تاریخ انتشار : جمعه 9 آبان 1399 - 23:30
کد خبر : 23586

مشکلات بازنشستگان «فولاد خوزستان»

مشکلات بازنشستگان «فولاد خوزستان»

بازنشستگان «فولاد خوزستان» از مشکلات و مطالبات خویش سخن گفتند جلسه هم اندیشی با موضوع «بررسی مشکلات و مسائل بازنشستگان فولاد خوزستان» برگزار شد. در این نشست دو ساعته که با حضور جمعی از بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان صورت گرفت هریک از سخنرانان دیدگاه های خویش را در خصوص مسائلی مانند: ضرورت احترام به بازنشستگان،

بازنشستگان «فولاد خوزستان» از مشکلات و مطالبات خویش سخن گفتند

جلسه هم اندیشی با موضوع «بررسی مشکلات و مسائل بازنشستگان فولاد خوزستان» برگزار شد.

در این نشست دو ساعته که با حضور جمعی از بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان صورت گرفت هریک از سخنرانان دیدگاه های خویش را در خصوص مسائلی مانند: ضرورت احترام به بازنشستگان، همسان سازی مستمری بازنشستگان، وضعیت بیمه، امکان استخدام فرزندان، تداوم خدمت جانبازان و ایثارگران، ضرورت پوشش بازنشستگان از طریق وزارت صمت، ضرورت بازدید مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد ایران از محل کار بازنشستگان برای درک واقعی از شرایط زمان اشتغال آنها، استفاده بهینه از تجارب بازنشستگان و…را مورد تاکید قرار دادند.

20 2 اقتصاددان نوشته


در محیطی آرام و قانونی، مطالبات، مشکلات و معضلات را مورد هم اندیشی قرار بدهیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادبومی،  «غلامرضا فروغی نیا» مدیر مسئول روزنامه اقتصاد بومی، با عرض خیر مقدم به پیشکسوتان حاضر در جلسه گفت: شاید سزاوارتر بود که خیلی پیش‌تر چنین نشستی را برگزار می کردیم ، دل به یکدیگر می‌سپردیم و مشکلات و مطالبات جامعه بازنشسته صنعت فولاد را مرور می کردیم. اما به هر حال امروز را به عنوان روز آغازین این حرکت انتخاب کردیم به این امید که بتوانیم از امکانات موجود که در دسترس ما هست، استفاده کنیم و در محیطی آرام  مشکلات ، معضلات و مطالبات را مورد هم اندیشی قرار دهیم و ماحصل آن را به شکل زیبنده از طریق رسانه ها برای جستجوی شنوندگان قانونی انعکاس بدهیم .

فروغی نیا تصریح کرد: در جایی که می توانیم پشت تریبون قرار بگیریم و مطالبات و مشکلات مان را انعکاس دهیم‌‌ و منتشر کنیم، هیچ ضرورتی ندارد که در شرایط فعلی و با وجود بیماری کرونا و خطر این بیماری با تجمع اعتراض مان را بیان کنیم .

فروغی نیا در ادامه گفت: ما باید حرف هایمان را منطقی، معقول و در چهار چوب قانون بیان کنیم و مشکلات را به وسیله ابزار رسانه به گوش مسئولان کشوری منتقل کنیم .وی تاکید نمود:این حق طبیعی جامعه بازنشسته صنعت فولاد است، کسانی که عمر ۳۰ ساله خود را در این صنعت سخت با مشکلات خاص خود گذرانده اند.مدیر مسئول روزنامه اقتصاد بومی در پایان تصریح نمود: امیدواریم در نشست های بعدی با دعوت از مدیران و مسئولان ذی‌ربط، این تعامل، یک رابطه دو سویه و زنده باشد هرچند برگزاری این نشست به معنی زیر فشار قرار دادن شخص و یا گروه خاصی نیست. بلکه استفاده قانونی از ابزار رسانه، یعنی حق تمامی آحاد جامعه است.

