تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 - 13:49
کد خبر : 9553

مالیات بر سود سپرده در روسیه برای مقابله با خسارت‌های مالی کرونا

مالیات بر سود سپرده در روسیه برای مقابله با خسارت‌های مالی کرونا

با همه گیری کرونا ویروس در جهان و بروز جنگ قیمتی نفت بین روسیه و عربستان، شاید اقتصاد روسیه با چالش‌هایی جدی روبرو شده است. از این رو در ۳۱ مارس ۲۰۲۰، مقامات روسی قانونی را تصویب کردند که اصلاحاتی در قانون مالیات اعمال ‌شود. این قانون، بر سود سپرده‌های بانکی و همچنین درآمد اوراق

با همه گیری کرونا ویروس در جهان و بروز جنگ قیمتی نفت بین روسیه و عربستان، شاید اقتصاد روسیه با چالش‌هایی جدی روبرو شده است. از این رو در ۳۱ مارس ۲۰۲۰، مقامات روسی قانونی را تصویب کردند که اصلاحاتی در قانون مالیات اعمال ‌شود. این قانون، بر سود سپرده‌های بانکی و همچنین درآمد اوراق بهادار ساکنین و غیر ساکنین روسیه تأثیر می گذارد. این تصمیم کرملین، متفاوت با دولت‌های دیگر است چرا که در مقابل، بیشتر کشور‌های اروپایی و آمریکا بسته‌های نجات اقتصادی را برای کمک به شرکت‌ها و مالیات دهندگان اعلام کرده‌اند و از افزایش مالیات خودداری کردند.

تصویب مالیات بر سود سپرده در روسیه با آغاز اعلام همه گیری کرونا در این کشور
ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود با طرح موضوع همه گیری کرونا ویروس در این کشور، ایده تغییر روش پرداخت مالیات بر درآمد افراد از سپرده‌های بانکی و اوراق را اعلام کرد. پیشنهادات وی در یک پیش‌نویس قانونی توسط مجلس دوما مورد تصویب قرار گرفت.

این قانون معافیت‌های مربوط به درآمد سهام در اوراق بهادار را برای ساکنین و غیرساکنین و همچنین روال فعلی مالیات بر سود سپرده‌های بانکی در روسیه را حذف می‌کند. این تغییرات از اول ژانویه ۲۰۲۱ به مرحله اجرا در می‌آیند. فلذا این مالیات در سال ۲۰۲۲ گرفته می‌شود.

به گفته وی، این اقدام به دلیل اوضاع اقتصادی فعلی نبوده و نیاز است تا از ثبات نظام مالیاتی و اقتصادی کشور در بلند مدت اطمینان حاصل شود. این قانون در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد بود.

مالیات بر سود سپرده تنها یک درصد از افراد را شامل می‌شود
نخست وزیر روسیه میخاییل میستوستین در جمع مقامات اقتصادی این کشور گفت: «سازمان امور مالیاتی تنها بر سود حاصل از سپرده‌های بانکی بیش از یک میلیون روبل (۱۳۰۰۰ دلار) مالیات خواهد گرفت، و از ۶۰،۰۰۰ (۷۷۰ دلار) روبل اول سود سپرده، مالیاتی گرفته نمی‌شود. فقط مبالغی که از این سطح فراتر رفته باشد مشمول مالیات هستند».

نخست وزیر همچنین اطمینان داد که از سود حساب‌های حقوق و دستمزد شهروندان مالیات گرفته نمی‌شود. وی اظهار داشت: همچنین مالیات از حساب‌های جاری بانکی، بیش از یک درصد تجاوز نمی‌کند و حساب‌های حقوق و دستمزد شهروندان به طور کلی از محاسبه مالیات معاف هستند.

مالیات بر سود سپرده در روسیه ممکن است باعث نارضایتی عمومی شود
اما این اقدامات بر میلیون‌ها روسی، از جمله مستمری بگیران که از پس انداز برای تکمیل حقوق بازنشستگی دولت استفاده می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

براساس داده‌های آژانس بیمه سپرده‌گذاری کشور روسیه، این قانون ۲۳۴ میلیون سپرده‌گذار اعم از افراد و شرکت‌ها را در بر می‌گیرد. به طوری که در آغاز سال جاری، ۵۵ درصد از کل سپرده‌های بانکی روسیه بیش از یک میلیون روبل ارزش داشت؛ و این در حالی است که پیش از این، سود این سپرده‌ها معاف از مالیات بودند.

به نظر می‌رسد با وجود مالیات ۱۳ درصدی از اصل سپرده‌های بانکی، مالیات بر سود سپرده اقدامی مناسب در جهت دریافت مالیات از اغنیا و توزیع آن به اقشار آسیب دیده از کرونا ویروس باشد اما اگر اطلاعات افراد به درستی جمع‌آوری نشود و به گروه‌های آسیب پذیر مانند مستمری بگیران این مالیات اصابت کند در آینده باید شاهد افزایش نارضایتی‌ها در روسیه باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....