تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 21:24
کد خبر : 35634

محموله‌های بعدی واکسن کرونا

محموله‌های بعدی واکسن کرونا

محموله‌های بعدی واکسن کرونا از کواکس، روسیه، چین و هند می‌آید / افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومان لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ سخنگوی دولت با بیان اینکه با ترزیق واکسن آغاز شده و محموله‌های بعدی از کواکس، روسیه، چین و هند در حال بررسی و اقدام هستند، گفت: در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ در مجموع ۱۳

محموله‌های بعدی واکسن کرونا از کواکس، روسیه، چین و هند می‌آید / افزایش ۱۳ هزار میلیارد تومان لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰

سخنگوی دولت با بیان اینکه با ترزیق واکسن آغاز شده و محموله‌های بعدی از کواکس، روسیه، چین و هند در حال بررسی و اقدام هستند، گفت: در لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان کاهش داشته‌ایم.

  به گزارش اقتصاددان ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال آخرین مراسم برگزاری جشن پیروزی انقلاب در دولت دوازدهم و در آستانه قرن جدید و در پایان سقوط فشار حداکثری بود. دولت یازدهم و دوازدهم با همه توان و تدبیر تمام تلاش خود را برای اجرایی ساختن آرمان‌های شناخته شده انقلاب اسلامی درباره استقلال و آزادی و جمهوریتی در پرتو آموز‌های اسلامی و دو حق سرنوشت مهم، حق تعیین سرنوشت مردم در داخل و در عرصه‌های جهانی و بین المللی بکار برده است.

او افزود: دولت بر مبنای یک تفسیر اصیل برای تحقق معنای واقعی استقلال و اجتناب از مترادف گرفتن استقلال یا انزوا از وابسته شدن کشور و یا افزایش تاثیرگذاری خارجی‌ها و تسلیم شدن در مقابل یاغی گری مقاومت و با برنامه ریزی‌های صحیح، منطقی و عقلانی در استقلال ایران پای فشاری داشتند؛ امروز ما تحت تاثیر کشوری قرار نگرفتیم و جهان ایران را کشوری با منطق و صاحب حق می‌شناسد.

ربیعی ادامه داد: سه شکست دولت پرقدرت یاغی آمریکا در شورای امنیت و دو شکست در دادگاه لاهه و یک شکست در آژانس بین المللی در دولت دوازدهم، بدون اینکه ذره‌ای از استقلال سیاسی ما در جهان مخدوش شود و برای استقلال اقتصادی برغم تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ظالمانه به نوعی با افزایش رشد و مقاومت در مقابل این فشار‌ها هم دست یافتیم؛ هر چند حاشیه سازی‌های زیاد، مجالی نداد تا داستان‌های مقاومت به درستی روایت شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: امروز دولت با وقوف به نگرانی و مشکلات زندگی مردم همه تلاش خود را برای کاهش مشکلات به کار بسته و معتقد است باید بتوانیم حقوق ملت ایران را از ناقضین آن بستاند و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق به کار گیرد.

او گفت: دولت اعتدالی در مقابل دو جریان افراط و تفریط و دو تحریف از استقلال انزوا و وابستگی سیاسی حرکتی متعادل را سامان داد. دولت دوازدهم با مفهوم تعامل سازنده با جهان که انعکاسی از تفسیر اعتدالی از استقلال است با جهان ارتباط برقرار کرد و به این ترتیب همه کوشش‌های آمریکایی – صهیونیستی برای مشروعیت بخشی بین المللی به تحریم ظالمانه و ضد ایرانی را خنثی و بر ضد خود بدل کرد.

ربیعی تصریح کرد: دولت تا پایان کار خود سه امر تعامل سازنده با جهان در مقابل دو افراط و تفریط انزوا و وابستگی و تسلیم شدن و در عرصه داخلی سیاست مشارکت حداکثری در مقابل دو افراط و تفریط هرج و مرج طلب و عدم مشارکت را دنبال خواهد کرد.

