تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 23:55
کد خبر : 24070

مصاحبه توماس فریدمن در رابطه با ترامپ و آینده آمریکا

مصاحبه توماس فریدمن در رابطه با ترامپ و آینده آمریکا

توماس فریدمن, روزنامه نگار و مقاله نویس نیویورک تایمز و نویسنده کتاب ”ممنون که دیر کردید!“ تاکید کرد شکست دادن ترامپ با آرای قاطع باعث نجات آمریکا از مسیری است که دارد طی می کند و اگر مردم آمریکا بتوانند ترامپ را شکست بدهند, بعید می دانم به این زودی ها کسی مانند او در

توماس فریدمن, روزنامه نگار و مقاله نویس نیویورک تایمز و نویسنده کتاب ”ممنون که دیر کردید!“ تاکید کرد شکست دادن ترامپ با آرای قاطع باعث نجات آمریکا از مسیری است که دارد طی می کند و اگر مردم آمریکا بتوانند ترامپ را شکست بدهند, بعید می دانم به این زودی ها کسی مانند او در آمریکا ظهور کند.

به گزارش  اقتصاددان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ فریدمن که در کتاب خود تصریح کرده است این انتخابات نه تنها برای آمریکا بسیار اهمیت دارد بلکه ممکن است آخرین هفته آمریکا را هم رقم بزند گفت: من اکنون در خانه خود در حومه (واشنگتن) دی سی نشسته ام و واقعا از خودم این سوال را می کنم که آیا این, آخرین هفته آمریکایی است که ما می شناختیم؟ زیرا مساله این نیست که جو بایدن بتواند یک پیروزی روشن و قاطعی به دست آورد, مساله این هم نیست که اگر ترامپ این پیروزی را به دست آورد وضعیت چه می شود؟ اگر بایدن پیروزی نزدیکی را به دست آورد, بسیار روشن است که رئیس جمهور (ترامپ) چه خواهد کرد؟ همه آرا را در تک تک ایالت ها به چالش می کشد. تلاش می کند همه کانتی ها را بیرون بکشد, تا جایی که می تواند مشروعیت هر میزان آرا که بتواند از میان می برد و وضعیتی را ایجاد می کند که هرگز آن را تجربه نکرده ایم.
فریدمن گفت: ما دیگر نمی توانیم جانشینی مشروع برای این رئیس جمهور بیابیم و وقتی چیزی شبیه به این شکسته شود, مردم هم باید توجه داشته باشند که اگر چنین چیزی شکسته شود, یعنی جانشینی که به صورت آزادانه و عادلانه بخواهد به جای ترامپ بیاید, دیگر بازگرداندن آن به آمریکا بسیار بسیار دشوار خواهد بود.
نویسنده نیویورک تایمز درباره اینکه دنیا در این صورت چه نگاهی خواهد داشت گفت: خب اول از کشور خودمان شروع کنیم. ال گور در سال دو هزار در برابر رأی مشروع دادگاه عالی کوتاه آمد و در واقع به نفع کشور کنار کشید ولی ترامپ این کار را علیه کشور انجام می دهد تا در قدرت باقی بماند. به نظر من رأی دهندگان دموکرات هم اکنون نیز این حس را دارند که در تصمیم گیری درباره دو کرسی اخیر دادگاه عالی تقلب شده است. حال اگر ببینند که ترامپ می خواهد انتخابات را سرقت کند و درباره آرای مشروعی که به صندوق ریخته شده اند اما و اگر بیاورد, به نظر من مردم در شمار بسیار زیاد به خیابان ها می ریزند و در نهایت کار به خشونت کشیده می شود. زمانی که این خشونت شروع شود نمی توان پیش بینی کرد که کار به کجا کشیده می شود. وقتی چیزی شبیه این نظام باور نکردنی که اجداد ما آن را طراحی کرده اند شکسته شود, بازگرداندن غول به داخل شیشه (بازگرداندن خمیر به داخل خمیر دندان) بسیار بسیار دشوار خواهد بود و باور دارم که فقط یک نهاد وجود دارد که می تواند ما را نجات دهد و آن مردم آمریکاست.
فریدمن ادامه داد: روی وزیر خارجه, دادستان یا هر کدام از سناتورها اصلا حسابی باز نکنید چون دیگر خیلی دیر شده است: تنها کسی که می تواند ما را نجات دهد این است که اکثریت مردم آمریکا به جو بایدن رأی بدهند و اگر بخواهم شما را غول چراغ جادو بدانم و آرزویی بکنیم این است که بهترین چیز برای آمریکا این است که جو بایدن بتواند تگزاس را ببرد زیرا اگر بایدن تگزاس را ببرد تبی را که در اردوگاه جمهوری خواهان غالب شده است از میان می برد, آن را به هم می ریزد و در واقع بایدن را می بینم که می خواهد دولت وحدت ملی درست کند که حتی شماری از جمهوری خواهان نیز در آن حضور دارند و ترامپی ها, خواه دونالد پدر باشد یا دونالد پسر یا هر کسی دیگر می توانند به فاکس نیوز برگردند و هر کاری که می خواهند در این شبکه بکنند ولی امید واقعی من این است که تگزاسی ها این شکل از حزب جمهوری خواه را بترکانند و آن چیزی را که به شدت نیازمندش هستیم به ما بدهند که یک حزب به معنی واقعی محافظه کارست نه اینکه فرقه ای ترامپی باشد زیرا اگر یک حزب محافظه کار سالم نداشته باشیم, حزب واقعی لیبرالی هم نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: اگر جو بایدن بتواند تگزاس را ببرد در واقع آب سردی بر سر جمهوری خواهان خواهد بود و اگر آنها تگزاس را از دست بدهند, به واقع چنان تکانی به این سیستم می خورد که دو دور برد متوالی اوباما بر آنها وارد و آنها را مجبور به پذیرش آن کرد. این را به یاد داشته باشید که ترامپ باعث شده است کلیت تفکری که جمهوری خواهان دارند به کل از مسیر خارج و به فرقه ترامپی تبدیل شود که چنان برای جنبش و باورهای محافظه کاری و کل کشور مضر است که باید بتوانیم به آن کشوری که لازم داریم و باید باشیم برگردیم زیرا بدون داشتن حزب محافظه کاری سالم, داشتن حزب لیبرال سالم و واقعی میسر نیست.