21 اقتصاددان نوشته

 

 

یک بازنشسته فولادی همواره باید در انتظار کمک از طرف دولت بوده و در حال نگرانی و چانه زنی باشد

«کوروش امامی» از بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان در این نشست اظهار کرد؛ سابقه صندوق بازنشستگی فولاد به قبل از انقلاب اسلامی وبه تشکیل صندوق بازنشستگی ذوب آهن برمی‌گردد که پس از انقلاب اسلامی و درتاریخ ۲۸ آذرماه ۵۸ و بر اساس یک لایحه قانونی مصوب شورای انقلاب، دو شرکت ذوب آهن ایران و شرکت ملی صندوق فولاد ایران با یکدیگر ادغام و نتیجه آن تاسیس صندوقی بنام «صندوق بازنشستگی شرکت ملی فولاد ایران» گردید. وی افزود: براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی فولاد ایران درتاریخ ۱۸ خردادماه ۱۳۷۶ ، «موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد» تشکیل شد.
امامی تاکید کرد: این صندوق از همان ابتدا به علت مورد توجه قرار گرفتن اقتضائات اقتصاد سیاسی در بنیان، ساز وکار و عدم توجه به تعهدات آتی به بازنشستگان و مشارکین، دچار چالش های بزرگی شد. این سازو کار ها با کارشناسی غلط افق های نامشخص و نا امید کننده‌ای برای این صندوق رقم زده است. روند نزولی و کاهش شدید مشارکین کشور و در مقابل افزایش چشم گیر مستمری بگیران صندوق فولاد باعث شد نسبت پشتیبانی از رقم منطقی و قابل قبول عدد بالای ۶ به کمتر از ۰٫۶ عملا صندوقی را که زمانی وضعیت قابل قبولی داشت، دچار کمبود شدید آورده مشارک و نیازمند به کمک های دولت، شرکت‌ها و واحدهای فولادی نماید.
وی افزود:پس از خصوصی سازی نیز با قطع کمک های واحدهای فولادی نظیر ذوب آهن ، فولاد مبارکه و فولادخوزستان که قبل از آن ملزم به کمک به صندوق و تامین کسری های مالی آن ازمنابع حاصل فروش محصولات خود بودند نیز ضربه کاری تری بر پیکر صندوق جوان فولاد وارد شد.
امامی تصریح کرد: نهایتاً سیاست های غلط بیمه ای و عدم شفافیت در ورودی و خروجی های مشارکین ، بازنشستگی های پیش از موعد به‌علت سنوات ارفاقی ناشی از کار سخت و زیان آور ، قطع کمک های واحدهای فولادی به علت عدم تعهدات کافی در زمان خصوصی سازی و سایر سیاست‌های ناقص و یا غلط گذشته موجب ناتوانی و پیری زودرس صندوق جوان فولاد گردید ودر نتیجه‌ی این سیاستها، بازخورد این مشکلات تماماً متوجه سختی معیشت و درمان بازنشستگان این صندوق و افزایش نگرانی این فولاد مردان در دوران سخت جنگ تحمیلی و حافظان سنگر تولید در دوران تحریم شد.
وی در ادامه گفت: یک بازنشسته فولادی که بیشترین سرانه پرداخت سهم بیمه شده و کارفرما را در گذشته داشته است بدون اختصاص ردیف بودجه معتبر ( ردیف ۷ بودجه ) همواره باید در انتظار کمک ها و تامین مالی از طرف دولت و سازمان برنامه و بودجه بوده و در حال نگرانی و چانه زنی باشد. سوق دادن صندوق بازنشستگی فولاد به سمت حق بیمه ضعیف مشارکین و همچنین سرمایه گذاری های بدون حاشیه امن کار را برای تامین مالی پایدار این صندوق و مستمری بگیران آن، روز به روز وضعیت را دشوار تر نموده و موجب نگرانی بازنشستگان در تامین آینده معیشت و درمان شده است.
امامی خاطر نشان کرد؛ از دیگر مشکلات جدی صندوق بازنشستگان فولاد، عدم وجود بازنشستگان فولادی در بدنه موسسه صندوق بازنشستگی فولاد است .عدم حضور بازنشستگان فولادی در صندوق بازنشستگی به عنوان ترکیب هیئت امناء ، هیئت مدیره و مدیریت عاملان منصوب این صندوق نیز موجب شده است تا مدیرانی غیر آشنا به مشکلات بازنشستگان فولادی و ناملموس بودن وضعیت تشکیلاتی و بیمه‌ای ، پایه‌های حقوقی و شرایط اختصاصی کارهای سخت و بیماری زا در فولاد و معدن عملا بین بازنشسته و صندوق ایجاد فاصله کرده است،.
این بازنشسته فولادی در پایان گفت: امیدوار هستیم دولت درخصوص ثبات مستمری بگیران و اختصاص بودجه و امکانات رفاهی و درمانی چاره اندیشی کرده و حاشیه امنی برای بازنشستگان سخت کوش و مظلوم این صندوق فراهم آورد.