او بیان کرد: در زمینه اقتصاد، دولت با آغاز خوب و برنامه توسعه‌ای و رشد اقتصادی مناسب شروع به کار کرد و تا سال ۱۳۹۷ روند رشد و ثبات اقتصادی قابل قبول و تورم نزدیک به تک رقمی و توسعه زیرساخت‌های اثرگذار بر آینده به کار خود ادامه داد؛ اما با یاغی‌ترین دولتی طرف شد و آنچنان عرصه را بر اقتصاد ایران تنگ کرد تا ایران را بر مبنای یک خیال واهی واردار به تسلیم و عدم استقلال و آزادی بکشاند، اما در این میان دولت با کاستن فشار تحریم بر زندگی مردم و افزایش زیرساخت‌های توسعه برای نسل آینده در مقابل بی عملی و عقب گرد اقتصادی و همراه با حفظ استقلال کشور کار خود را دنبال کرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در این میان دولت با صبر و سکوت از سر دلسوزی برای آرام نگهداشتن فضای جامعه و نگران نکردن مردم و پرهیز از تلخی ذائقه مردم به دور به از حاشیه سازی‌ها به کار خود ادامه می‌دهد. ما در پایان دولت پس از عبور از سختی‌ها وضع بهتری از جنبه اقتصادی در پیش رو خواهیم داشت.

او افزود: یکی از موضوعاتی که در جلسات متعدد دولت مورد بحث قرار می‌گرفت مسائل مختلف استان‌های مرزی و برخی استان‌ها که مسائلی از قبل حل نشده متعددی دارند بوده است. استان خوزستان با توجه به مقاومت ۸ ساله مردم و نقش آن‌ها در امنیت و سرافرازی ایران همواره برای دولت پر اهمیت بوده است.

ربیعی گفت: به منظور حل مسئله فاضلاب در شهر‌های استان خوزستان و کمک به طرح‌های آب رسانی روستایی تفاهم نامه‌ای بین وزارت نیرو و ۸ بانک برای ۸ شهر در استان خوزستان روز شنبه ۲۵ بهمن ماه امضا شد؛ براساس این تفاهم نامه یک هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان برای فاضلاب و ۲۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی در مجموع ۲۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: در ستاد اقتصادی دولت روز یکشنبه رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از جلسه‌ای که با جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده بود، ارائه دادند و به همین منظور هیئت دولت جهت تامین نظر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، بررسی و اصلاح آن را در دستور کار خود قرار داد.

آیین نامه سامانه تدارکات الکترونیکی را تصویب شد

او ادامه داد: بودجه در سقف کل ۸۵۴.۶ هزار میلیارد تومان قرار گرفت که از ۲۶۲.۶ واگذاری دارایی‌های مالی و ۲۲۵.۱ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۳۶۶.۹ سایر درآمدها؛ و به اندازه ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی لحاظ شد. تلاش شده است تا موارد مهم اختلافی به نحوی مورد توجه قرار گیرد و در یک تفاهم دو جانبه اصلاح شود؛ امیدواریم نمایندگان محترم با درک محدودیت‌ها و شرایط کشور به کلیات آن رای مثبت دهند.

ربیعی در ادامه افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای حرکت با تفاهم و همراهی با دولت سپاسگزاری می‌کنم. دولت روز یکشنبه آیین نامه سامانه تدارکات الکترونیکی را تصویب کرد. براساس این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقایت پذیر سالم و عدالت اقتصادی هست که برگزاری مناقصات و دیگر معامله کنندگان بخش عمومی و کلیه موسسات دولتی یا نهاد‌های عمومی غیردولتی باید در چارچوب سامانه تدارکات الکترونیکی دولت باشد.

سخنگوی دولت گفت: در بخشی از این مصوبه الزام و اجازه دادن آگهی‌های دولتی به مطبوعات نادیده گرفته شده بود. با توجه به اهمیت تقویت مطبوعات اندکی پس از جلسه این غفلت مورد توجه قرار گرفت و معاون اول محترم اصلاح مصوبه را در دستور کار روز چهارشنبه جلسه هیئت دولت قرار دادند و قطعا مصوبه اصلاح خواهد شد.

او ادامه داد: مصوبه دیگری به منظور شفاف سازی و سرعت بخشیدن در ایجاد برنامه‌های حوزه تولید مسکن و شرایط واگذاری به گروه‌های هدف تصویب شد، هیئت وزیران به منظور ایجاد بستر‌های مورد نیاز تسریع در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های حوزه تولید مسکن (از جمله طرح اقدام ملی مسکن) و تسهیل شرایط برای گروه‌های هدف، آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را اصلاح کرد.

