تاریخ انتشار : شنبه 16 فروردین 1399 - 21:26
کد خبر : 7559

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در دومین هفته سال ۱۳۹۹

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در دومین هفته سال ۱۳۹۹

بورس ایران همه ابزارهای مالی دنیا را دارد / امکان حضور ابزارهای جدید حوزه بیمه حسن امیری با بیان اینکه همه ابزارهای مالی در بورس‌های دنیا در بازار سرمایه ایران نیز وجود دارد گفت: تنوع این ابزارها بسیار وسیع است. ممکن است برای صنعت خاصی ابزار جدیدی باشد. نقش شرکت‌های تامین سرمایه این است که

بورس ایران همه ابزارهای مالی دنیا را دارد / امکان حضور ابزارهای جدید حوزه بیمه

حسن امیری با بیان اینکه همه ابزارهای مالی در بورس‌های دنیا در بازار سرمایه ایران نیز وجود دارد گفت: تنوع این ابزارها بسیار وسیع است. ممکن است برای صنعت خاصی ابزار جدیدی باشد. نقش شرکت‌های تامین سرمایه این است که مهندسی مالی و ابزارسازی جدید کنند. حتی ممکن است ابزارهای مختلف را برای یک پروژه باهم استفاده کنند. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه از لحاظ ابزار مالی کامل است، گفت: ابزارهای جدید حوزه بیمه هنوز راه‌اندازی نشده و امکان عملیاتی شدن آنها وجود دارد.

تسهیل شرایط اخذ تاییدیه زیرساخت معاملات برخط برای شرکت‌های کارگزاری

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه شرایط اخذ تاییدیه زیر ساخت معاملات برخط برای شرکت ‌های کارگزاری تسهیل شده است، گفت: دستور العمل جدید معاملات برخط در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۸ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و طبق ماده ۴ آن، هر شرکت کارگزاری که تمایل داشته باشد می‌تواند درخواست خود را جهت اخذ تأییدیه راه اندازی زیرساخت اختصاصی سامانه معاملات بر خط(OMS) به مدیریت فناوری اطلاعات این سازمان ارائه کند. احمد سحرخیز با اشاره به اینکه استراتژی فضای باز برای سرمایه ‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات توسط نهاد های مالی تحت نظارت سازمان بورس، از تابستان ۱۳۹۵ با سکانداری دکتر شاپور محمدی کلید خورد، افزود: در این مدت ۴ شرکت کارگزاری متقاضی اخذ تأییدیه زیرساخت OMS خود، مجوز های لازم را از سازمان دریافت کردند و چند کارگزاری دیگر، در حال پیاده‌ سازی و آماده‌ سازی زیرساخت معاملات برخط اختصاصی خود هستند.

هشت مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس در سالی که گذشت

مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح مهم‌ترین اقدامات این کمیته در سال ۹۸ پرداخت و گفت: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۹۸ درباره هشت موضوع مصوباتی را ارائه کرد و مجموعاً در این سال مصوبات کمیته را می‌توان در قالب دو رویکرد کلی شامل بررسی ابزارها و معاملات جدید و ارائه رهنمودهای اصلاحی برای حُسن اجرای مصوبات قبلی طبقه‌بندی کرد.

نقش بورس در تحقق جهش تولید

فردین آقا بزرگی با تاکید بر اینکه سال ۱۳۹۸ یکی از درخشان ترین سال های بازار سرمایه بود، اظهار کرد: در سال گذشته حقانیت و قابلیت بازار سرمایه ثابت شد. در این سال، بر اساس آمار حجم کل معاملات در بورس ایران بالغ بر ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان که حدودا ۴۵ درصد از حجم نقدینگی در کل کشور را شامل می شود، بود. همچنین ارزش بازار سرمایه شامل بورس و فرابورس حدود ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودکه نسبت به ۶۳۰۰ هزار میلیارد تومان کل تولید ناخالص ملی کشور بیش از ۳۳ درصد ارزش داشته است. این آمار جایگاه بازار سرمایه و بورس را نشان می دهد.

تشریح نقش کلیدی بازار سرمایه در تحقق شعار سال

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بازار سرمایه در تحقق شعار “جهش تولید” که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال ۱۳۹۹ انتخاب شد، از طریق جذب سرمایه و سوق دادن پس‌اندازهای مردم به سمت تولید، نقش کلیدی دارد. مصطفی صفاری، با بیان این‌که تولید در هر اقتصادی از سه عنصر تکنولوژی، سرمایه و نیروی کار تشکیل شده است، اظهار کرد: بنابراین سرمایه و نیروی کار به تنهایی سرآغاز تولید نیستند، برای تقق شعار جهش تولید که امسال توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است، باید بهرهوری نیروی کار و همچنین هم سرمایه و جذب سرمایه را بالا برد. از سوی دیگر باید دانش بنیان شویم و از دانش و تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم.

روند صعودی بورس در بلندمدت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت با شیب صعودی همراه خواهد بود و به مرور سهام کامودیتی‎‌ها به مسیر اصلی خود باز می‌گردد. امیرعلی امیرباقری به وجود فشار فروش در سهام وابسته به صنایع کامودیتی محور اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، افزایش ریسک‌های جهانی و تعطیلی کارخانجات صنعتی تقاضا برای سهام وابسته به کامودیتی‌ها کاهش پیدا کرد که همین امر باعث فشار عرضه، اصلاح و ریزش قیمتی در سهام کامودیتی‌ها شد. روند بازار سرمایه ایران بیشتر تحت تاثیر سهام کامودیتی محور است، اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود انگیزه از سوی سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بازار طلا و ارز شاهد ورود حجم انبوهی از سرمایه به سمت بازار سرمایه هستیم.

سال نو و انتظارات از شاگرد اول اقتصاد ۹۸

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در سال ۹۸ بورس تهران یک سال رویایی و تاریخی را پشت سر گذاشت که در همه زمینه ها شاهد درخشش و رکورد شکنی بود. در سال گذشته ارزش بازار حدودا ۲.۶برابر شد و از نظر بازدهی توانست بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌دست آورد. همایون دارابی افزود: نکته مهم در این میان افزایش مشارکت افراد در بازار سرمایه است که برمبنای عرضه های اولیه به رقم ۲میلیون نفر در حال نزدیک شدن است آمار خریداران در فرابورس نیز به رقم ۷۵۵هزار نفر حقیقی و حقوقی رسیده است که رشد ۴۵درصدی را نشان می دهد این به آن معنا است که بورس برای شمار بیشتری از افراد جذابیت پیدا کرده و در اقتصاد کشور جایگاه مهمتری به دست آورده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....