تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1400 - 10:57
کد خبر : 50745

مشخصات کامل نماد خگستر در بورس

مشخصات کامل نماد خگستر در بورس

تحلیل بنیادی خگستر  در این مقاله مشخصات کامل سهام خگستر ارائه می شود تا علاقه مندان اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند و بتوانند در خصوص سرمایه گذاری و خرید و فروش خگستر تصمیم بهتری بگیرند. معرفی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو     شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (سهامی عام) در تاریخ

تحلیل بنیادی خگستر 

در این مقاله مشخصات کامل سهام خگستر ارائه می شود تا علاقه مندان اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند و بتوانند در خصوص سرمایه گذاری و خرید و فروش خگستر تصمیم بهتری بگیرند.

معرفی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

    شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (سهامی عام) در تاریخ ۱۳۷۶/۱۰/۱۶، با نام قطعه سازان دانش افزاء (سهامی خاص) در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات  غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  وقایع روز ،   به استناد مجامع فوق العاده، نام شرکت به ترتیب به گسترش صنایع ایران خودرو (سهامی خاص) و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خـودرو (سهامی خاص) تغییر یافته است.

طی مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۰۷، نوع شرکت از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تبدیل شده است. نام شرکت از تاریخ ۱۳۸۵/۰۷/۰۵ به عنوان چهارصد و سی و سومین شرکت پذیرفته شده در گروه «ساخت قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها» با نمادخگستر، در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس اوراق بهادار تهران درج شده و در تاریخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی بورس اوراق بهادار تهران منتقل گردیده است.

عرضه اولیه سهام در تابلو بورس در تاریخ ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ با قیمت ۲۳۸۰ ریال انجام گردید.

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به عنوان نهاد مالی و یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور با هدف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولیدی، تجاری و پولی در خدمت زنجیره تأمین گروه صنعتی ایران خودرو و با بهرهگیری از اعتبار جهانی گروه صنعتی ایران خودرو، ضمن سرمایه‌گذاری و اعمال مدیریت در برخی شرکت‌های تولیدی مجموعه و قطعه سازی صنعت خودرو اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت لیزینگ، بانکداری و بیمه نموده است که ضمن تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود نسبت به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تک بخشی اقدام نموده و علاوه بر آن بخشی از فعالیت حرفه‌ای خود را به بازار پول و سرمایه اختصاص داده است.

شرکت‌های تابعه خگستر

محورسازان ایران خودرو (بورسی)

مهرکام پارس (بورسی)

نیرو محرکه (بورسی)

پلاستیک‌های مهندسی درخشان ساز

حمایت گستر ایران خودرو

خدمات بیمه ایران خودرو

ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو

صنایع ریخته گری گری ایران خودرو

لیزینگ ایران خودرو

مهندسی بازرگانی ارزش آفرینان نوین آرا

نمایندگی بیمه فردا

کارگزاری رسمی بیمه نسیم صبح امید

تحلیل بنیادی خگستر

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو باسرمایه فعلی ثبت شده ۳۹۶۰۵ میلیارد ریال یکی از شرکت‌های بزرگ بورس تهران و از نظر توسعه یک شرکت رشدی به حساب  می‌اید. این نماد در بازار اول بورس (تابلو اصلی) در گروه خودرو وساخت قطعات قرار دارد.

سود و زیان خگستر

خگستر در صورت سود و زیان ۱۲ ماه سال ۹۹ سود خالص هر سهم را ۳۹۶ ریال ثبت کرده است وعملکرد بسیار خوب شرکت را در این زمینه نشان میدهد.

لازم به ذکر است که اعداد گزارش حسابرسی نشده لحاظ شده اند.

سودآوری شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۰۰% رشد داشته است.

