تاریخ انتشار : دوشنبه 29 اسفند 1401 - 23:38
کد خبر : 119414

مدرنیزاسیون به سبک چینی شکل جدیدی از تمدن بشری را ایجاد می‌کند

مدرنیزاسیون به سبک چینی شکل جدیدی از تمدن بشری را ایجاد می‌کند

با نگاه به روند توسعه تاریخی می‌توانیم دریابیم که «مدرنیزاسیون به سبک چینیِ» این کشور یک شبه اتفاق نیفتاده است. از آغاز پایه‌گذاری «جمهوری خلق چین» تا دوره «انقلاب دموکراتیک جدید» و دوره «انقلاب سوسیالیستی و ساخت و ساز» و دوره جدید اصلاحات و گشایش و ساخت سوسیالیستی در کشور در اواخر دهه ۷۰، چین

با نگاه به روند توسعه تاریخی می‌توانیم دریابیم که «مدرنیزاسیون به سبک چینیِ» این کشور یک شبه اتفاق نیفتاده است. از آغاز پایه‌گذاری «جمهوری خلق چین» تا دوره «انقلاب دموکراتیک جدید» و دوره «انقلاب سوسیالیستی و ساخت و ساز» و دوره جدید اصلاحات و گشایش و ساخت سوسیالیستی در کشور در اواخر دهه ۷۰، چین بر تمام مراحل مهم توسعه تمرکز کرده و شماری از سیاست‌‌ها و تدابیر را به منظور پایه‌گذاری بنیادی برای ارتقاء مدرنیزاسیون به سبک چینی معرفی کرده است.

مهمتر از همه، از زمان برگزاری هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست، این کشور به شکل عملی در حال غنی‌سازی مدرنیزاسیون به سبک چینی بوده است. برجسته‌ترین مثال آن این است که چین به شکلی موفقیت‌آمیز توانست فقر مطلق را از بین ببرد و جامعه‌ای نسبتا مرفه در تمام ابعاد را ایجاد کند.

تردیدی وجود ندارد که مدرنیزاسیونی که چین دنبال می‌کند باید بر اساس توسعه با کیفیت بالا باشد تا زندگی با کیفیت بالا برای مردم فراهم کند و شکل جدیدی از تمدن بشری مبتنی بر دستاوردهای برجسته در حوزه توسعه سبز و ساخت تمدن اکولوژیکی را ایجاد نماید.

تولید ناخالص داخلی چین طی ۱۰ سال گذشته متوالیا از ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۲۰ تریلیون یوان عبور کرده و رتبه دوم در جهان را به خود اختصاص داده است. از لحاظ سرانه، سرانه تولید ناخالص داخلی از ۶۳۰۰ دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۷۴۱ دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و استانداردهای زندگی مردم بهبود قابل توجهی داشته است.

چین در تلاش برای یافتن یک توازن میان توسعه و پایداری زیست محیطی است. این کشور طی سال‌های اخیر قاطعانه توسعه، سبز، چرخشی و کم‌کربن را ارتقاء بخشیده، تغییر و تحول ساخت تولید انرژی را تسریع کرده و به افزایش سهم انرژی پاک ادامه داده است.

امروز توسعه انرژی تجدیدپذیر چین و مقیاس استفاده از آن، تولید خودروهای انرژی جدید و فروش آن در جهان رتبه اول را داراست. در همین راستا ظرفیت فتوولتائیک نصب شده جدید چین برای نهمین سال متوالی جایگاه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است.

طی سال‌های گذشته، توسعه سبز و کم‌کربن چین و ساخت تمدن اکولوژیکی به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

این اعتقاد وجود دارد که چین قطعا چشم‌انداز روشن «مدرنیزاسیون به سبک چینی» را محقق خواهد کرد.

داستان چین به ما می‌گوید سرمایه‌گذاری در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی نه فقط به ارتقاء استخدام و رشد اقتصادی منجر می‌شود بلکه رفاه و ثبات کشور را نیز افزایش می‌دهد.

در مسیر ارتقاء مدرنیزاسیون ملی، ایران هم با مشکلاتی در تغییر و تحول ساختار صنعتی، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش آلاینده‌های کربنی و حکمرانی زیست محیطی مواجه است.

در این راستا تجربه چینی توسعه انرژی جدید ارزش فراگرفتن و یادگیری از آن را دارد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....