تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 دی 1400 - 19:03
کد خبر : 75071

مزایای استفاده از ارز دیجیتال در تجارت ایران

مزایای استفاده از ارز دیجیتال در تجارت ایران

بحث قانون‌گذاری برای بازار ارزهای دیجیتال و راه‌اندازی رمزپول ملی، مدتی است که در ایران مطرح می‌شود. با اینکه هنوز ساز و کار مشخصی ارائه نشده، بسیاری به آینده این صنعت در کشور امید دارند. اقتصاددان؛ بازار رمزارزها در سال‌های اخیر به طور روزافزون در سراسر جهان شاهد رشد بوده و طرفداران آن افزایش پیدا

بحث قانون‌گذاری برای بازار ارزهای دیجیتال و راه‌اندازی رمزپول ملی، مدتی است که در ایران مطرح می‌شود. با اینکه هنوز ساز و کار مشخصی ارائه نشده، بسیاری به آینده این صنعت در کشور امید دارند.

اقتصاددان؛ بازار رمزارزها در سال‌های اخیر به طور روزافزون در سراسر جهان شاهد رشد بوده و طرفداران آن افزایش پیدا کرده که ایران نیز از این ماجرا مستثنی نبوده است. با وجود اینکه هنوز قانون‌گذاری برای صنعت رمزارز در کشور انجام نشده، اما به نظر می‌رسد که مقامات نگاهی خوش‌بینانه به آن دارند.

روز دوشنبه، تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۰، رییس بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی، در هفتمین همایش مالی اسلامی که توسط انجمن مالی اسلامی برگزار شد، از تصویب چارچوب انتشار رمزریال در شورای پول و اعتبار خبر داد. اما آنچه علی صالح‌آبادی درباره رمزارز داخلی اعلام کرد به همین خبر محدود می‌شد و او هیچ توضیحی درباره چارچوب انتشار رمزارز ملی اعلام نکرد.

در خصوص سازو کار رمزارز ملی و آینده آن، مصاحبه‌ای با کامران سلطانی‌زاده، رییس کانون صرافان ایران انجام شد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سلطانی‌زاده با اشاره به اینکه هنوز در مورد رمزارز ملی، ساز و کار مشخصی ارائه نشده، اظهار کرد: معامله‌ای با عنوان رمزارز ملی در محل خاصی انجام نشده و ما منتظر اخبار رسمی در این خصوص هستیم. عملکرد و ساز و کار این رمزارز باید واضح باشد و مشخص شود که از نظر تکنیکالی به چه رمزارزهایی قابل تبدیل خواهد بود. به چه رمزارزهایی متصل است و بهای تمام شده آن به چه صورت خواهد بود.

وی در خصوص الزامات رمزارز ملی گفت: همه این رمزارزها باید با یک ارز دیجیتال بین‌المللی قابل سنجش باشد. به عنوان مثال، ریال را با دلار یا یوآن چین می‌سنجیم. از این رو، رمزارز ملی را نیز باید با یک رمزارز قابل معامله بین‌المللی که قابل تبدیل باشد، بسنجیم. باید بتوان از رمزارز ملی در معاملات داخلی استفاده کرد. برای مثال برای خرید در دیجی‌کالا، اسنپ‌فود و مواردی از این قبیل، باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تبدیل ارزهای داخلی صرافی‌ها به آن رمزارز می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت و توانمندی رمزارز ملی باشد.

رییس کانون صرافان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: من هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه مشاهده نکرده‌ام و جزئیات تکنیکالی رمزارزها هنوز ارائه نشده است. همچنان منتظریم که ساز و کارهای نهایی و اجرایی آن همگانی شود که هنوز در دسترس نیست. تا زمانی که جزئیات رمزارز ملی رسانه‌ای نشود، نمی‌شود روی نقل و انتقالات توسط آنها یا استفاده از آنها حسابی باز کرد. ابتدا باید اطلاعات فنی و مبادلاتی و قیمت‌گذاری و نحوه کاربرد رمزارز ملی اطلاع‌رسانی شود تا بتوان در مورد آن نظر داد. به جهت اینکه هنوز اطلاعات آن کامل نیست، نمی‌توان گفت ارزش آن به چه صورت است، چگونه قابل تبدیل خواهد بود، آیا به رمزارزهای خارجی قابل اتصال خواهد بود یا خیر.

سلطانی‌زاده در مورد استفاده از رمزارزها در تجارت بین‌المللی و برای دور زدن تحریم‌ها اذعان داشت: از دو یا سه سال گذشته جلسات هم‌اندیشی که با کارگروه‌های بانک مرکزی داشتیم، پیشنهاد بخش خصوصی این بود که به جهت اینکه ساز و کار قانونی در داخل کشور برای رمزارزها مشخص نشده، برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش سرعت نقل و انتقالات و همچنین جلوگیری از بلاک شدن حواله‌های ارزی که انجام می‌دهیم، بخشی از معاملات ارزی که واردکنندگان یا صادرکنندگان قصد دارند انجام دهند، از طریق ارزهای دیجیتال صورت گیرد.

وی افزود: خوش‌بختانه این دستورالعمل تدوین شده و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم در سامانه نیما برای معاملات رسمی که بانک مرکزی مد نظر دارد از رمزارزها استفاده کنیم. این یک نوید خوب برای استفاده از رمزارزها در بخش موثر و قابل معامله در چرخه رسمی صادرات کالا خواهد بود؛ به این جهت که صادرکننده یا واردکننده می‌تواند عملکرد معاملات خود را از طریق رمزارزها دریافت کنند.

رییس کانون صرافان ایران در مورد فواید استفاده از رمزارزها در تجارت اظهار کرد: مزیت این عمل این است که صادرکننده بلافاصله می‌تواند در کسری از زمان پول خود را دریافت و پرداخت کند. همچنین برای حمل و نقل بین‌المللی می‌توان از رمزارزها استفاده کرد. این امر یک قدم مثبت است که در آینده ساز و کارها باید ادامه پیدا کند و ما بتوانیم برای بسیاری از تبادلات، چه داخلی و چه خارجی از آن استفاده کنیم.

سلطانی‌زاده در ادامه گفت: اما در چارچوب قانون به جهت محدودیت‌هایی که برای تبادلات ارزی وجود دارد، فقط برای تجارت خارجی و نقل و انتقالات بین‌المللی در چرخه رسمی واردات و صادرات کالا قابل استفاده است. به همین دلیل، یک قدم مثبت در آغاز استفاده از رمزارزها به شمار می‌رود.

وی به عنوان سخن پایانی با اشاره به اینکه استفاده از رمزارزها برای نقل و انتقالات مالی در بستر آی‌تی در اکثر نقاط جهان شناسایی و قانون‌مند شده، اذعان داشت: به نظر من، ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم. بسیاری از کشورهای دنیا، خدمات بانکی اینترنتی و معاملات مالی آنها به سمت فضای غیرحضوری رفته است. بعد از بیماری همه‌گیر کرونا، نظم معاملات دنیا تغییر کرده و ما هم باید از بسترهای نوین آی‌تی، به جهت افزایش سرعت عمل و کاهش ریسک و کاهش هزینه رفت و آمد استفاده بهینه کنیم که بسیار می‌تواند برای ما موثر باشد. همچنین کاغذ و نیرو و انرژی کمتری مصرف خواهد شد. کشور ما در بحث آی‌تی بسیار قوی است و باید در بستر نقل و انتقالات ارزی این بخش را تقویت کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....