17 1 اقتصاددان نوشته

 

 

در کنار بازنشستگی در صنعت سخت فولاد، مشکلات ما مضاعف شده است

«هوشنگ اصلاحی»از جمله بازنشستگان فولادی و جانباز دفاع مقدس در نشست بررسی مشکلات و دغدغه های بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان گفت: ما در زمان جنگ در شرکت فولاد خوزستان بهترین دوستان و تکنیسین و مهندسین را از دست دادیم، شاید چنین اتفاقی که‌در شرکت فولاد خوزستان رخ داده است در صنعت فولاد کشور نادر باشد.

وی افزود: با وجود ماده های قانونی حمایت از حقوق جانبازان مصوب در مجلس شورای اسلامی، از سوی شرکت فولادخوزستان کمتر به ماده‌های قانونی پرداخته شده است.
اصلاحی اظهار داشت: خواسته ما از مسئولان توجه بیشتر به بازنشستگان قشر ایثارگر و جانباز می‌باشد، زیرا در کنار بازنشستگی از صنعت سخت فولاد، به دلیل تورم اقتصادی، مشکلات ما مضاعف شده است.
بر اساس قانون توسعه پنج ساله ششم ، یکی از موارد قانونی که نیاز است شرکت فولادخوزستان به اجرا درآورد، باید افراد جانباز ماهر و با تجربه برگشت به کار شده و تا ۳۵ سال به کار خود ادامه دهند.
اصلاحی در ادامه گفت: در سال ۸۵ که هنوز شرکت فولادخوزستان دولتی بود، مصوب شد که فرد جانباز با آخرین حقوق و مزایا بازنشسته شود. بر اساس حکم وحدت رویه دیوان عدالت اداری، موسسات ملزم به اجرای قانون یادشده می باشند. صندوق بازنشستگان نیز برای افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت حق بیمه از سوی شرکت فولادخوزستان را لازم می‌داند.

وی درباره هزینه‌های درمان بازنشستگان تصریح کرد: هزینه ها و نوع درمان بازنشستگان فولاد باید بر اساس آیین‌نامه همین شرکت اجرا شود، زیرا آیین‌نامه فولاد بر اساس مشاغل سخت و زیان آور تدوین شده است و این آیین نامه از فرسایش بالای جسمی در شرکت‌های فولادی و معدنی با خبر است.
وی تاکید نمود: ما در زمان جنگ در شرکت فولاد خوزستان بهترین دوستان و تکنیسین و مهندسین را از دست دادیم، شاید چنین اتفاقی که‌در شرکت فولاد خوزستان رخ داده است در صنعت فولاد کشور نادر باشد. عده‌ای دیگر نیز بر اثر حوادث حین کار فوت شده‌اند.

