تاریخ انتشار : یکشنبه 22 فروردین 1400 - 21:32
کد خبر : 42542

مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در دفع آبهای سطحی

مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در دفع آبهای سطحی

مهندس محمد طاهری طلاوری کارشناس و متخصص عمران شهری جزییات طراحی یک شهر باید به گونه‌ای باشد که از آسیب‌های احتمالی بارش باران تا حد امکان جلوگیری کند. طراحی صحیح شبکه‌های جمع‌آوری آبهای سطحی، ایجاد جوی و کانالهای دفع آبهای سطحی، ایجاد چاهک های جذب آب در مکانهای مشخص شهری، تعیین حد بستر و حریم

مهندس محمد طاهری طلاوری
کارشناس و متخصص عمران شهری

جزییات طراحی یک شهر باید به گونه‌ای باشد که از آسیب‌های احتمالی بارش باران تا حد امکان جلوگیری کند.

طراحی صحیح شبکه‌های جمع‌آوری آبهای سطحی، ایجاد جوی و کانالهای دفع آبهای سطحی، ایجاد چاهک های جذب آب در مکانهای مشخص شهری، تعیین حد بستر و حریم رودخانه و رعایت آن از جمله راهکارهای سازگاری با سیل و سیلاب در شهر اهواز است.

شهر اهواز بدلیل وجود رودخانه کارون، شرایط مناسبی جهت دفع آب های سطحی دارد و روان‌ آب‌های حاصل از بارش باران باید به سمت این رودخانه هدایت شود، در صورتی که روان‌آب به درستی منتقل نشود احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی افزایش پیدا می‌کند.

آنچه که مشخص است سیستم فاضلاب شهر اهواز بدلیل اینکه سالها از ساخت آن می‌گذرد و با توسعه عمودی شهر و افزایش جمعیت شهری، جوابگوی همزمان فاضلاب خانگی و آبهای سطحی حاصل از بارندگی ها نیست و باید سیستم، کانال و جوی های دفع آبهای سطحی جدای از فاضلاب شهری ایجاد شده و از ورود سیلاب و فاضلاب به منازل شهروندان جلوگیری شود.

آنچه که خاطر شهروندان عزیز اهوازی را طی این دو، سه سال اخیر که شاهد بارندگی های خوبی بودیم مکدر نموده، عدم برنامه ریزی مدیران شهری در شناسایی نقاط بحرانی در زمان بارندگی ها بوده و طی سالهای گذشته با مشخص شدن این نقاط بحرانی در سطح شهر اهواز، می شد با یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح، در جهت رفع این مشکل گام برداشت.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....