تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 20:37
کد خبر : 62976

مالیات بر نقدینگی هوشمند، آری یا خیر؟

مالیات بر نقدینگی هوشمند، آری یا خیر؟

  در اخبار روز داریم: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است احتمالاً در آینده ارزهای دیجیتال مشمول مالیات خواهند شد . اما باید نظرات دولت هم در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. غلامرضا مرحبا با بیان اینکه مجلس به‌دنبال قانونمندکردن فعالیت در بخش ارزهای دیجیتال است. این خبر را بعنوان نمونه ذکر کردم تا

 

در اخبار روز داریم: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته است احتمالاً در آینده ارزهای دیجیتال مشمول مالیات خواهند شد . اما باید نظرات دولت هم در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. غلامرضا مرحبا با بیان اینکه مجلس به‌دنبال قانونمندکردن فعالیت در بخش ارزهای دیجیتال است. این خبر را بعنوان نمونه ذکر کردم تا متن زیر را تقدیم نمایم:

در هر کشوری راه اصلی تامین مالی دولت از مسیر مالیات طی می شود. اکنون با وجود تحریم ها درآمدهای دولت دچار نقصان شده است و بودجه کسری شدید دارد. شناسایی پایه های جدید مالیاتی و اخذ مالیات یکی از راه های برون رفت از این تنگنا است.

البته گسترش نقدینگی که خود موجب تورمی بالا در اقتصاد شده است، درآمدهایی تورم زده را برای دارندگان نقدینگی و ثروت بالا پدید آورده است.
دولت و قانون گزار هم بدنبال تعبیه مالیات تورمی، پایه های جدید مالیاتی را بر مسکن، خودرو، سکه و … رقم زده است. رمز ارز هم می تواند یکی دیگر از این اقلام باشد.

هرچند در کوتاه مدت درآمدهایی را برای دولت بدنبال خواهد داشت، اما یادمان باشد همیشه نقدینگی هوشمند عمل می کند. اگر سیاستگزار بدنبال اعمال مالیات بر تورم باشد، و بدنبال بازارهای با بازدهی بالاتر باشد و همه ی راه های بازارهای با بازدهی بالا با مالیات بسته شود، بیم آن می رود که این نقدینگی سمت وسوی دیگری بیابد و با تبدیل به ارز به سمت بازارهای با بازدهی در کشورهای دیگر  رود.

این خود در میان مدت می تواند تقاضای ارز را در داخل افزایش دهد. نمونه آن احراز رتبه اول خرید ملک از سوی ایرانیان در ترکیه است. احتمال اینکه بخش تولید و صنعت داخلی هم به این جریان بپیوندد زیاد است. این بمعنای خروج سرمایه از کشور خواهد بود. در اینصورت در بلندمدت هرچند که پایه های مالیاتی افزایش یافته است، لیکن در کل درآمدهای مالیاتی کاهش می یابد چون پایه های مالیاتی تهی از مالیات دهنده شده است.

بهتر است سیاستگذار قبل از اعلام و سپس اعمال هر سیاستی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. هزینه فایده کند، که چنین سیاستهایی چه هزینه هایی بر جامعه دارد و چه فوایدی. منطق هزینه فایده دقیق و علمی به سیاستگذار کمک می کند که بی گدار و عجولانه و احساسی دست به هر سیاستی نزند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....