ربیعی افزود: به موجب اصلاحیه مذکور، فاقدان مسکن به افراد سرپرست خانواری اطلاق می‌شود که خود و افراد تحت تکفل آنان فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهاد‌های عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند؛ همچنین مطابق اصلاح آیین‌نامه فوق، سابقه سکونت برای مهاجران از کلان شهر‌ها به سایر شهر‌های کشور به یک سال کاهش می‌یابد.

با هیچ کاستی درباره واکسن در آینده‌ نزدیک روبه‌رو نخواهیم بود

سخنگوی دولت با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه ۳۰ بهمن سال ۹۸ بود که اولین مورد کرونا در شهرستان قم به طور قطع مورد شناسایی قرار گرفت. بیش از ۵۹ هزار نفر از هم وطنان را از دست داده‌ایم و ۲۶۰ نفر از کادر سلامت ما نیز به خیل شهدای خدمت به خلق پیوستند.

او افزود: کرونا جان مادران، پدران و فرزندان ما را گرفت؛ مرگ‌های کرونایی به توجه به ویژگی هایشان تلخ‌تر از مرگ‌های دیگر است. نوعی تلخی گزنده، تنهایی، غربت زدگی، بهت و ناباوری با مرگ‌های کرونایی در هم آمیخته شد است. به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم و گرامی می‌داریم یاد شهدای جبهه سلامت و آخرین شهید پرستار باردار فداکاری که فرصت مادری کردن نیافت. به خانواده داغدار خانم مهشید گودرز تسلیت می‌گویم؛ ما در این یکسال در دوران سختی که با تحریم و جنگ اقتصادی همراه بود با کرونا مبارزه کردیم.

ربیعی با بیان اینکه در دوران کرونا علاوه بر جان انسان‌ها معیشت مردم با سختی زیادی روبه‌رو شد گفت: ما توانستیم در حد قابل قبولی به نحوی بر این مسائل غلبه کنیم و در این یکسال یک جهش درباره تولیدات داخلی در حوزه سلامت رخ داد و در برخی موارد که به صادرکننده جهان تبدیل شدیم. مطمئنم که تولیدات واکسن ما در جهان موجب سرافرازی ما خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: ترزیق واکسن آغاز شده و محموله‌های بعدی از کواکس، روسیه، چین و هند در حال بررسی و اقدام هستند. با اقدام به تولید داخلی ما قطعا در مورد واکسن با هیچ کاستی در آینده‌ای نزدیک روبه‌رو نخواهیم بود. کرونا از آغاز پیدایش، به عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار دولت به طور گسترده و مداوم قرار داشته است.

او بیان کرد: ستاد ملی کرونا علاوه بر جلسات کمیته‌های رسانه و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و انتظامی ۵۷ جلسه با حضور رئیس جمهور تشکیل داده است. همکاران ما در ستاد ملی کرونا نگران مناسبت‌ها و مراسم‌های آتی که می‌تواند موحب تجمع شود می‌باشند؛ لذا توصیه اکید می‌کنیم مردم عزیزمان در این ایام دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

ربیعی اظهار کرد: فردا چهارشنبه روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است. یکی از تلاش های دولت در طول ۷ سال گذشته رفع موانع کارآفرینی و بطور ویژه ایجاد زمینه برای کارآفرینان کوچک و خرد بود است. موضوع بهبود محیط کسب و کار جزو اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید بوده است و به همین جهت در ابتدای دولت یازدهم، دفتر تخصصی این امر در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد که دو وظیفه ارتقا شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی و دبیرخانه هیئت مقررات زدایی را بر عهده دارد

او گفت: اقداماتی همچون راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران و ۴ شهر اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز که زمان ثبت یک شرکت، دریافت کد اقتصادی، را از ۷۲ و نیم روز به کمتر از ۳ روز رسانده است جزو کارهای زیادی است که در این حوزه انجام شده است. از دیگر موارد می‌توان به تغیر رویه فرایند مالیات نقل و انتقال املاک، تصویب لایحه حمایت از سهامداران خرد، تلاش برای تاسیس دادگاه‌های ویژه دعاوی تجاری اشاره نمود