فریدمن گفت: هر مردمسالاری یا بهتر بگویم که بسیاری از مردمسالاری ها در تاریخ خود گرفتار فردی حراف و فریبکار شده اند. من از مینه سوتا می آیم و ما هم در این ایالت فرمانداری اینچنین داشتیم . این اتفاقات در تاریخ روی می دهند؛ شاید یک بار در تاریخ روی بدهد ولی اگر دو بار روی بدهد دیگر مهم نیست آن فرد کیست, باید ببینید شما که هستید. همه دنیا دیگر به ما نگاهی متفاوت خواهند داشت. اگر این مرد را بار دیگر تایید و انتخاب کنیم, به ما هم به چشم روسیه و چین نگاه می شود که کشوری دیگر در حال گذار هستیم. به ما به چشم مردمی نگاه می شود که تصمیم گرفته ایم مجسمه آزادی را تغییر دهیم و این باعث می شود نگاه دنیا به ما فرق کند.
وی ادامه داد: می دانید که دنیا خیلی دوست دارد سر به سر آمریکایی ها بگذارد؛ آنها سادگی ما و اینکه برای هر چیزی راه حل داریم را مسخره می کنند ولی مردمی که پیش ما می آیند از سخت گیرترین و فاسدترین کشورها می آیند و تصوری که در دنیا درباره ما هست این است که جایی است آن سوی رنگین کمان که انتخابات در آن آزادانه و منصفانه برگزار می شود و می توانید بدون فساد کارها را در دادگاه به سرانجام برسانید و اینکه در نهایت کشورمان برای حقوق بشر و ارزشهای انسانی برمی خیزد. این برای دنیا بسیار مهم است و اگر آمریکا رو به تاریکی برود, همه دنیا رو به تاریکی خواهد رفت.
وی درباره اینکه کشور دیگری را در این وضعیت دیده است یا نه گفت: هرگز در عمرم چنین وضعیتی را به یاد ندارم. این را گفته ام, سرنوشت آمریکا با آرای شما تعیین می شود, خودتان را مسخره نکنید و اگر یک چیز باشد که درباره ترامپ آموخته باشیم, این است که وی هیچ خط قرمزی ندارد و هیچ نقطه توقفی برای او نمی توان متصور بود. این مردی است که همان ابتدای کار گفته است می تواند در خیابان پنجم به کسی شلیک کند و طرفدارانش همچنان در کنارش باشند ولی نکته مهم درباره ترامپ این است که اگر بتوانیم او را شکست بدهیم, بعید می دانم که به این زودی ها شاهد ظهور کس دیگری مثل او باشیم.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....