تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1400 - 21:44
کد خبر : 60540

محله ای قدیمی با خانه های بدون سند

محله ای قدیمی با خانه های بدون سند

نارضایتی مردم از خدمات دهی سازمان ملی زمین و مسکن خانه دار شدن در ایران همانند یک رویا برای خانواده ها از جمله گروه های کارگری جامعه شده است، مشکل خانه دار شدن تنها مختص این روزها نیست بلکه از گذشته های دور خانه دار شدن خانواده های کم درآمد امری نشدنی تلقی می شد.

نارضایتی مردم از خدمات دهی سازمان ملی زمین و مسکن

خانه دار شدن در ایران همانند یک رویا برای خانواده ها از جمله گروه های کارگری جامعه شده است، مشکل خانه دار شدن تنها مختص این روزها نیست بلکه از گذشته های دور خانه دار شدن خانواده های کم درآمد امری نشدنی تلقی می شد.

از قدیمی ترین محلات مسکونی جنوب پایتخت می توان محله ۱۳ آبان در خیابان شهید رجایی در محدوده شهری منطقه ۲۰ را نام برد، که قبل از انقلاب اسلامی خانه های تک واحدی ۸۰ متری در این محله از سوی سازمانی به نام «زمین و مسکن» با آجرهای قرمز رنگ در آن زمان ساخته شد تا در اختیار خانواده ها با درآمد اندک قرار داده شود و هزینه آن به شکل اقساط از این افراد دریافت شود تا به نوعی اقشار ضعیف جامعه بتوانند به راحتی خانه دار شوند.

طرحی همانند مسکن مهری که سال ها بعد توسط دولت محمود احمدی نژاد در شهرهای دیگر کشور به اجرا درآمد، اما این روزها بخشی از مالکان این محله قدیمی تهران بعد از نیم قرن سکونت هنوز نتوانسته اند سند مالکیت شان را از دولت دریافت کنند و همچنان همانند افراد بدون خانه می مانند چرا که آنها نمی توانند خانه های شان را معامله کنند و نه می توانند اقدام به نوسازی و بازسازی کنند.

ساکنان این محله جنوبی پایتخت  مشکلات نداشتن سند مالکیت خانه های شان را در میان گذاشته اند که در ادامه این گزارش می خوانید:

سازمان ملی زمین و مسکن هیچ اقدامی نکرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  پدر و مادرم که سن و سال شان بالا بود و توان رفت و آمد به ادارات دولتی نداشتند، من و خواهرانم نیز تحصیلاتی نداشتیم که بدانیم از کجا باید پیگیر سند مالکیت شویم، تا اینکه چند نفر از همسایگان گفتند که سازمان ملی زمین و مسکن در میدان ونک اقدام به صدور سند ملکی می کند که به این سازمان مراجعه کرده ایم، اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

برای رفتن به محله۱۳ آبان کافی است از کمربندی تهران که همان بزرگراه آزادگان است به خروجی خیابان شهید رجایی جنوبی وارد شوید و کمتر از دو ایستگاه اتوبوس را طی کنیم، بلوار سرسبز با درختان بلند قامت کاج را مشاهد می کنیم که نشان از قدمت احداث این محله را می دهد، در ورودی این محله ضلع شمال و جنوبی آن بوستانی وجود دارد که زنان و مردان مشغول نرمش صبحگاهی هستند.

خانمی به روی نیمکت این بوستان نشسته است و دل پری از دستگاه های اجرایی دارد، او که خود را صغری میر محمدی معرفی می کند، گفت: مسئولان تنها در قاب تلویزیون ظاهر می شوند و حرف های قشنگ می زنند، اما نمی دانند که زیر دست هایشان کار نمی کنند و سر هر ماه هم حقوق های میلیونی دریافت می کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه مشکل کاری اداری تان چیست؟ پاسخ داد: حدودا سال ۴۷ بود که پدرم خانه ای در این محله خرید و من و چهار خواهر و دو بردارم در آن خانه بزرگ شدیم تا اینکه پدر و مادرم چند سال پیش فوت کردند، از همان زمان تاکنون خانه پدری ام سند مالکیت ندارد.

این ساکن محله ۱۳ آبان در پاسخ به اینکه چرا از همان زمان اقدام به سند مالکیت نکرده اید؟ گفت: پدر و مادرم که سن و سال شان بالا بود و توان رفت و آمد به ادارات دولتی نداشتند، من و خواهرانم نیز تحصیلاتی نداشتیم که بدانیم از کجا باید پیگیر سند مالکیت شویم، تا اینکه چند نفر از همسایگان گفتند که سازمان ملی زمین و مسکن در میدان ونک اقدام به صدور سند ملکی می کند که به این سازمان مراجعه کرده ایم، اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

سازمان ملی زمین و مسکن پاسخگوی مشکلات مردم نیست

یکی دیگر از ساکنان این محله ، جلو آمد و خود را فاطمه پاکدامن معرفی کرد؛ گفت: حدودا یک سال و نیم پیش بود که نامه ای برای رئیس هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن نوشتم اما تا این لحظه خبری از جواب نامه ام نیست؛ البته ناگفته نباشد که تنها یک نامه نبوده بلکه چندین نامه نوشته ام، اما هیچ کدام جوابی دریافت نکرده ام و تنها به تازگی عنوان کردند که مشکل من مربوط به این مجموعه نیست.

