تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 دی 1398 - 15:14
کد خبر : 4541

محمد قاسمی:دولت در ایران فقط یک ماه ، کابینه است

محمد قاسمی:دولت در ایران فقط یک ماه ، کابینه است

ضرورت بازطراحی ساختار کلان دولت/ در ایران کابینه فقط یک ماه، کابینه است! سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: کابینه در ایران فقط یک ماه کابینه است، اعضای کابینه وقتی میبینند هماهنگی نیست چهار تا پرونده می‌زند زیر بغلشان و می‌گویند من این چهارتا کار را انجام بدهم کافی است. به گزارش اقتصاددان، محمد قاسمی،

ضرورت بازطراحی ساختار کلان دولت/ در ایران کابینه فقط یک ماه، کابینه است!

ضرورت بازطراحی ساختار کلان دولت/ در ایران کابینه فقط یک ماه، کابینه است!

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: کابینه در ایران فقط یک ماه کابینه است، اعضای کابینه وقتی میبینند هماهنگی نیست چهار تا پرونده می‌زند زیر بغلشان و می‌گویند من این چهارتا کار را انجام بدهم کافی است.

به گزارش اقتصاددان، محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پنل باز طراحی ساختار کلان دولت که در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی برگزار شد با بیان اینکه ما اگر می‌خواهیم باز طراحی نظام کلان دولت انجام دهیم باید مبانی مشخص حقوقی و اجرایی و‌ مدیریتی داشته باشیم، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که همه منابع درآمدی ما از درآمدهای نفتی و حتی استقراض در جایی به نام خزانه جمع می‌شود و بعد همه پشت در آن صف می‌کشند و هرکس دست درازتری دارد سهم بیشتری می‌برد. این در حالی است که ماهیت حقوقی مالیات با ماهیت حقوقی درآمدهای نفت متفاوت است و نباید به یک شکل با آن برخورد شود.

او ادامه داد: هر دولتی می‌خواهد بر سرکار بیاید و شعارهایی برای رفاه و امکانات بیشتر می‌دهد باید از او پرسید منابع مصرف شما کجاست؟ مصرف کننده تا کجا می‌تواند مصرف کند؟ تا جایی که خط بودجه اش اجازه می‌دهد. این نگاه به شما ۵خط بودجه می‌دهد که شما تا کجا می‌توانید امور حاکمیتی را اجرا کنید.

قاسمی با طرح این سوال که از کجا قرار است منابع شعار تامین شود، تاکید کرد: اگر قرار باشد حجم زیادی قانون داشتیم و بگوییم پول نداریم و هرکدام دلمان بخواهد اجرا می‌کنیم دیگر چیزی به نام قانون وجود ندارد. دولت تا جایی وظایف امور حاکمیتی و خدماتی می‌تواند انجام دهد که بتواند مالیات بگیرد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: شاید برای شما جالب باشد که بدانید ۳۰۰میلیون نفر در هند برق ندارند چون دولت پول ندارد. ۶۰درصد دختران افغانستان به مدرسه نمی‌روند چون دولت افغانستان پول ندارد. برخی دولت‌ها شعار می‌دهند بالاترین سطح رفاه را می‌آورم در حالی که امکاناتش وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد: تا جایی که دولت بتواند مالیات بگیرد می‌تواند از خدمات حرف بزند، حق ندارد پول نفت را در جایی مثل بهداشت هزینه کند.

او ضمن اشاره به این موضوع که شرکت های دولتی در محدوده حقوق عمومی کار نمی‌کنند، گفت: اغلب آن‌ها تحت قوانین خصوصی اداره می‌شود در حالی که شرکت نفت فضای متفاوتی با شرکت تراکتور سازی دارد. چه کسی گفته شرکت تراکتور سازی زیان ده می‌تواند تیم فوتبال داشته باشد؟

قاسمی در پایان گفت: مردم عصبانی‌اند، چون این آشفتگی را می‌بینند، چون دولت رها است.

کابینه در ایران فقط یک ماه کابینه است، اعضای کابینه وقتی می بینند هماهنگی نیست چهار تا پرونده می‌زند زیر بغلشان و می‌گویند من این چهارتا کار را  انجام بدهم کافی است. معتقدم اصلاح ساختار بودجه ریزی معیارهای عملی برای باز طراحی ساختار کلان دولت خواهد بود.

در ادامه یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) دیگر مهمان این پنل با طرح این سوال که در باب اندازه دولت چقدر پژوهش داریم، گفت: متاسفانه نهادهای علمی ما خیلی کم کمک می‌کند این در حالی است که نهاد علم آنقدر باید دست اجرا را پُر کند که در نهایت به ثمربخشی بیانجامد.

او ادامه داد: ما نمیدانیم چند درصد مدیران شایستگی مدیریت دارند و باید روی آن پژوهش شود. یکی دیگر از مشکلات ما کمبود گزارش‌ها است اینکه وقتی سندی اجرا می‌شود گزارشی وجود ندارد که آسیب‌های اجرای یک سند چه بوده و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ بنظرم اشکال به نهاد علم برمی‌گردد، منظورم صرفا دانشگاه نیست فراتر از دانشگاه، دولت است.

یاوری با تاکید بر اینکه که باید به سمت دولت یکپارچه برویم، گفت: یکپارچه سازی می‌گوید فرد باید با مراجعه به یک اداره مجوز را بگیرید و این دستگاه‌ها داخل خودشان هماهنگ شوند.

یاوری همچنین سیاسی کاری به جای شایسته سالاری را از دیگر آسیب‌های ساختار فعلی دولت دانست.منبع :اقتصادآنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....