تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 19:18
کد خبر : 68170

مسابقه لیر ترکیه و ریال ایران در مسیر سقوط

مسابقه لیر ترکیه و ریال ایران در مسیر سقوط

سقوط لیر ترکیه به یکی از اخبار مهم در رسانه‌های جهان تبدیل شده است. رجزخوانی رجب طیب اردوغان در حوزه سیاست و تلاش وی برای نادیده گرفتن اصول اقتصادی با واکنش تند بازار همراه شده است. همین موضوع باعث شد که لیر سقوط سهمگین بیش از ۱۵ درصدی را در معاملات امروز تجربه کند. لیر

سقوط لیر ترکیه به یکی از اخبار مهم در رسانه‌های جهان تبدیل شده است. رجزخوانی رجب طیب اردوغان در حوزه سیاست و تلاش وی برای نادیده گرفتن اصول اقتصادی با واکنش تند بازار همراه شده است. همین موضوع باعث شد که لیر سقوط سهمگین بیش از ۱۵ درصدی را در معاملات امروز تجربه کند. لیر ترکیه در حالی مسیر تند نزولی را در پیش گرفته که ارزش ریال ایران نیز به مسیر نزولی خود ادامه داد. هر دلار در ترکیه از ۱۲ لیر عبور کرده و در ایران هر دلار آمریکا در حال نزدیک شدن به مرز ۲۹ هزار تومان است.

ارزش هر دلار آمریکا در ترکیه از ۱۲ لیر نیز عبور کرد. ارزش دلار در بازار ارز تهران نیز در هفته‌های گذشته به ۲۹ هزار تومان نزدیک شده است. ارزش دلار در برابر ریال در یک سال گذشته حدود ده درصد رشد داشته و ارزش دلار در برابر لیر نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته است. ریزش سنگین لیر را ارمغان اردوغان برای نظام اقتصادی ترکیه می‌دانند. وی سیاست‌های افراطی در حوزه سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی را دنبال می‌کند که اثرات آن را در متغیرهای اقتصادی این کشور می‌بینیم. طبیعتا کرونا در تشدید بحران ترکیه بی‌تاثیر نبوده؛ همان‌طور که نمی‌توان از نقش تحریم و کرونا در بحران اقتصادی ایران صرف نظر کرد. اما نقش اردوغانیسم در اقتصاد و سیاست را نمی‌توان در آماده‌سازی چنین بستری برای بحران نادیده گرفت.

در بازه زمانی ۷ ساله و از زمانی که اردوغان بر کرسی ریاست جمهوری ترکیه نشسته است هر دلار در ترکیه تقریبا ۶ برابر شده است. در همین مدت ارزش دلار در برابر ریال تقریبا ۹ برابر شده است. روند نزول لیر ترکیه در یک ماه اخیر شدت گرفته و ریزش نزدیک به ۳۰ درصدی آن را در نوامبر شاهد هستیم. ریزش سنگین لیر می‌تواند تشدید بی‌ثباتی اقتصادی در ترکیه و رشد نرخ تورم را به دنبال داشته باشد. حتی به نظر می‌رسد که نمی‌توان به چرخش اردوغان از مواضع تند سیاسی و ضد اقتصادی امیدوار بود. در این خصوص با وجود ریزش سنگین لیر در هفته‌های گذشته دیروز صحبت‌های اردوغان بر آتش ریزش لیر افزود.

مقایسه ارزش لیر ترکیه و ریال ایران در دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان
18ac4ccd e764 4e0e b82e a379c1e04c43 TueNov232021 اقتصاددان نوشته

ایرانی‌ها همچنان علاقه‌مند به ترکیه؟

با وجود ریزش سنگین لیر در ماه‌های گذشته افزایش تعداد خرید خانه در ترکیه از سوی ایرانی‌ها نکته جالب توجه است. اینکه سرمایه‌گذاران ایرانی به استقبال بی‌ثباتی کشور همسایه می‌روند یا اینکه از شدت بی‌ثباتی اقتصادی داخلی فرار می‌کنند دو گزاره قابل بررسی است. در این میان انگیزه‌های غیراقتصادی نیز جای بررسی دارد.

این نکته جالب توجه است که ایرانی‌ها در دو ماه گذشته بیش از ۲۵۰۰ مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند. اگر میانگین قیمت هر خانه را ۸۰ هزار دلار فرض کنیم ۲۰۰ میلیون دلار خروج سرمایه را شاهد بوده‌ایم. حتی به نظر می‌رسد ریزش بیشتر لیر و تقویت نسبی ریال در برابر لیر خود انگیزه‌ای تازه برای سرمایه‌گذاری در ترکیه ایجاد کرده است. بعضا این موضوع مطرح می‌شود که این موارد نشان از امید بیشتر به اصلاح‌پذیری ترکیه در حوزه‌های مربوط به اقتصاد نسبت به ایران دارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....