اصلاحی افزود: برای استخدام فرزندان کارکنان از ۴هزار بازنشسته شرکت فولاد خوزستان سهم کمی از فرزندان بازنشسته فولاد به کارگیری شد و طبق قانون باید ۲۵ درصد آن از سهمیه جانبازان بازنشسته فولاد باشد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تکریم کارمندان جانباز علیرغم همه مساعدت های جناب مدیرعامل محترم اما بنظرم در این مورد خاص کم‌لطفی شده است و در بحث آیتم حق ایثارگری در حقوق که شامل اکثر جانبازان بازنشسته نشده است بنابراین ما از مسئولان محترم شرکت انتظار داریم که حق قانونی ما را پرداخت نمایند.

اصلاحی در پایان با تشکر از بانیان برنامه ، برگزاری چنین نشستی را موقعیتی مناسب برای بازگویی درد دل بازنشستگان برشمرد.

14 2 اقتصاددان نوشته

 

 

 بر اساس ماده ۶۰ قانون جامع ، شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می شوند، باید حقوق جانبازان را رعایت کنند

«مهدی بلدی» از بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان در نشست بررسی مشکلات و دغدغه های بازنشستگان شرکت فولاد خوزستان گفت: در استان ما تفسیر دیگری از قانون از سوی مسئولان دیده می‌شود . در واقع طبق برنامه ششم توسعه و ماده ۸۷ و ماده ۴ استخدامی جانبازان، ماده ۶۰ قانون جامع و بر اساس آخرین استفساریه مجلس شورای اسلامی، قانون جانبازان باید اجرا شود.

بلدی افزود:بلاخره  ما باید تابع قانون باشیم و فصل الخطاب ما باید قانون باشد ولی متاسفانه ما را وادار به کاری می‌شویم که علی رغم میل باطنی ماست.یعنی بازنشستگان با حقوق اندکی که دارند، برای پیگیری مطالبات و حقوق قانونی خود، مجبور به گرفتن وکیل هستند. در حالیکه ما علاقه داریم از طریق مذاکره مشکلات مان را داخلی حل کنیم.

بلدی در سخنان خود بیان نمود: انتظار می رود که با برقراری ارتباط نزدیک میان مطبوعات، کانون بازنشستگی، مشکلات بازنشستگان پیگیری و در نهایت حل شود.

وی خاطر نشان کرد: با مراجعه به شرکت فولاد خوزستان و در چندین  جلسه که در آنجا داشتیم فرمودند: شرکت فولادخوزستان  جزو بخش خصوصی می باشد، در صورتی که بر اساس ماده ۶۰  شرکت‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند و یا در آینده واگذار می‌شوند، باید حقوق جانبازان را مد نظر قرار دهند. مطالبه ما رعایت قانون از طرف مسئولان بوده و امیدواریم در آینده یک ویژه نامه ای از عملکرد بازنشستگان وخدمات ارایه شده ، تجربه آنها برای مطالعه دوستان راه اندازی شود.

12 6 اقتصاددان نوشته

 

 

زمانی که بیمه کارکنان از تامین اجتماعی به فولاد تغییر یافت ، مبنای مناسبی برای دریافت حقوق آنان تعریف نشد

«صفدر پویان» در نشست یاد شده با اشاره به تغییر نوع بیمه کارکنان فولاد، پس از دوران جنگ تحمیلی، از بیمه تامین اجتماعی به صندوق فولاد گفت: زمانی که بیمه کارکنان از تامین اجتماعی به صندوق فولاد تغییر یافت مبنای مناسبی برای دریافت حقوق آنان تعریف نشد. زیرا به جای آنکه پایه حقوقی پرسنل افزایش یابد مبحثی به نام پاداش تولید برای آنان در نظر گرفته شد.

وی افزود: پایین ماندن گروه شغلی کارکنان، اثر خود را در زمان بازنشستگی به وضوح نمایان می کند . زیرا دریافتی حقوق آنان یکباره به یک سوم الی یک چهارم حقوق آنان در زمان اشتغال کاهش می‌یابد. چنین اتفاقی برای یک بازنشسته یک شوک ویرانگر است.

