تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1399 - 14:00
کد خبر : 11162

مردم نمی‌توانند به سخنان دولتمردان اعتنا کنند/ شاید نرخ دلار کاهش یابد، اما قیمت سایر کالاها هم کاهشی می‌شود؟

مردم نمی‌توانند به سخنان دولتمردان اعتنا کنند/ شاید نرخ دلار کاهش یابد، اما قیمت سایر کالاها هم کاهشی می‌شود؟

به گزارش اقتصاددان، آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: نرخ دلار یک موضوع است، تاثیر این نرخ بر سایر بازارها موضوعی مهم‌تر. با اینکه مسئولان دولت این روزها از کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت سخن می‌گویند، اما دیگر قیمت سایر کالاها و محصولات بر اساس نرخ ارز ۲۰هزار تومانی رقم می‌خورد. حتی کالاهایی که

به گزارش اقتصاددان، آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: نرخ دلار یک موضوع است، تاثیر این نرخ بر سایر بازارها موضوعی مهم‌تر. با اینکه مسئولان دولت این روزها از کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت سخن می‌گویند، اما دیگر قیمت سایر کالاها و محصولات بر اساس نرخ ارز ۲۰هزار تومانی رقم می‌خورد. حتی کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شوند درنهایت طبق ارز ۲۰هزار تومانی به دست مردم می‌رسند. شاید دولت در کاهش نرخ ارز موفق عمل کند، اما نرخ سایر کالاها را چه می‌کند؟

وی بیان کرد: وقتی محصولی نظیر میوه که صفر تا صد تولید و عرضه آن در داخل کشور صورت می‌گیرد، اما بر اساس نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شود از مردم نمی‌توان انتظار داشت که اعتنایی به صحبت‌های دولتمردان نشان دهند. اگر انتقال ارز به کشور راحت باشد که دیگر نباید درباره هزینه‌زا بودن آن صحبت کرد.

بغزیان افزود: وقتی نرخ ارز در بازار آزاد چنین رشدهایی را تجربه می‌کند، طبیعتا صادرکنندگان در سامانه نیما هم قیمت‌های بالاتری برای ارز صادراتی در نظر می‌گیرند. پس نبود اراده مهم‌ترین عامل افزایش قیمت ارز به حساب می‌آید و در نبود اراده، وفور ارز هم دردی را دوا نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: شاید دولت هم برای پوشش کسری بودجه نیم‌نگاهی به بازار ارز دارد. از همین رو بانک مرکزی هم دنباله‌رو بانک‌های عامل شده و در مسیر آنها گام برمی‌دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....