تاریخ انتشار : شنبه 9 آذر 1398 - 12:52
کد خبر : 3140

معامله گران به بازار مسکن آمدند

معامله گران به بازار مسکن آمدند

افزایش معاملات کاهش قیمت بازار مسکن جدیدترین گزارش از بازار مسکن تهران آمارهای جالبی دارد؛ آمارهایی مربوط به ماه آبان که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایران، بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در آبان ماه ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسکونی

افزایش معاملات کاهش قیمت بازار مسکن

معامله گران به بازار آمدند

جدیدترین گزارش از بازار مسکن تهران آمارهای جالبی دارد؛ آمارهایی مربوط به ماه آبان که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایران، بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در آبان ماه ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بوده و نسبت به ماه قبل ۲ درصد کاهش یافته است.

به‌عبارت دیگر، در ماه آبان نسبت به ماه مهر، قیمت آپارتمان‌های تهران کاهشی بوده و در همین حال تعداد معاملات بیشتر شده است.

«گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان سال ۱۳۹۸» بانک مرکزی، برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

آبان ماه سال گذشته شرایط چگونه بود؟

میان آمارهای‌های ماهانه و نقطه‌ای تعداد معاملات و قیمت هر متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی تفاوت‌هایی وجود دارد. به طوری که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در ماه مورد گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ۳۵.۸ درصد افزایش یافته است. یعنی قیمت آپارتمان‌های تهران نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۷ افزایش داشته و معاملات هم کم شده است.

مردم کجای تهران بیشتر خانه خریدند؟

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۴.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان‌ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۵.۳ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کم‌ترین آن با ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.

وضعیت مسکن تهران از ابتدای سال تاکنون

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۵۶.۲درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کدام خانه‌ها جذاب‌تر بودند؟

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بازار مسکن بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در آبان ماه امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی «۷.۵ تا ۹» میلیون تومان به ازای هر متر مربع با سهم ۱۲ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی «۹ تا ۱۰.۵» و «۶ تا ۷.۵» میلیون تومان به ترتیب با اختصاص سهم ۱۱.۵ و ۱۰.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

حال و روز اجاره نشینان

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان ماه سال‌جاری مؤید رشد به ترتیب ۳۱.۴ و ۳۱.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. البته آمارها نشان می‌دهد که آهنگ رشد شاخص کرایه مسکن در این ماه کمتر از ماه مهر بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....