تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 21:56
کد خبر : 99163

متن پاسخ امریکا به ایران

متن پاسخ امریکا به ایران

عالی جناب دکتر علی باقری کنی نماینده ایران در مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک . وقت به خیر. در مورد پیشنهادات و سوالات شما ، نماینده ی دولت ایالات متحده پاسخ پیوست را فرستاده است که عیناً خدمت شما ارسال می شود . به نظر ما پاسخ های امریکا نیز همچون در خواستهای شما

عالی جناب دکتر علی باقری کنی نماینده ایران در مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک .
وقت به خیر.
در مورد پیشنهادات و سوالات شما ، نماینده ی دولت ایالات متحده پاسخ پیوست را فرستاده است که عیناً خدمت شما ارسال می شود .
به نظر ما پاسخ های امریکا نیز همچون در خواستهای شما تاحد زیادی منطقیست و خواست های شما را ابتیاء مینماید.
باید دو طرف مذاکره خواستهای خودرا تعدیل نمایند.
امید است با حسن نیت جهت انجام توافق مساعدت نمایید.
با احترام انریکه مورا.
۲۴ آگوست ۲۰۲۲
بخشی از پاسخ طولانی امریکا.
در مورد آنچه که قبلاً توافق کرده ایم توضیح لازم نیست.
اما در باب ضمانت توافقات انجام شده نظریات خودرا اعلام می کنیم.
اولاً ما با امضای توافقات آن را تضمین می کنیم.
دوم ما توافق را در کنگره نیز به تصویب می رسانیم که رئیس جمهور آینده هر کس باشد نتواند براحتی بطور یکطرفه از آن خارج شود.
در مورداینکه ایران در خواست دارد ما به شرکتهای خارجی اعم از اروپایی و امریکایی وآسیایی به جز آنهایی که تحت تحریمهای ایالات متحده هستند اجازه ی کار با ایران بدهیم ، ما این اجازه را صادر می کنیم .
اما شرط گذاری ایران مبنی بر اینکه امضای توافق و تداوم آن را منوط به آمدن شرکتهای اروپایی برای کار وسرمایه گزاری در ایران می کند از نظر ما قابل قبول نیست.
غولهای نفتی و شرکت های ماشین سازی اروپا و آسیا در اختیار ما نیستند که ما به آنها دستور بدهیم بروید در ایران کار کنید. آمدن یا نیامدن شرکتها و سرمایه گزاریشان به آنها و برآورد خودشان در مورد سود دهی دارد، چه بسا برخی شرکتها به هر دلیل مایل نباشند در ایران کار کنند یا سرمایه گذاری نمایند.
در خواست ایران در مورد اینکه ما شرکتهای اروپایی یا چند ملیتی را بیمه کنیم و قبول کنیم در صورت خروج امریکا از برجام وبازگشت تحریمها ، خسارت آنها را بدهیم ، این خواست ایران در اختیار ما مذاکره کنندگان و رئیس جمهور بایدن نیست [چنین تعهدی بدهد] و اگر هم تعهد بدهد ، ضمانتی ندارد ، ممکن است رئیس جمهور بعدی بر خلاف مصوبه ی اکثریت کنگره، تحریمها را برگرداند یا اینکه تحریم های ثانویه را در مورد شرکتهایی که با ایران کار می کنند اعمال نماید.
رئیس جمهور بایدن فقط می تواند تا مدتی که دوره اش پایان می یابد به شرکت هایی که می خواهند با ایران کار کنند اطمینان رسمی بدهد ، مانع کار آنها نخواهد شد.
در مورد امکان ورود ایران به سوئیفت بلژیک ، ومعامله با دلار امریکا، طبق آنچه قبلاً در وین توافق کردیم ، ما رسماً اجازه می دهیم اما اینکه ایران باید پیمانهای پیش شرط دسترسی به سوئیفت (اف ای تی اف ) را طبق دستور کار آن مرکز قبول واجرا نماید ،این مرحله به خود آنجا مربوط می شود .
ما به تمام در خواستهای ایران پاسخ مثبت داده ایم ، انتظار داریم ایران این فرصت را از دست ندهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

وحید جمعه , ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴

اگه برجام همون ۲۰۰۱۵ هست قاعدتا تهدات همونه وتحریمهای اعمالی بعد اون معنی نداره اگه قرارداد جدیده وتحریمهای اعمالی بعد ۲۰۰۱۵ رو انتخابی ور میدارن غنی سازی ۰/۶۰ ونسل جدید سانتریفوژ باید حفظ بشه وسطح غنی سازی نباید ب عقب برگرده

باوند شنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

به نطر من جمهوری اسلامی ایران باید به داخل توجه کند ضربه ای که در داخل میخوریم خیلی بیشتر از اثرات تحریم و…است . چرا باید از یک سوراخ چندین بار گزیده شویم

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....