سخنگوی دولت ادامه داد: در وظیفه دوم نیز با راه اندازی درگاه ملی مجوز های کشور به عنوان نقطه ی ساماندهی نظام صدور مجوزها، حذف و اصلاح بسیاری از مقررات دست و پا گیر در حوزه های مالیاتی، گمرکی، تامین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، صنایع کشاورزی و دامپروری‌ و بسیاری از موضوعات دیگر اشاره کرد؛ در این حوزه علیرغم تلاش‌های فراوانی که شده است با توجه به تعدد قوانین که باعث پیچیدگی محیط کسب و کار شده است، دولت در حد مصوبات هیئت وزیران و ابلاغ مقررات تسهیل کننده مانند مصوبات ارجاعی از کارگروه ویژه رفع موانع جهش تولید سعی در برطرف کردن این دست اندازها کرده است.

بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارآفرینی روستایی هزینه شد

ربیعی اظهار کرد: اولویت دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از برخورداری افراد شاغل از بیمه های اجتماعی بوده است. یکی از عرصه های کارآفرینی که ناشی از سیاستگذاری صحیح علمی و مبتنی بر حفظ مزیت زندگی در روستا و بهبود وضع روستاییان بوده است در عرصه کارآفرینی روستایی است.

او در ادامه افزود: در همین مدت کارآفرینی روستایی با سیاستگذاری اشتغال مبتنی بر روستا باعث مهاجرت معکوس و افزایش سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کشور از سه درصد به ۲۹ درصد شده است. در دولت دوازدهم بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارآفرینی روستایی هزینه شد. پرداخت یارانه دستمزد، معافیت بیمه کارفرمایان، مهارت آموزی در محیط کار و کارورزی، سیاست‌های فعال دولت برای حمایت از کارآفرینان و پایداری اشتغال است. توسعه مشاغل خانگی درصدد حمایت از کارآفرینان زن برآمده است.

سخنگوی دولت گفت: درباره اقتصادی مقاومتی رویکرد دولت هم از طریق مقاوم کردن اقتصاد ملی در مقابل فشار‌های تحریمی و نیز مقاوم کردن اقتصاد ملی در برابر تحریم شدن دنبال شده است. در این مدت، واردات بیش از دو هزار دو دویست قلم از کالا‌ها ممنوع و تولید داخلی افزایش پیدا کرد ضمن اینکه به مسائل زیرساختی توجه ویژه‌ای شد. این در حالی است که زندگی مردم تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین فشار‌های ناشی از جنگ اقتصادی دشمن بود که کمر همت به نابودی آن داشتند، اما زندگی مردم به رغم همه سختی‌ها با کمک و مقاومت مردم مدیریت شد.

ربیعی گفت: دولت با کمترین درآمد نفتی در طول چند دهه اخیر استقلال اقتصادی را حفظ کرده و امروز تحولات اقتصادی فصل دوم سال ۹۹ به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با برگزاری ۷۵ جلسه و ابلاغ بیش از ۳۰۰ مصوبه از زمان تشکیل تا کنون، اجرای سیاست‌های مزبور را از طرق مختلف پیگیری کرده است که تصویب و ابلاغ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سالانه در دو سطح ملی و استانی (در سطح ملی از سال ۹۵ تا ۹۹ تعداد ۷۴۳ پروژه و در سطح استانی از سال ۹۸ تا ۹۹ تعداد ۱۴۶۱ پروژه) مصوب شده است.

او افزود: اجرای برنامه‌های رونق تولید و اشتغال، فعال‌سازی کارگروه‌های رفع موانع و چالش‌های اقتصاد کشور، بررسی و سیاستگذاری پیرامون موضوعات مهم و موثر بر مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در جلسات ستاد از مهمترین محور‌های اصلی برنامه‌ها و اقدامات مستمر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طی سال‌های ۹۵ تاکنون بوده است.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای قطع همکاری با آژانس نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سررسیدن موعد قانون رفع تحریم‌ها در ٢١ فوریه و رفع نشدن تحریم‌ها و تصمیم دولت در این موضوع گفت: بر اساس بند ششم قانون مجلس شورای اسلامی، از آنجاییکه تحریم‌ها تا امروز لغو نشده، دولت و سازمان انرژی اتمی مجبور به تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که موجب کاهش نظارت‌ها و بازرسی‌های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواهد شد.

