تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1400 - 22:01
کد خبر : 60870

متسختا و دیدن قطعه ای از جسد حواریون

متسختا و دیدن قطعه ای از جسد حواریون

  بزرگترین کلیسای تاریخی گرجستان، کلیسای جامع svetitskhoveli است که پایه گذاری آن در متسختا به میریان سوم و نینوی مقدس نسبت داده می شود و در قرون بعدی چند بار بازسازی شده است. بیشتر بخش های امروزی آن متعلق به قرن یازدهم است. به عقیده مسیحیان گرجی، این کلیسا محل دفن خرقه مسیح است

 

بزرگترین کلیسای تاریخی گرجستان، کلیسای جامع svetitskhoveli است که پایه گذاری آن در متسختا به میریان سوم و نینوی مقدس نسبت داده می شود و در قرون بعدی چند بار بازسازی شده است. بیشتر بخش های امروزی آن متعلق به قرن یازدهم است.
به عقیده مسیحیان گرجی، این کلیسا محل دفن خرقه مسیح است که توسط یک بازرگان یهودی به نام الیاس پس از مصلوب شدن مسیح به این شهر آورده شده است.
در قرن سیزدهم یک کپی از کلیسای مقبره مقدس اورشلیم هم در داخل این کلیسا ساخته شده است.
به خاطر تقدس این کلیسا، بسیاری از پادشاهان و اسقف های گرجی در آن دفن شده اند از جمله واختانگ گرگ سر و ارکلی خان.
ارکلی خان، حاکم گرجستان از طرف نادرشاه بود. او در زمان آغامحمدخان سر به شورش برداشت که منجر به لشگرکشی آغامحمدخان و غارت تفلیس شد.
بر روی یکی از سنگ قبرها در داخل کلیسا، نوشته هایی به خط عربی وجود داشت که برای من عجیب بود و کنجکاو شدم که صاحب آن را پیدا کنم.
این سنگ قبر متعلق به همسر گیورگی یازدهم بود.
جورج یا گیورگی یازدهم ، حاکم گرجستان در دوره صفویه بود. او به ظاهر مسلمان شد و در ایران به گرگین خان مشهور شد. او از سوی شاه سلطان حسین صفوی به ولایت قندهار منصوب شد و در طی شورش افغانها کشته شد. شورشی که در نهایت به انقراض صفویه منجر شد.
یکی از بخش های عجیب کلیسا، محل نگه داری از بقایای جسد یکی از حواریون مسیح به نام آندریاس است.
نگهداری از بخش های مختلف بدن حواریون و قدیسین مسیحی از رسوم قدیمی کلیساهای مهم دنیاست و کلیسا های زیادی در دنیا مدعی مالکیت بخشی از بدن حواریون یا بخشی از صلیب یا خرقه مسیح هستند و به آن افتخار می کنند. در طول تاریخ تصاحب این باقیمانده ها به تکه پاره شدن و جا به جا شدن این اجساد منجر شده است و باعث جنگ های زیادی بین طرفداران فرقه های مختلف مسیحیت شده است.
در مسیر برگشت از شهر متسختا، توقفی در کنار دریاچه مصنوعی تفلیس داشتیم.
در کنار این دریاچه، یک سازه بزرگ نمادین به نام تاریخچه گرجستان ساخته شده است که به صورت نقش برجسته رویدادهای تاریخی گرجستان را بیان می کند.

دکتر سید میثم شفیعی مطهر

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....