تاریخ انتشار : جمعه 17 بهمن 1399 - 22:24
کد خبر : 34170

مذاکره با طالبان و تلاش برای ریاست جمهوری ظریف

مذاکره با طالبان و تلاش برای ریاست جمهوری ظریف

بعنوان شهروندی قانون مدار مدافع جمهوری اسلامی ایران، انگیزه دولت تدبیر و امید برای مذاکره و تمایل با طالبان را متوجه نمی شوم و براستی همکاری با طالبان، چه نفعی برای منافع ملی ما دارد؟ اقتصاددان: براستی به چه علت سیاست خارجی ما ضد شان و منزلت ایرانی است و چرا اصولگرایان بعنوان جناح در

بعنوان شهروندی قانون مدار مدافع جمهوری اسلامی ایران، انگیزه دولت تدبیر و امید برای مذاکره و تمایل با طالبان را متوجه نمی شوم و براستی همکاری با طالبان، چه نفعی برای منافع ملی ما دارد؟

اقتصاددان: براستی به چه علت سیاست خارجی ما ضد شان و منزلت ایرانی است و چرا اصولگرایان بعنوان جناح در سایه جز غر زدن های بی فایده علیه ظریف برجام گرا، توان گفتمان سازی سیاست خارجی مبتنی بر میهن پرستی و تقویت غرور ملی را ندارند؟ در مسئله مذاکره ظریف با طالبان انفعال اصولگرایان را می بینیم و در برجام نیز صرفا غر می زدند و جامعه را نسبت به ویژگی های ضد ایرانی برجام آگاه نکردند.

اما معتقدم مذاکره با طالبان از این جهت فایده ای ندارد، که طالبان حزب سیاسی قانونی و مدنی یا حاکمیتی رسمی نیست که اگر ما به تعهدات مان عمل کردیم و او نکرد، بتوان قانونی یا سیاسی او را وادار به انجام تعهداتش کنیم.

چون اصولا طالبان گروهی است که با دو زمینهِ اسلام سیاسی سنی و شوونیسم پشتون گرایی شکل گرفته و جالب آنکه این دو اصول اصلی طالبان در تضاد با ذات جمهوری اسلامی ایران هستند و حتی می توان گفت طالبان به همان اندازه داعش و شاید حتی بیشتر از آن برای منافع جمهوری اسلامی ایران خطرناک است.

همچنین اینکه داعش بخاطر عملکرد بسیار افراطی و آشکار خود در قتل عام افراد و نداشتن عقبه محلی جغرافیایی در منطقه خود، نمی توانست با آمریکا مذاکره کند، ولی طالبان مورد حمایت جامعه پشتون ها است و این گروه تمایل به مذاکره با آمریکا دارد، یعنی دلیل دیگری برای خطرناک تر بودن طالبان.

حال جالب آنکه دولت کنونی ما بجای تقویت فارسی زبانان و شیعیان افغانستان و حمایت از گروه فاطمیون برای دفاع از شیعیان و فارسی زبانان در برابر طالبان، با مذاکره با طالبان، دست طالبان را برای مذاکره با آمریکا قوی تر و بهتر کرد.(آیا نمی توانستیم از تجربه حشدالشعبی در عراق برای بسیج نیروهای مردمی افغانستان یا تشکیل گروه جبهه مقاومتی که احمدشاه مسعود فرماندهی می کرد، استفاده کنیم؟)

اینگونه گروه طالبان می تواند به آمریکا بگوید اگر با من مذاکره نکنید با ایران پیمان می بندم و این خیلی زشت است که حتی از گروهی مثل طالبان بازی بخوریم و جالب آنکه اصلاح طلبان یواشکی بدنبال آوردن ظریف، این اعجوبه دیپلماسی و حقوق بین الملل به عرصه ریاست جمهوری نیز هستند.

بی شک مذاکره با طالبان همه اش ضرر است و اینکه یک شهروند روزنامه نگاری چون من این را می فهمد و ظریف دلباختهِ برجام نمی فهمد، بسیار عجیب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....