ربیعی افزود: این مسئله امری زمان بر نیست و وقتی موعد آن برسد، اجرای داوطلبانه پروتکل می‌تواند به سرعت متوقف شود. ایران عضو پادمان است و بر اساس تعهدات پادمانی، بخش عمده‌ای از نظارت‌ها، یعنی نظارت‌هایی که در چارچوب پروتکل الحاقی نیستند، باقی خواهند ماند؛ بنابراین توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به معنای قطع همکاری با آژانس نیست. این همکاری ادامه خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران قطعا طی نامه‌ای همه موارد را از قبل به اطلاع آژانس خواهد رساند، کما اینکه تا کنون نیز چنین کرده است.

او افزود: روشن است که این اقدام خلاف میل باطنی و به دلیل تعلل آمریکا در لغو تحریم‌ها و انجام تعهدات اش بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌گیرد. ما همچنان برجام را توافقی معتبر و بهترین توافق ممکن می‌دانیم و آماده ایم که فوراً و در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف‌های توافق به تعهداتشان تمامی گام‌های برداشته شده بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام را به وضعیت اولیه در توافق برجام بازگردانیم. امیدواریم که سه کشور اروپایی و آمریکا از فرصت کوتاه باقی مانده استفاده کنند و اجازه ندهند که دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک در رسیدگی به این اختلاف غیرضروری بغرنج‌تر شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به جزئیات نامه معاون اول به رهبری درباره بودجه سال آینده گفت: با معاون محترم اول رئیس جمهور، صحبتی در این زمینه داشتم. طبق گفته آقای جهانگیری، در این نامه به موضوعات مختلفی اشاره شده بود؛ از جمله با اشاره به تغییرات کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰، تاکید می‌شود که این تغییرات، به معیشت مردم لطمه می‌زند.

ربیعی بیان کرد: درباره نرخ ارز ، عرض کرده‌اند که موافق و معتقد به تک نرخی بودن ارز هستند اما این در شرایطی مقدور است که کشور از نظر بین‌المللی و اقتصادی، در شرایط عادی و ثبات قرار داشته باشد. اما تک نرخی بودن ارز در شرایط فعلی، موجب کمبود کالا، تورم و گرانی می شود و تاثیر سریع بر افزایش قیمت سایر اقلام و خدمات نیز خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای ارز ۴۲۰۰ در سال آینده و همچنین موضع گیری‌های سیاسی در این مورد گفت: در پاسخ به این سوال، چون این روز‌ها از تریبون‌های مختلف به خصوص مجلس، درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی حرف‌های متعددی گفته شده است، لذا مایلم توضیحاتی برای همکاران رسانه‌ای‌ام داشته باشم.

او بیان کرد: قبل از پاسخ از پیش فرض سوال و واژگان بکار گرفته شده بسیار متعجب شدم که گفته اید «در عمل شاهد بودیم که ارز ۴۲۰۰، نصیب یه عده رانت خوار شد!». در پایان سوال هم گفته‌اید «آیا رویه سال‌های قبل یعنی دادن رانت به عده‌ای خاص ادامه خواهد یافت؟» به نظرم شان رسانه شما، تکرار حرف افراد سیاسی و مخالف دولت نیست. اگر طراحان سوال و همکاران شما نسبت به آنچه که بیان کردید، تا این حد قطعیت دارند، حتما مدارک و مستندات خود را به قوه قضاییه ارائه بدهید؛ اما فارغ از نوع سوالِ سرشار از پیش‌داوری، باید به آثار مثبت و منفی هر تصمیم، در دوره زمانی خودش واقف بود و سپس قضاوت کرد.

ربیعی اظهار کرد: ارز ترجیحی به تمامی افرادی که قصد واردات کالا‌های اساسی را طبق ضوابط کشور داشته باشند، تخصیص داده می‌شود بنابراین، اطلاق «عده‌ای خاص» در این فرآیند، بی مفهوم است. دولت در چهار و نیم سال قبل از آغاز جنگ اقتصادی، سیاست تعادل و ثبات نسبی در بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز را با هدف ریشه‌کنی فساد و رانت ارزی، دنبال کرد و به شهادت آمار، در ثبات نسبی نرخ ارز، موفق بود که امکان برنامه ریزی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید را فراهم می‌کرد.