پویان درباره مشکلات بازنشستگان فولاد گفت:بازنشستگان باید از طرف کانون بازنشستگیِ قوی و با تسلط بالا بر قوانین کار و امور بازنشستگی مورد حمایت قرار گیرند. بازنشستگان در زمان کنونی مشکلات درمانی و مطالبات حقوقی و بیمه‌ای دارند. اعزام بیماران به شهرستان و بویژه به پایتخت حذف گردیده و بازنشستگان برای عمل های جراحی متفاوت نمی توانند به پایتخت و شهرهای دیگر اعزام شوند.

وی با تشکر از مسئولان کانون بازنشستگی و مدیران فولادخوزستان که دلسوزانه برای بازنشستگان فعالیت می‌نمایند، از آنان درخواست نمود با تلاشی بیشتر و تاثیرگذارتر، مشکلات بازنشستگان را پیگیری نمایند.

10 اقتصاددان نوشته

 

 

نشست های بازنشستگان فولادخوزستان نیاز به حضور مسئولان فولاد خوزستان، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس دارد

نادر صفاریان در نشست هم اندیشی کارکنان بازنشسته فولادخوزستان گفت: با تشکر از برگزاری چنین نشستی که بسیار هم ضروری بود و شاید مدتها بود انتظار چنین جلسه را داشتیم  بنظرم ضروری است تا نشست های بعدی با حضور مسئولان فولاد خوزستان، مسئولان استانی و حتی در صورت نیاز با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شود تا بازنشستگان به‌طور مستقیم به بیان مشکلات خود در حضور آنان بپردازند.بهر حال این ابزار و امکانات قانونی ما هستند و ما هم دوست داریم در حدود قانون حرکت کنیم.وی افزود:البته تلاش های مدیریت فولاد خوزستان جای قدردانی دارد اما واقعا بازنشستگان مشکلات گسترده ای دارند که نیازمند نگاه ویژه ای است.

8 2 اقتصاددان نوشته

 

 

درآمد بازنشستگان همسان سازی شده و مزایای مناطق جنگی برای کم شدن فشار زندگی بر دوش بازنشستگان لحاظ شود

«عباس نورائی» در نشست جمعی از بازنشستگان فولادخوزستان گفت: بازنشستگان شاید زمان فعالیت خود را در شرکت به اتمام رسانده باشند، اما تا پایان عمر مسئول رسیدگی به خانواده خود هستند. لذا به‌جای عبارت بازنشسته، عبارت «بازشایسته» برای آنان استفاده شود.

نورائی با درخواست حضور مسئولان شرکت و یا نمایندگان مجلس گفت: حضور یکی از آن عزیزان، باعث بالارفتن سرعت انتقال سخنان بازنشستگان به مسئولان مربوطه می‌شود.

وی درخواست خود را در چهاربخش: جبران هزینه‌های پزشکی بازنشستگان، اجرای تبصره ۵ ماده ۱۰۹ قانون شرکت فولادخوزستان، درآمد بازنشستگان همسان سازی شود( به واسطه این تبصره، دریافتی حقوق هر بازنشسته، درصد مشخصی از یک فرد هم‌رده وی می‌باشد که در حال حاضر در شرکت شاغل می‌باشد) و لحاظ مزایای مناطق جنگی برای کم شدن فشار  مشکلات زندگی بر دوش بازنشستگان عنوان نمود.

نورائی در پایان سخنان خود از برگزاری چنین جلساتی که در راستای رساندن سخنان بازنشستگان به مسئولان می‌باشد، تشکر نمود.

