب و تأمین آب واحدهای صنعتی، کشاورزی و شرب در کنار مدیریت مصرف و منابع تأمین آب پیگیری خواهد شد.

وی رفع مشکلات تأمین گاز مصرفی واحدهای صنعتی را نیز ضروری برشمرد.

هاشمی با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان خاطرنشان کرد: ۱۴۵ مصوبه برای ۲۵ دستگاه اجرایی بااعتباری بالغ‌بر ۴۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص‌یافته است همچنین ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای صنعتی استان سمنان و ۲۳ مصوبه با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری پیگیری خواهد شد.

مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد تولیدات استان از طریق گمرک‌های خارج از استان صادر می‌شود.

علی سعدالدین ادامه داد: صادرکنندگان استان سمنان با فراهم بودن شرایط مطلوب و سودآور صادرات خود را از گمرک استان انجام خواهند داد که رفع برخی مشکلات حمل‌ونقل و در نظر گرفتن حمایت‌هایی در این خصوص برای ترغیب صادرکنندگان برای انتخاب گمرک سمنان صورت می‌گیرد.

وی افزود: به دلیل نبود دسترسی به سایر گمرک‌ها و دریافت آمار میزان صادرات صادرکنندگان استان سمنان اطلاع دقیقی از میزان صادرات استان سمنان در دست نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....