تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 21:37
کد خبر : 79123

مسکن حمایتی گران شد

مسکن حمایتی گران شد

  مسکن حمایتی کلنگ نخورده گران شد و حالا اختلاف ها سر قیمت ساخت آن بالا گرفته است. اقتصاددان؛ اختلاف ها سر قیمت مسکن حمایتی بالا گرفته و حالا بهای تخمینی آن تقریبا دو برابر شده است. دولت سیزدهم که در ابتدا قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

 

مسکن حمایتی کلنگ نخورده گران شد و حالا اختلاف ها سر قیمت ساخت آن بالا گرفته است.

اقتصاددان؛ اختلاف ها سر قیمت مسکن حمایتی بالا گرفته و حالا بهای تخمینی آن تقریبا دو برابر شده است.

دولت سیزدهم که در ابتدا قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در تابستان سال گذشته اعلام کرده بود، چندی پیش توضیح داد که بهای ساخت هر مترمربع واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فرض کرده است. حالا اما پیمانکاران بر اساس آخرین برآوردی که داشته اند قیمت ساخت مسکن حمایتی را متری ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می دانند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان به ایسنا گفته است که در یک سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و در برخی موارد رشد قیمت مصالح ساختمانی تا ۱۰۰ درصد هم می رسد. به عنوان مثال سیمان سال گذشته پاکتی ۲۳ هزار تومان بود و الان به ۴۷ هزار تومان رسیده است و هر قالب سفال در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان قیمت داشت که هم‌اکنون به بالای ۲۵۰۰ تومان رسیده است و اگر سایر هزینه های جانبی مانند دستمزد کارگران و هزینه های صدور پروانه، نظام مهندسی، عوارض و … ولو با تخفیف در نظر گرفته شود، قیمت ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی کمتر از متری ۷ میلیون تومان تمام نمی شود.

این موضوع در شرایطی رخ می دهد که قیمت های فعلی در نظر گرفته شود و با گذشت زمان و حتی تاخیر در تحویل پروژه ها ممکن است قیمت باز هم افزایش داشته باشد.

وعده ساخت ۴ میلیون مسکن حمایتی در حالی از سمت ابراهیم رییسی، رییس جمهوری دولت سیزدهم مطرح شده است که دولت برای تامین زمین این تعداد واحد مسکونی هم دچار مشکل شده و براساس آخرین اعلام وزارت راه و شهرسازی تنها زمین حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است.

علاوه بر این کابینه سیزدهم در شرایط وخیم بانک ها آنها را مجبور کرده که منابع قابل توجه حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت مسکن حمایتی اختصاص دهند و البته صرف نظر از آثار تورمی آن که مورد نقد بسیاری از کارشناسان اقتصاد بوده، متقاضیان با رقم سنگینی به عنوان اقساط وام مسکن بپردازند که بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و آورده اولیه هم بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است اما با افزایش هزینه ساخت این واحدها مشخص نیست که میزان اقساط یا پیش پرداخت های متقاضیان چقدر تغییر کند؟‌

با شرایط قبلی بسیاری از متقاضیان واحدهای مسکونی حمایتی می گویند که دهک های ضعیف که مستاجران توان پرداخت چنین ارقامی را ندارند و مستاجران مبلغ پیش پرداخت و آورده اولیه هم در حال حاضر به عنوان رهن خانه ای پرداخته اند که در آن ساکن هستند و این شرایط سختگیرانه باعث انصراف بسیاری از متقاضیان از دریافت مسکن حمایتی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....