سخنگوی دولت گفت: با آغاز جنگ اقتصادی و اعلام خروج آمریکا از برجام، کاخ سفید، هدف بحران سازی و بالابردن انتظارات تورمی با ایجاد شوک در بازار ارز را دنبال کرد. در این شرایط، دیگر سیاست ارزی متناسب با شرایط عادی و ثبات، به صلاح مردم نبود. نمی‌شد سفره مردم را تابع نوسانان پرالتهاب نرخ ارز کرد. باید بخش کالا‌های اساسی از افزایش نرخ ارز و تغییرات روزانه، مصون نگهداشته می‌شد. به این جهت، علیرغم میل دولت، نرخ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، اعلام و اِعمال شد برنامه‌ریزی‌های تامین و توزیع بر این اساس، به اجرا درآمد.

ربیعی ادامه داد: البته هر زمان که سیستم دو نرخی بشود و نرخ ترجیحی داشته باشیم، امکان رانت و سواستفاده پیدا می‌شود که باید تدابیر لازم برای مقابله با این سواستفاده اتخاد شود. به همین علت، مقرر شد که لیست همه واردکنندگانی که ارز ترجیحی استفاده می‌کنند در سایت بانک مرکزی، در معرض اطلاع عموم قرار بگیرد و وزارت صمت و جهاد کشاورزی نیز، همه نظارت‌های لازم را اِعمال کرده و تقویت کنند. هر کس هم از هر سواستفاده‌ای مطلع شود، وظیفه دارد دستگاه‌های نظارتی را مطلع کرده و دستگاه قضایی نیز با افراد سواستفاده کننده، برخورد کند.

او تصریح کرد: البته در طول این سه سال، با توجه به محدودیت‌های ارزی و ملاحظات بازار، به تدریج برخی کالا‌ها مثل چای، برنج و لاستیک از این لیست خارج شدند که آثار آن‌ها در قیمت‌ها ظاهر شده است. امروز هم با محاسبات بانک مرکزی، اگر ارز ترجیحی برای روغن و خوراک دام برداشته شود، آثار فاحشی بر قیمت مرغ و گوشت و روغن خواهد داشت و بار تورمی شدیدی را بر دیگر کالا‌ها وارد خواهد کرد. برای همین، سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز کالا‌های اساسی به یکباره و فعلا، تغییر نخواهد کرد و دولت، به هیچ وجه افزایش قیمت این کالا‌ها و تحمیل فشار بیشتر تورمی بر مردم را نخواهد پذیرفت.

ربیعی بیان کرد: سیاست دولت، حذف تدریجی ارز همراه با تصمیمات و سیاستگذاری تجاری و گمرکی و تعرفه‌ای بوده است. تا از افزایش جهش‌وار قیمت‌ها جلوگیری شود. این امر هم نیاز به یک برنامه گذاری دقیق و منظم خواهد داشت. این دیدگاه ما نیز به مجلس محترم، منتقل شده است؛ البته مثل هر سیاست درست دیگر، امکان تخلف یا اجرای ناقص وجود دارد که باید با جدیت، به آن پرداخت، ولی قطعا، راه و چاره کار، پناه بردن به سیاست غلط و قشار به معیشت مردم، نیست.

۱۳ هزار میلیارد تومان لایحه اصلاحی بودجه سال آینده افزایش داشته است

سخنگوی دولت درباره جزئیات اصلاحات لایحه بودجه گفت: ارز همان ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان منظور شده است و به دولت اجازه داده شده است طی شش ماه ابتدای سال درباره تعدیل نرخ تغییر ارز و نیز بهبود معیشت مردم برنامه ریزی لازم را صورت دهد.

ربیعی بیان کرد: درباره مالیات نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان منظور شده است. این عدد بیشتر از لایحه اولیه است و در عوض از میزان انتشار اوراق مالی اسلامی که مورد نقد نمایندگان محترم بود کاسته شده است.