7 1 اقتصاددان نوشته

 

 

چرا مابقی پرداختی شرکت فولادخوزستان به صندوق بازنشستگی فولادایران به بازنشستگان عضو صندوق پرداخت نمی‌شود؟

«غلامرضا اورکی» از دیگر بازنشستگان فولادخوزستان در نشست یادشده  پس از درخواست نثار قرائت فاتحه‌ای به روح بازنشستگان از دنیا رفته فولادخوزستان و در ادامه مطالبات بازنشستگان فولاد خوزستان اظهار داشت: پیرو مذاکرات ای که  با آقای محمدی مدیرعامل محترم شرکت فولاد خوزستان انجام شد، قرار بود همسان سازی دریافتی بازنشستگان سال‌های ۹۲ و ۹۳ به همراه کمکی از صندوق بازنشستگی، به بازنشستگان پرداخت شود اما متاسفانه تاکنون از مبلغ یکصد و ۶۷ میلیارد ریال پرداخت شده از سوی شرکت فولاد خوزستان به صندوق بازنشستگی فولاد ایران، این صندوق تنها مبلغ ۲۸ میلیارد ریال آن را به اعضای صندوق که ۱۹۶ نفر هستند پرداخت نموده و مابقی آن از سوی این صندوق پرداخت نشده است.

وی افزود:انتظار داریم مسئولان شرکت فولاد خوزستان در این رابطه دست همکاران بازنشسته را گرفته و با صندوق فولاد مذاکره نمایند تا حق بازنشستگان معطل نماند.

اورکی در پایان سخنان خود با تشکر از برگزاری چنین جلسه‌ای، حضور نماینده شرکت فولادخوزستان برای رفع مشکل بازنشستگان سال ۹۲ و ۹۳ را خواستار شد.

index.jpg2 اقتصاددان نوشته

 

 

عوارض جسمی که برای بازنشستگان ایجاد می‌شود بر اثر کار سخت در شرکت‌های صنعتی می‌باشد

«الهه آزادمنش»  از بانوان بازنشسته شرکت فولادخوزستان در سخنان خود اظهار داشت: با وجود کار بانوان در شرایط جنگی، مزایایی بابت ایام بارداری و رسیدگی به نوزاد در آن زمان برای بانوان در نظر گرفته نشد و در حال حاضر با داشتن سه فرزند تحصیل کرده در منزل، با درخواست اشتغال به کار آنان موافقت نشده است.

وی با اشاره به برخورد نامناسب با بازنشستگان جهت حضور ضروری در شرکت در این رابطه از یکی از مدیران گلایه نمود و در ادامه در خصوص تبعات جسمانی ناشی از کار تاکید نمود: عوارض جسمی که برای بازنشستگان ایجاد می‌شود بر اثر کار سخت در شرکت‌های صنعتی می باشد، لذا  افزایش جبران هزینه درمان بازنشستگان را خواستاریم.

index.jpg3 اقتصاددان نوشته

 

 روزی تمامی مسولان بازنشسته‌ خواهند شد

«صالح زنگنه» در نشست هم اندیشی بازنشستگان فولادخوزستان با اشاره به این که روزی تمامی مسولان بازنشسته‌ خواهند شد، اظهار داشت: از مسئولان صندوق بازنشستگی فولاد، شرکت فولادخوزستان و مقامات استانی خواستاریم که با بازنشستگان شرکت فولادخوزستان جلساتی برگزار نموده و به گلایه آنان گوش فرا داده و به مشکلات آنان رسیدگی نمایند.وی تاکید نمود:سخن گفتن و حرف زدن و شنیدن درد دل های بازنشستگان حداقل مطالبه ای است که می توان در مورد بازنشستگان  مورد توجه قرار داد.

4 1 اقتصاددان نوشته

 

 

این نشست سرانجام پس از دو ساعت با گرفتن یک عکس یادگاری به پایان رسید.در حالیکه همگی ماسک ها را بر صورت خویش کشیده بودند و فقط در یک لحظه نفس ها را در سینه حبس نموده و ماسک ها را پایین کشیده تا چهره صمیمی آنها در یکدیگر تلاقی یابد و یک روز ماندگار به یادگار برای آنها باقی بماند.

index.jpg89 اقتصاددان نوشته

 

نشست یادشده، به همت روزنامه اقتصاد بومی عصر روز چهار شنبه ۷ آبان ماه ۱۳۹۹ در محل تالار اقتصادبومی برگزار شد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....