تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مهر 1400 - 14:23
کد خبر : 62355

مذاکرات برجام از سرگرفته می شود؟

مذاکرات برجام از سرگرفته می شود؟

وزیر خارجه فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ادعای رسیدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مراحل «خطرناک‌تر»، اظهار کرد دیگر نباید به ایران اجازه داد فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد. اقتصاددان: «لزوم از سرگیری فوری مذاکرات برجام»، «چتر هسته‌ای ایران بر فراز خاورمیانه»، «هنوز برای

وزیر خارجه فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ادعای رسیدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مراحل «خطرناک‌تر»، اظهار کرد دیگر نباید به ایران اجازه داد فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد.

اقتصاددان: «لزوم از سرگیری فوری مذاکرات برجام»، «چتر هسته‌ای ایران بر فراز خاورمیانه»، «هنوز برای صحبت از منافع اقتصادی احیای برجام زود است»، «تلاش ناکام برای ممانعت از تعطیلی دولت»، «دور جدید گفت‌وگو بر سر نقشه راه میان ایران و سعودی»، «نفت رنگ ۹۰ دلار را می‌بیند؟»، «بحران برق و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی چین» و «هجوم به جایگاه‌های سوخت خالی در بریتانیا» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

لزوم از سرگیری فوری مذاکرات برجام

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با ادعای رسیدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مراحل «خطرناک‌تر»، اظهار کرد دیگر نباید به ایران اجازه داد فکر کند تا هر وقت که بخواهد برای مذاکره فرصت دارد. او با تاکید بر لزوم ازسرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای با ایران، از جامعه بین‌الملل خواست در مورد برنامه هسته‌ای این کشور با «صراحت کامل» رفتار کند.

لودریان افزود که فرانسه برای تشویق طرفین به گفت‌وگو و مذاکره هر چه در توان دارد انجام می‌دهد، اما توافق تنها راهی است که برای حرکت رو به جلو باقی مانده است. وزیر خارجه فرانسه افزود که تنها از طریق توافق است که می‌توان مطمئن شد ایران بار دیگر به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بازمی‌گردد. لودریان تاکید کرد که به همین دلیل ضرورت دارد که مذاکرات با ایران سریعا ادامه پیدا کند.

ایران به دنبال چتر هسته‌ای بر فراز خاورمیانه؟

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر اسرائیل در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را متهم کرد که تمام «خط قرمزهای هسته‌ای» را زیر پا گذاشته است. نفتالی بنت مدعی شد که ایران ذیل «چتر هسته‌ای» به دنبال تسلط بر خاورمیانه است. او تاکید کرد که تحمل اسرائیل در برابر برنامه هسته‌ای ایران «به پایان رسیده» و این رژیم اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی برسد.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، ساعاتی پیش از سخنرانی نفتالی بنت در مجمع عمومی، گفته بودکه مذاکراتی میان آمریکا و قدرت‌های جهانی با اسرائیل بر سر «طرح ب» در صورت شکست مذاکرات اتمی با ایران در وین، در جریان است. یک مقام ارشد آمریکا نیز در روزهای گذشته به خبرگزاری‌ها گفته بود که «طرح ب» در دست بررسی است. اسرائیل گفته که در کنار «طرح ب»، «طرح ج» یا سومی نیز از سوی خود اسرائیل در قبال ایران آماده شده است. مقامات ارشد اسرائیل به صراحت گفته‌اند که طرح مستقل کشورشان حمله نظامی به ایران است.

هنوز برای صحبت از منافع اقتصادی احیای برجام زود است

به گزارش آسوشیتدپرس، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، طی کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایران درباره منافع اقتصادی برجام گفت که برای صحبت کردن درباره منافع اقتصادی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هنوز زود است. در این کنفرانس خبری یکی از خبرنگاران گفت که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند شرکت‌ها حتی پس از انعقاد و اجرای برجام در زمان دولت پرزیدنت اوباما رغبتی به تعامل بازرگانی با ایران نداشتند. خانم ساکی در پاسخ گفت: «ما در موقعیت کنونی هنوز [تا دستیابی به نتیجه] چندین گام فاصله داریم.»

