تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهریور 1400 - 21:05
کد خبر : 60769

متسختا و سرآغاز مسیحیت گرجی

متسختا و سرآغاز مسیحیت گرجی

  برای روز بعد از سایتی که قبلا معرفی کردم، یک ماشین با راننده برای رفت و برگشت به شهر تاریخی متسختا به مبلغ ۵۶ لاری معادل ۲۳ دلار رزرو کرده بودم. این شهر در ۲۵ کیلومتری تفلیس قرار دارد و بعد از حدود نیم ساعت به آنجا رسیدیم. شهر متسختا پایتخت باستانی و شهری

 

برای روز بعد از سایتی که قبلا معرفی کردم، یک ماشین با راننده برای رفت و برگشت به شهر تاریخی متسختا به مبلغ ۵۶ لاری معادل ۲۳ دلار رزرو کرده بودم.
این شهر در ۲۵ کیلومتری تفلیس قرار دارد و بعد از حدود نیم ساعت به آنجا رسیدیم.
شهر متسختا پایتخت باستانی و شهری مقدس برای گرجی هاست. در قرن چهارم میلادی ، چند سال بعد از اعلام مسیحیت به عنوان دین رسمی در روم و در زمانی که یکی از اعضای خاندان ایرانی خسروانی به نام مهران سوم ( یا میریان سوم) از متسختا بر بخشی از گرجستان حکومت می کرد ، بانویی مسیحی به نام نینو از روم شرقی برای تبلیغ مسیحیت به این شهر آمد. مهران و همسرش به دین او ایمان آوردند و این شهر سرآغاز مسیحیت در گرجستان شد.
اولین ایستگاه ما صومعه Jvari به معنی صلیب مقدس بود. این صومعه روی کوهی مشرف بر شهر و رودخانه کوروش ساخته شده است. در داخل صومعه یک صلیب بزرگ وجود دارد. گرجی ها عقیده دارند این کلیسا محلی است که نینوی قدیس به جای یک معبد پاگان یک صلیب بزرگ چوبی معجزه گر برپا کرده است.
بعد به داخل شهر متسختا رفتیم. یک کلیسای کوچک در شهر وجود دارد که متعلق به نینوی مقدس بوده است .در کنار کلیسای کوچک نینو ، صومعه ” سامتاورو” قرار دارد. معنای نام این صومعه جایگاه پادشاه است و دلیل این نام گذاری وجود آرامگاه میریان سوم و همسرش در داخل آن است که همانطور که گفتم اولین شاه مسیحی گرجستان بود.
بقایای جسد یکی از راهبان مسیحی به نام پدر گابریل هم بعد از نبش قبرش در سال ۲۰۱۴ در داخل این صومعه نگه داری می شود که زائران زیادی دارد و صاحب کرامت محسوب می شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....