او ادامه داد: درآمد گمرک ۶.۵ هزار میلیارد تومان، سایر درآمد ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان، واگذاری سرمایه‌ای تغییری نکرده واگذاری دارایی مالی نفت ۳.۵ هزار میلیارد تومان کسر شده است؛ در مجموع ۱۳ هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه اول افزایش داشته ایم و نسبت به مصوبه تلفیق ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان کاهش داشته ایم. این موضوع با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.

ربیعی درباره فروش نفت در بودجه سال آینده گفت: فروش نفت همان ۲.۳ میلیون بشکه در روز بوده و درآمد نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت درباره واکنش دولت به اقدامات مشکوک روز راهپیمایی و اهانت به رئیس جمهور گفت: مشاهده اینکه در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «وحدت شعاری» در برابر آمریکا و اسرائیلی که در سال‌های اخیر، نقش گسترده و تلاش زیادی برای ایجاد مشکلات متعدد در کشورمان داشته‌اند، جای خود را به انشقاق داد، شوک آور بود. عده‌ای اقلیت به جای آنکه علیه دشمنانی که با به راه انداختن جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به مدت سه سال و نیم، متهم اصلی هستند، شعار سر بدهند، به فرمانده میدان این جنگ که در حال دفاع از ایران است، اهانت نمایند و به این ترتیب، متاسفانه امسال مراسم باشکوه همبستگی مردم با آرمان‌های امام خمینی و انقلاب و همچنین دفاع از جمهوریت و اسلامیت را، با حواشی تلخ مواجه کردند که خوراک رسانه‌های معاند و بدخواهان دیرین انقلاب نیز شد.

او افزود: متاسفانه آنچه که در اصفهان رخ داد، فقط توهین به رئیس جمهور نبود بلکه به نحوی حمله به تدابیر رهبری معظم و ایجاد اختلال در این تعابیر بود. در حرکتی که توسط عده‌ای در ایجاد تفرقه صورت گرفت و مغایر با روح ۲۲ بهمن بود، مساله، فرد نیست بلکه، جریانی است که در درازمدت به دنبال توهین به جمهوری و ملت است. علاه بر آن، اساس موضوع تفرقه افکنی، تبعات ضدامنیتی دارد.

ربیعی بیان کرد: از سال ۹۲ مدام در حال شنیدن اتهاماتی علیه دولت و شخص رئیس جمهور هستیم که زمینه ساز رفتاری شده که در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده شد. بانیان آن اقدام مذموم، در ۳-۲ سال اخیر نیز، به قیمت نادیده گرفتن جنایات ترامپ، حاضر شدند که هرگونه رنج و سختی تحمیل‌شده توسط آمریکا علیه ایران را به نام دولت، سند بزنند و کاخ سفید را از داشتن نقش در نابسامانی‌های اقتصادی، تبرئه کنند. اینان و رسانه هایشان تبیین کننده و توجیه کننده چنین رفتار‌هایی هستند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: من به عنوان کسی که حضور در انقلاب اسلامی با شکوه را به عنوان تجربه زیسته با خودش به همراه دارد، به یاد می‌آورم که چگونه تدارک گفتمانی در ضدیت با شهید بهشتی شکل گرفت. آن‌ها نیز در ابتدا مرگ بر آمریکا گفتند، ولی بعد، علیه شهید بهشتی شعار دادند؛ در آن دوره، ما شاهد بودیم که چطور با تئوری‌سازی‌هایی مثل دشمن بلافصل، چه هزینه‌های سنگین و جبران ناپذیری به کشور وارد شد. اما یک اتفاق هم باعث شد تا عظمت حضور مردم در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به حاشیه برود. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این انقلاب بی نام و نشان، اما خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست. متاسفانه این نگاه بطور بسنده و سزوار در مراسم ۲۲ بهمن آنچنان که باید، بازتاب نداشت.

او افزود: با توجه به اینکه افکار عمومی توهین به منتخب مردم را نپذیرفت، و این گونه اقدامات، ضمن آنکه مورد حمایت مردم نیست، مناسب است همگان طوری کنش سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که جامعه احساس خوبی به انتقال یابد، اینگونه رفتار‌ها در میان مدت در حال، به نفع هیچ کس نخواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص توهین به رئیس جمهور در اصفهان گفت: در مورد نامه معاون اول رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه فعلا دستور رسیدگی دادند. معاونت حقوقی هم در مورد وقایع اصفهان اعلام شکایت به دادستانی کرد.