وی با ابراز تمایل نسبت به آغاز دور آینده مذاکرات دیپلماتیک، گفت: «آنها ممکن است به تمام جزئیات علاقه‌ای نداشته باشند و ما هم مطمئناً به همه جزئیات علاقه نداریم. اما من اصلا در موقعیتی نیستم که ارزیابی کنم در این مقطع زمانی نتیجه نهایی چگونه خواهد بود.»

تلاش ناکام برای ممانعت از تعطیلی دولت

به گزارش رویترز، با مخالفت جمهوری‌خواهان، طرح تعلیق سقف بدهی فدرال و نیز ممانعت از تعطیلی نسبی دولت در سنای آمریکا به تصویب نرسید. این طرح را دموکرات های طرفدار دولت جو بایدن پیشنهاد داده بودند تا از این طریق تهدیدات برای بی ثباتی اقتصادی در آمریکا و تعطیلی نسبی دولت پس از همه گیری کرونا را به حداقل برسانند. بر اساس این گزارش، از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا روز گذشته ۵۰ کرسی به این طرح رای منفی دادند و در مقابل ۴۸ کرسی هم موافق تصویب آن بودند. این طرح برای تصویب نیاز به اخذ حداقل ۶۰ درصد آرا بود که با مخالفت جمهوریخواهان ناکام ماند. پس از این شکست حالا دموکرات ها فقط سه روز مهلت دارند تا راهی برای ادامه فعالیت‌های دولت پس از اتمام بودجه در سال جاری پیدا کنند.

سناتور جمهوریخواه ریچارد شلبی گفت: اختلاف میان دموکرات ها و جمهوریخواهان به این زودی قابل حل نیست. همه ما روز پنجشنبه دوباره اینجا جمع می شویم تا راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال بیابیم. جمهوریخواهان پیشتر هشدار داده بودند این طرح می تواند اقتصاد آمریکا را با مشکلات جدی مواجه کند. تعطیلی نسبی دولتی در صورت وقوع ضربه بزرگی به دموکرات ها وارد خواهد کرد. جمهوریخواهان می گویند دموکرات ها باید خودشان راه حلی برای بدهی های دولت پیدا کنند. این در حالی است که دموکرات ها هم معتقدند بیشتر این بدهی ها در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به وجود آمده است.

این روزها نمایندگان دو حزب اصلی سیاسی در آمریکا بر سر تصویب نهایی دو بسته بودجه ای دولت بایدن به ارزش یک تریلیون دلار و بسته بودجه ای خدمات اجتماعی به ارزش سه و نیم تریلیون دلار با یکدیگر اختلافات جدی دارند. کارشناسان می گویند این اختلافات ممکن است ریاست جمهوری جو بایدن و نیز امیدها برای کسب کرسی های بیشتر توسط دموکرات ها در انتخابات میاندوره کنگره آمریکا را به خطر بیاندازد.

دور جدید گفت‌وگو بر سر نقشه راه میان ایران و سعودی

دو مقام رسمی عراقی که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، دور جدیدی از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است. در دیداری که میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی برگزار شده، درباره مسائلی که در نقشه‌راه قبلی بلاتکلیف مانده بودند، از جمله برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور مذاکره شده است.

مقام‌های رسمی عراقی گفته‌اند، مذاکرات ایران و عربستان در سطح وزیران برگزار نشده اما مثبت بوده است. ملاقات بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی قبلا نیز در بغداد برگزار شده بود اما دیدار کنونی نخستین بار پس از روی کار آمدن ابرهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران است.

نفت رنگ ۹۰ دلار را می‌بیند؟

به گزارش بلومبرگ، روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام شاخص برنت قیمت ۸۰ دلار را درنوردید، که بالاترین رقم از اکتبر سال ۲۰۱۸ است. علت بالا رفتن قیمت نفت، افت تولید نفت آمریکا به‌دلیل توفند آیدا و همچنین رشد چشمگیر مصرف این محصول در کشورهای شرق آسیا عنوان شده که دلیل آن بهبود وضعیت شیوع کرونا است. در این شرایط بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز پیش‌بینی کرده قیمت نفت خام برنت تا پایان سال جاری میلادی از ۸۰ دلار فعلی به ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.

در سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع کرونا، مصرف روزانه نفت خام جهان ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز بود، اما بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، پارسال ۹ میلیون بشکه از مصرف روزانه جهانی نفت کاسته شد. متوسط قیمت نفت برنت در سال گذشته حدود ۴۲ دلار بود. بدین ترتیب، قیمت کنونی نفت تقریبا به دو برابر قیمت نفت در سال گذشته اوج گرفته است. قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ کمی بیش از ۶۴ دلار بود.

بحران برق و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی چین

به گزارش رویترز، وخیم‌تر شدن وضعیت کمبود برق در چین بر تولید بسیاری از کارخانه‌ها، از جمله کارخانه‌هایی که تامین‌کننده قطعات مورد نیاز شرکت‌ کامپیوتری اپل و یا شرکت خودروسازی تسلا هستند، اثر منفی گذاشته است. بر اساس این گزارش، برخی از فروشگاه‌ها در شمال شرقی چین نیز به دلیل کمبود برق با نور شمع کار می‌کنند و برخی از مراکز خرید نیز مجبور شده‌اند که زودتر از ساعت‌های معمول تعطیل شوند.

چین برای تولید برق به زغال سنگ محتاج است و رویترز می‌گوید کمبود عرضه زغال سنگ، سخت شدن استانداردهای انتشار گازهای گلخانه‌ای، و تقاضای شدید تولیدکنندگان و صنایع چین، قیمت زغال سنگ را به رکورد جدیدی رسانده و همین باعث شده است که محدویت‌ها گسترده‌ای بر مصرف برق اعمال شود.

از هفته گذشته در بسیاری از مناطق شمال شرقی چین در ساعات اوج مصرف برق، سهمیه‌بندی‌‌ جدیدی برای توزیع اجرا شده است. به گفته تحلیل‌گران کمبود برق بر چشم انداز رشد اقتصادی چین اثر منفی گذاشته است.

هجوم به جایگاه‌های سوخت خالی در بریتانیا

به گزارش رویترز، در پی هجوم مردم برای خرید سوخت در شهرهای مهم بریتانیا، ۹۰ درصد از پمپ بنزین‌های این کشور خالی شده‌اند. از قرار معلوم دلیل این سراسیمگی مردم نگرانی از مختل شدن حمل‌ونقل بسیاری از کالاهای اساسی همزمان با هشدار فروشگاه‌ها و توزیع‌کنندگان بزرگ در مورد کمبود راننده کامیون در بریتانیاست.

کمبود راننده کامیون پس از دوران سخت بحران کرونا روی توزیع کالاهای اساسی، از مواد غذایی گرفته تا سوخت، تاثیر شدیدی گذاشته و در آستانه فصل کریسمس احتمال افزایش بهای کالاها و اختلال در شبکه توزیع را افزایش داده است. همزمان با افزایش بهای گاز و برق و کود شیمیایی در ماه‌های اخیر، دولت بریتانیا میلیاردها پوند برای جلوگیری از افزایش بهای مواد غذایی اختصاص داده و اعضای دولت از مردم خواسته‌اند سراسیمه خرید نکنند.

با این همه از روز یکشنبه در پمپ‌های بنزین‌های اکثر شهرهای بزرگ بریتانیا صف‌های طویلی تشکیل شد و سوخت موجود در اکثر آن‌ها تمام شد. انجمن فروشندگان سوخت بریتانیا که نماینده حدود ۶۵ درصد از پمپ بنزین‌های کشور است روز دوشنبه گفت بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از پمپ بنزین‌ها خالی‌اند.

شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های بزرگ توزیع و عرضه سوخت و مواد غذایی هشدار داده‌اند که کمبود حدود ۱۰۰ هزار راننده کامیون در سطح کشور را نمی‌توان به سرعت جبران کرد چون دریافت تصدیق رانندگی تانکرهای حامل سوخت مستلزم آموزش طولانی‌تر و امتحان ویژه‌ است. از ماه‌ها پیش کشاورزان، شرکت‌های تولید مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها در مورد کمبود شدید راننده کامیون هشدار داده بودند. صاحبنظران معتقدند که یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست چون یکی از نتایج آن ممنوع شدن حرکت آزادانه نیروی کار بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....