رئیس‌جمهور در این سفر در دیدار با نخبگان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش‌آموزان با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تصریح کرد: ما نباید تحریم را مانع جدی فرض کنیم. دشمنان نمی‌خواهند کشور ما رشد کند، اما اتفاقا آنجایی که تحریم و تهدید داشتیم مانند صنایع دفاعی بیشتر رشد کردیم و معلوم می‌شود اگر بخواهیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیسی همچنین گفت: بنده برای شما جوانان ارزش زیادی قائل هستم و شما نیز ارتباط خود با دولت را حفظ کنید. به گزارش «ایسنا»، وی همچنین تاکید کرد: مسکن یکی از نیازهای اساسی کشور است و اگر ساخت مسکن رونق نگیرد، عقب‌افتادگی زیادی ایجاد خواهد شد.

  مردم می‌دانند دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم

رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان در نشست شورای اداری استان نیز گفت: مهم‌ترین بخش سفر اجرای مصوبات سفر است. مهم‌ترین بخش، آن بخش است که باید آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود. مردم از وضع بودجه‌ای دولت و مشکلات دولت اطلاع دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بنای این دولت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کند که از دولت قبل چه به دست او رسیده است، اظهار کرد: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتفاقی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دست‌شان بیاید که چه اتفاقی افتاده است.

رئیسی تصریح کرد: مردم می‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مساله‌ای در کشور اتفاق بیفتد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ اعتماد مردم، هوشیاری مردم، در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.

  بازسازی اعتماد مردم

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،  رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتماد مردم آسیب دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد در حال بازسازی است، خاطرنشان کرد: بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه خودش دارد.

  همه نامه‌ها مطالعه و پیگیری می‌شود

رئیسی همچنین در پاسخ به درخواست‌های مردمی، خواستار دریافت نامه درخواست این افراد شد و اظهار کرد: مردم مطمئن باشند که همه نامه‌ها مطالعه و پیگیری می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان اظهار کرد: اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند. رئیسی در ادامه سفرش به زنجان، عصر پنج‌شنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم زنجان با اشاره به اینکه دولت موظف است در عرصه فرهنگ به هدایت، نظارت و حمایت جدی از فعالان فرهنگی بپردازد، گفت: دولت باید با تامین تسهیلات لازم و انجام حمایت‌های حقوقی، از اصحاب فرهنگ حمایت کرده و به آنها میدان فعالیت دهد.   رئیس‌جمهوری در دهمین سفر استانی خود پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه به زنجان عزیمت کرد. رئیسی تاکنون به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل و سمنان سفر کرده است.

  لزوم توجه همه بخش‌ها به محیط زیست

رئیسی همچنین روز گذشته در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست، حفظ محیط زیست را موجب قدرت، امنیت و نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای رشد تولیدات کشور دانست و گفت: برای صیانت از محیط زیست باید ارتباط دانشگاه به عنوان اتاق فکر و جایگاه اندیشه‌ورزی با دستگاه‌های اجرایی تقویت شود و دولت دیدگاه‌ها و نظرات اساتید و نخبگان محیط زیست را سرمایه و پشتوانه ارزشمندی برای کشور می‌داند. رئیس‌جمهور گفت: صرفا با توصیه نمی‌شود محیط زیست را حفظ کرد و در کنار آن بعضا اقدام و عمل جدی نیز لازم است. رئیس‌جمهور در ادامه خواستار توجه تمامی بخش‌های کشور به امر محیط زیست و حفاظت از جنگل‌ها و تالاب‌ها شد.

  تامین آب مهم‌ترین خواسته مردم

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امروز کمبود آب، مشکل همه مردم کشور در استان‌های مختلف است، گفت: در جریان سفرهای استانی، مهم‌ترین مشکلی که مردم آن را مطالبه می‌کنند، تامین آب است و در این زمینه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش داد.

  باید جلوی صید ترال گرفته شود

رئیس‌جمهور در ادامه به خطرات ناشی از صید ترال و دغدغه‌های صیادان بوشهر و بندرعباس در این زمینه اشاره کرد و گفت: حتما باید جلوی صید ترال گرفته شود چرا که این نوع صید به آبزیان، دریا و حتی صیادان آسیب می‌رساند و از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهم که با جدیت این موضوع را پیگیری کند. در این مراسم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفظ محیط زیست و ۱۷ نفر از استادان، نخبگان و فعالان محیط زیست در سخنان جداگانه‌ای با قدردانی از توجه و اهتمام ویژه رئیس‌جمهور نسبت به صیانت از محیط زیست، دیدگاه‌ها، پیشنهاد‌ها و دغدغه‌های خود را با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند.