تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 21:34
کد خبر : 15982

مخالفت صندوق بین المللی پول با درخواست وام ایران

مخالفت صندوق بین المللی پول با درخواست وام ایران

به گزارش اقتصاددان، دکتر محمود جامساز در گفتگو با اقتصاددان گفت کنترل اوضاع تا حدودى از دست دولت خارج شده است ایران درخواست ۵میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول کرده بود که با این درخواست مخالفت شد .» این اقتصاددان ادامه می دهد: «دولت اکنون با دو مسئله مهم روبه‌رو است. نخست ریشه‌کن‌کردن کرونا

به گزارش اقتصاددان، دکتر محمود جامساز در گفتگو با اقتصاددان گفت کنترل اوضاع تا حدودى از دست دولت خارج شده است ایران درخواست ۵میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول کرده بود که با این درخواست مخالفت شد .»

این اقتصاددان ادامه می دهد: «دولت اکنون با دو مسئله مهم روبه‌رو است. نخست ریشه‌کن‌کردن کرونا و حفظ جان و سلامت مردم و دوم سامان‌دهی اقتصادی. در حوزه نخست به هر حال گرچه با جان‌فشانی پزشکان و پرستاران تا حدی بیماران مداوا می‌شوند؛اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران ۵/۶درصد است که ۲ واحدٍ درصد از متوسط نرخ مورتالیته جهانى بیشتر است این درصد ایران را بعد از کشورهای ایتالیا و اسپانیا در رده سوم مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس قرار داده است.

در حوزه دوم هم مشکلات بسیاری وجود دارد. البته از همین حالا بعضی از عواقب آن دیده می‌شود؛ سرمایه‌گذاری خارجی هم به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست و به دلیل شرایط نامناسب دیپلماتیک خارجی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند. گردشگری ایران هم در حد صفر است.

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که دولت می‌تواند به آن چشم داشته باشد مالیات است .اگر دولت می‌خواهد قدری به شرایط اقتصادی ایران سامان دهد باید از آن نهادهای بزرگ مالیات بگیرد زیرا آنها هزاران میلیارد درآمد دارند. حتی اگر نمی‌تواند از آنها مالیات هم بگیرد استقراض کند زیرا آنها اندوخته قابل توجهی دارند.»

این تحلیلگر اقتصادی می گوید: «بعد از بحران کرونا دولت با انواع مشکلات اقتصادی روبه‌رو خواهد بود؛ باید به تمام بانک‌ها کمک کند، به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده وام دهد، زمینه‌ای را فراهم کند تا کارگران اخراج شده به کارهایشان بازگردند تا در نهایت بتواند به اقتصاد ایران جان تازه‌ای بدهد.

شاید دولت بخواهد برای انجام همه اینها از بانک مرکزی وام بگیرد استقراض از بانک مرکزى حجم نقدینگی را بالا میبرد و به تبع آن تورم شدید در کشور شکل می‌گیرد؛ بنابراین دولت در اتخاذ هر تصمیم براى تامین مخارج دیوانسالارى حجیم خود باید پیامدهای تورمی آن را نیز در نظر داشته باشد زیرا مردم باید تاوان این سیاستها را بدهند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....