خگستر طی عملکرد ۱۲ ماهه خود مبلغ ۱۵۶۷۸ میلیار ریال سود محقق کرده است

میزان شناوری سهام خگستر

مقدار سهام شناور این شرکت ۵۳ %است که میزان مطلوب برای سرمایه گذاری است ارزش بازار آن تا لحظه تهیه این گزارش ۹۹۷۲۵ میلیارد ریال است.

پی برای خگستر  P/E

EPS شرکت بر مبنای سود و زیان ۱۲ ماهه اخیر (TTM) عدد ۳۹۶  ثبت شده است.

P/B آن نیز عدد ۱.۶۵ محاسبه شده و P/E آن نیز ۶.۳۶ است.

تاثیر دلار بر سهام خگستر

خگستر با توجه به سرمایه گذاری در قسمت های خودرویی و فراهم کردن قطعات جزو سهام هایی ریالی بازار است با کاهش نرخ دلار شاهد توجه بیشتر سهامداران به این گروه از سهام ها خواهیم بودالبته با برداشته شدن تحریم ها شرکت میتواند قطعات مناسبی را وارد کند و سرمایه گذاری در آن ها روند بهتری را در فروش و سود سازی تجربه کند.

سهامداران اصلی خگستر

سهامداران عمده این سهم تا تاریخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۰ به شرح زیر است:

شرکت ایران خودروبامالکیت ۴۵.۱۵%

شرکت گروه مالی پارسیان بامالکیت ۲.۲۸%

شرکت سرمایه گذاری سمند بامالکیت ۱.۹۶%

آمارهای خگستر

این سهم در طی سه ماه گذشته ۴۰ روز در دامنه منفی قرار داشته و میانگین حجم معاملات آن در این سه ماه عدد ۱۷۹ میلیون برگه سهم بوده این در حالی است که همین آمار برای میانگین حجم این ماه سهم ۲۹۲ میلیون برگه سهم است و با توجه به حجم مبنا این سهم که عدد ۱۵.۸ میلیون است میتوان فهمید که این سهم در پر کردن مقدار حجم مبنا با مشکلی رو به رو نخواهد بودو همچنین توجه بازار به این نماد در ماه گذشته بسیاربیشتر شده است.

آمار بازدهی این سهم در بازه‌های زمانی مختلف به شرح زیر است:

بازده در سه ماه:  منفی ۱۱%

بازده در شش ماه:  منفی ۴۸%

بازده در نه ماه:  منفی ۵۸%

بازده در یک سال:  ۴۳%

وضعیت خگستر نسبت به گروه خودرو و ساخت قطعات

گروه خودرویی جزو زیان ده‌ترین گروه‌های بازار است و به همین علت EPS بسیاری از سهام‌های این گروه منفی است و مقایسه P/E ان‌ها کمی نامفهوم میباشد، اما در این بین خگستر EPS مثبتی دارد و با P/E ۶.۳۶ عملکرد خوبی را نسبت به گروه خود داشته است.

نقد شوندگی سهام خگستر

خگستر عملکرد خوبی  در بحث نقد شوندگی داشته است و تقریبا ثابت بوده است. رتبه نقد شوندگی این سهم در بازه‌های مختلف در زیر آمده است:

در سه ماه: ۱۴

در شش ماه: ۱۱

در نه ماه: ۱۳

در یک سال:۱۳

اخبار مجامع گذشته خگستر

مجمع عمومی عادی صاحبان سهام منتهی به سال مالی (۲۹/۱۲/۱۳۹۸) شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در تاریخ ۲۵/۰۴/۱۳۹۹ برگزار شد وبه تصویب صورت‌های مالی و همچنین انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برای شرکت و دیگر مسائل در صلاحیت مجمع عمومی عادی پرداخته شد و در پایان این مجمع زیان خالص هر سهم ۱۸ ریال و ۲ ریال به عنوان سود نقدی (DPS) تقسیم گردید.

افزایش سرمایه خگستر

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در آخرین افزایش سرمایه خود در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶  مبلغ ۳۷۲۰۵ میلیارد ریال معادل ۱۵۵۰%  افزایش سرمایه داده است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....