وی که می خواهد صحبت هایش مستند باشد موبایل اش را روشن می کند و شماره نامه هایش را ارائه می دهد، گفت: نامه نخستم مربوط به سال گذشته به شماره نامه ۵۰۸۳۱ و شماره نامه جدیدم در تاریخ خرداد ماه سال جاری به شماره ۱۸۲۸۰ است که بازهم جوابی ندادند.

این ساکن محله ۱۳ آبان ادامه داد: قبل از اینکه بنده به این سازمان مراجعه کنم به اداره زمین و مسکن استان تهران در زیر پل کریم خان رفتم، در شرایط کرونایی که اجازه ورود ارباب رجوع به ساختمان را نمی دهند و تنها مردم باید در بیرون از حیاط مشکلات شان را به نگهبان بگویند و نگهبان مجموعه با کارکنان تماس بگیرد و آن وقت اگر کارمند صلاح بداند مشکل را بررسی کند، بنده نیز بعد از چند بار مراجعه و خواهش و تمنا از کارکنان این مجموعه نهایتا به من گفتند که باید به سازمان ملی زمین و مسکن در میدان ونک مراجعه کنم.

پاکدامن خاطر نشان کرد: به این سازمان که مراجعه کردم و نامه ای نوشتم رئیس هیئت مدیره به نام آقای ابراهیمی در جواب نامه ام موافقت به صدور سند ملکی مان را اعلام کرد و حتی گفت چند سال پیش برای واحد های مسکونی این محله فراخوان دادیم که اهالی بیایند و سندشان را دریافت کنند، با این وجود در خواست بنده به واحد واگذاری ارسال شد و کارشناس این واحد نیز از ما مدارکی مانند قبض آب، برق و گاز را خواست و گفت پیگیر می شویم؛ اما بعد از کلی پیگیری نهایتا گفت مدارک مان کم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه این موضوع را با نهاد های نظارتی در میان گذاشته اید؟ پاسخ داد: چند باری با حراست این مجموعه تماس گرفتم اول گفتند که باید حضوری بروم، این در حالی است که هر وقت ما پیگیر حضوری می شویم می گویند در شرایط کرونایی امکان حضور تمام کارمندان در سازمان نیست و همچنین این سازمان اجازه حضور ارباب رجوع به داخل سازمان را نمی دهد.

هیچ کس دلش برای اهالی جنوب شهر نمی سوزد

کافی است درخواست های ورودی به این سازمان و خروجی آن را یک پایش کنند تا با خبر شوند که چه میزان این سازمان کارآمدی دارد و حتی کافی است وقت ملاقات مردمی از مدیر این مجموعه بخواهیم که عنوان می کنند به دلیل شرایط کرونایی امکان پذیر نیست، شاید این کرونا نخواهد حالا حالا ها از بین برود نباید کار مردم انجام شود!

یکی دیگر از ساکنان این محله که خود را محمود معرفی می کند، گفت: کارمندان ادارات دولتی که ماهیانه حقوق میلیونی دریافت می کنند و این روزها که شرایط کرونایی هست تنها سه روز در هفته سر کار می روند و از مزایایی دولت مانند بیمه، حق مسکن، حق اولاد، خوار بار، بن، عیدی، افزایش حقوق، دریافت وام و…. برخوردار هستند اصلا کاری در ادارت نمی کنند.

وی افزود: برای نمونه کافی است وزیر محترم مسکن که به تازگی منصوب شده است به شکل سر زده به سازمان ملی زمین و مسکن در میدان ونک مراجعه کند تا مشاهده کند که کارکنان زیر مجموعه اش در همین تهران چطور کار می کنند و آن وقت آقای وزیر با این نیروها می خواهد سالی یک میلیون مسکن تولید کند!

این ساکن محله ۱۳ آبان ادامه داد: کافی است درخواست های ورودی به این سازمان و خروجی آن را یک پایش کنند تا با خبر شوند که چه میزان این سازمان کارآمدی دارد و حتی کافی است وقت ملاقات مردمی از مدیر این مجموعه بخواهیم که عنوان می کنند به دلیل شرایط کرونایی امکان پذیر نیست، شاید این کرونا نخواهد حالا حالا ها از بین برود نباید کار مردم انجام شود!

مردم در انتظار مدیران جوان و انقلابی

محله یا همان کوی ۱۳ آبان در سال ۱۳۴۲ ساخته شده‌ است و پیش از انقلاب به نهم آبان شهرت داشت؛ اما بعد از انقلاب اسلامی به مناسبت روز دانش آموز ۱۳ آبان نام گرفت؛ این محله دارای ۸۸ کوچه و نام کوچه‌ها از ماه‌های سال بر گرفته شده‌ است؛ سیزده آبان اولین محله تهران بود که لوله‌کشی گاز شهری در آن به اجرا در آمد.

به هر حال نه تنها اهالی این محله از جنوب تهران بلکه سایر هموطنان مان در سرتاسر ایران اسلامی از دولت تازه نفس این انتظار را دارند تا با انتخاب مدیران جوان و انقلابی پویایی در نظام اداری کشور به وجود آورند تا با کسلی در سیستم اداری مواجه نشویم و از سوی دیگر با نظارت قوی با کارکنانی که میلی به کار و تلاش و همچنین برطرف کردن مشکلات هموطنان ندارند و از سوی دیگر هموطنان را با نا امیدی مواجه می کنند برخورد قانونی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....