تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 11:42
کد خبر : 30439

محدودیت‌های گمرکی؛ مانع توسعه اقتصادی کشور

محدودیت‌های گمرکی؛ مانع توسعه اقتصادی کشور

حیدری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ ضعف کارکردی گمرکات و استفاده نشدن از ظرفیت‌ها را مانع توسعه اقتصادی کشور دانست. شهریار حیدری به ظرفیت‌های مرزی کشور و اهمیت تحقق دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز خشکی و دریایی با همسایگان داریم که از این منظر، موقعیت ایران به

حیدری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ ضعف کارکردی گمرکات و استفاده نشدن از ظرفیت‌ها را مانع توسعه اقتصادی کشور دانست.

شهریار حیدری به ظرفیت‌های مرزی کشور و اهمیت تحقق دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز خشکی و دریایی با همسایگان داریم که از این منظر، موقعیت ایران به لحاظ جغرافیایی منحصر به فرد است.

در اقتصاددان به نقل از خانه ملت،  نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فقط ۱۵ درصد از ظرفیت‌های مرزی کشورمان از سوی تیم اقتصادی دولت و گمرک که متولی مرزهای خشکی است استفاده شده، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل ضعف‌های تیم اقتصادی دولت، محدودیت‌های گمرکی، بوروکراسی اداری در حوزه صنعت و معدن و همچنین نحوه کارکرد اتاق بازرگانی از ظرفیت‌های مرزی خوب استفاده نشده است.

وی ادامه داد: قرار بود بانک اطلاعاتی اتاق بازرگانی در اختیار تجار باشد، اما به محل رانت در استان‌ها و مرکز تبدیل شده است؛ افرادی که عضو اتاق‌های بازرگانی می‌شوند بجای اینکه درصدد توسعه اقتصادی باشند، به فکر خودشان هستند و عموما اعضای اتاق بازرگانی بجای اینکه تاجر پرورش دهند و مسیر تجارت را هموار کنند، خودشان از اطلاعات استفاده می‌کنند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ۱۲۷ مرز گمرکی زمینی، دریایی و هوایی و ۴۲ بازارچه مرزی در کشورمان وجود دارد، افزود: بیش از ۸۰ درصد این بازارچه‌ها غیرفعال هستند لذا باید اذعان کرد که ضعف کارکردی گمرک، موجب شده از ظرفیت‌های کشورمان به خوبی استفاده نشود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با ۱۵ کشور همسایه هستیم و ۱۶ استان کشورمان مرزی هستند از این رو بیش از ۵۰ درصد از استان‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم از ظرفیت‌های مرزی بهره‌مند شوند.

شهریار حیدری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مرزهای ریمدان و پیشین در حوزه سیستان و بلوچستان می‌توانند اثرات خوبی بر مرزهای دریایی داشته باشند؛ این مرزها خشکی هستند، اما راه گوادر کشورمان با گوادر پاکستان و سایر بنادر این کشور از طریق مرزهای یاد شده به راحتی قابل اتصال هستند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....