او گفت: دادستانی اصفهان هم اعلام کرد که به جهت اینکه رئیس جمهور از ارکان نظام است و با توجه به جنبه عمومی حفظ نظم رسیدگی را آغاز کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که سفر آقای مارتن گریفت نماینده سازمان ملل در امور افغانستان آیا با مجوز آمریکا بوده تا رضایت ایران برای همکاری در حل امور منطقه‌ای را جلب کند؟ و ایران چه کمکی در حل بحران یمن انجام خواهد داد؟ و آیا ممکن است همکاری‌های ایران و آمریکا برای حل بحران‌های دیگر منطقه به این شکل (غیر مستقیم) بدون بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام ادامه یابد؟ گفت: علی الاصول سازمان ملل متحد و نمایندگان آن در امور مختلف برای انجام وظایف سازمانی و قانونی خود نیازی به مجوز آمریکا و هیچ عضو دیگری ندارند.

او بیان کرد: فراتر از این ما اطلاعی از هماهنگی‌های احتمالی آقای گریفیتس با دولت‌های ثالث نداریم؛ با این حال امیدواریم که رویکرد جدید دولت آمریکا به خاتمه جنگ و تقویت صلح در یمن کمک کند. ما بر مبنای مسئولیت منطقه‌ای خود برای حفظ صلح، همیشه و بار‌ها حمایت خود را از دیپلماسی در پایان دادن به جنگ یمن اعلام کرده‌ایم؛ همینطور بار‌ها گفته‌ایم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد. امروز این واقعیت روشن‌تر از هر زمان دیگری اثبات شده است.

ربیعی ادامه داد: مسئولیت اصلی در پایان دادن به جنگ یمن با کسانی است که در سال‌های گذشته به بمباران یمن مشغولند. تعیین سرنوشت یمن نیز در نهایت باید در گفت‌وگو‌های یمنی- یمنی رقم بخورد. با این حال ما آماده‌ایم که مطابق با مسئولیت انسانی که همه کشور‌های مسئولیت پذیر منطقه و عضو سازمان ملل متحد از آن برخوردارند، نقش خود برای رسیدن به صلح ایفا کنیم. ما هرگز این نقش آفرینی را مشروط به برجام نکرده‌ایم؛ امروز هم موضع جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان ملل متحد و کشور‌های همسایه، صرف نظر از موضع آمریکا در برجام پیش خواهد رفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت به غیر از مصوبه مجلس چه تصمیمات دیگری برای تحت فشار گذاشتن آمریکا دارد؟ گفت: با توجه به این سخن رهبر معظم انقلاب که تاکید کردند آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است و اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم، و ما هم بدعهدی آن‌ها را دیدیم و ظواهر هم نشان می‌دهد آمریکا اهتمامی به رفع تحریم ندارد، دولت به غیر از مصوبه مجلس چه تصمیات دیگری برای تحت فشار گذاشتن طرف مقابل دارد؟

او تصریح کرد: ما اعتقاد داریم که راه حل اختلاف جاری درباره برجام باید به روش دیپلماتیک باشد. انتظار داریم طرف‌های برجامی ما به خوبی متوجه پیامد‌های خطیر تداوم بن بست کنونی در اجرای توافق باشند و برای برطرف کردن آن مسئولانه رفتار کنند. ما برخلاف آمریکا همواره به اصل مسئولیت پذیری در انجام تعهدات در چارچوبی متوازن متعهد بوده ایم؛ با این حال مسئولیت گریزی آمریکا برای ما چاره‌ای جز متوسل شدن به حقوق مندرج در برجام مطابق پاراگراف ۳۶ آن توافق نگذاشت.

ربیعی ادامه داد: در ادامه رفتار‌های غیرقابل قبول آمریکا در اجرای تعهدات خود، امروز هم هرچند که ملاحظاتی درباره مفید و موثر بودن قانون مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» داشتیم، ولی دولت قانون را به طور کامل و دقیق اجرا خواهد کرد. هر نوع اقدام ضروری و مقتضی دیگر نیز ذیل تصمیمات کلان درخصوص برجام در شورای عالی امنیت ملی و با در نظر گرفتن همه ابعاد منافع و مصالح ملی اتخاذ خواهد شد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....