تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 15:34
کد خبر : 114603

ماجرای نامه محرمانه وزارت جهاد به بانکها چیست؟

ماجرای نامه محرمانه وزارت جهاد به بانکها چیست؟

بلاغی رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران گفت: اخیرا وزارت جهاد به بانکها اعلام کرده ارز واردات نهاده باید از بازار آزاد تامین شود اما این در تناقض با شعار تامین امنیت غذایی است و قیمتها را بالا میبرد. طی سالهای گذشته تمامی بخش های کشاورزی کشور درگیر یکسری مسائل و مشکلات بوده که به

بلاغی رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران گفت: اخیرا وزارت جهاد به بانکها اعلام کرده ارز واردات نهاده باید از بازار آزاد تامین شود اما این در تناقض با شعار تامین امنیت غذایی است و قیمتها را بالا میبرد.

طی سالهای گذشته تمامی بخش های کشاورزی کشور درگیر یکسری مسائل و مشکلات بوده که به تبع این شرایط تولید کننده ها و بهره برداران نیز شرایط تولید و فروش خود را با تغییر و تحولاتی همراه کرده اند تا از این طریق میزان آسیب هایی که به تولید و کسب و کار شان وارد می شود را به حداقل برسانند. با این وجود به گفته برخی کارشناسان برخی تصمیمات و اقدامات دولت ها به قدری غیر کارشناسانه و به دور از واقعیت های روزمره است که هیچ ترفند و تکنیکی نمی تواند بدنه تولید را از آسیب ها و خسارت های شدید مالی ایمن نگه دارد. با این وجود یکی از کلیدی ترین بخش های تولید در حوزه کشاورزی مربوط به گلخانه داران کشور است که از یکسو در بحث کاهش مصرف آب آن هم در شرایط بحران کم آبی به تداوم تولید کمک می کند و از سوی دیگر موجب شده در تمامی فصول سال انواع محصولات کشاورزی به خصوص سبزی و صیفی بازار تامین باشد و نیازی به واردات نباشد. اما این بخش نیز از چالش ها و مشکلات مختلفی که از بیرون و درون بخش به آن تحمیل می شود مصون نبوده است و گاه و بیگاه ضربه های جدی در این مسیر می بینند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار، محمد بلاغی رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور می گوید: یکی از اصلی ترین مسائلی که در حوزه گلخانه های کشور طی چند روز اخیر رخ داده این است که وزارت جهاد کشاورزی نامه محرمانه ای به بانکها زده مبنی بر اینکه ارز تامین نهاده های کشاورزی از قبیل کود و سم که وارداتی است باید از بازار آزاد تامین شود و دیگر ارز نیمایی به آن تعلق نمی گیرد.

با حذف ارز نیمایی واردات نهاده ها گرانی وحشتناک مواد اولیه و محصولات کشاورزی را در بازار شاهد خواهیم بود

بلاغی افزود: نتیجه چنین اقدامی این است که که در آینده نزدیک و در کشت جدید قیمت تمام شده محصولات گلخانه ای و همچنین محصولات فضای باز به شدت افزایش پیدا می کند؛ آن هم به دو دلیل یکی اینکه واردات گران می شود و به تبع محصولاتی مثل کود و سم و بذر بسیار گران می شود.

وزارت جهاد کشاورزی اخیرا به بانکها اعلام کرده است ارز واردات نهاده های تولید باید از بازار آزاد تامین شود و مشمول ارز نیمایی نمی گردد اما این اقدام کاملا با شعار تامین امنیت غذایی کشور در تناقض است و موجب گرانی های بسیار زیاد در بازار محصولات کشاورزی می شود

از سوی دیگر مواد موثره و مواد اولیه نهاده های داخلی هم که در داخل تولید می شود باز هم وارداتی است. بنابراین کشاورز چه از نهاده داخلی و چه از نهاده های وارداتی بخواهد استفاده کند هر دو افزایش پیدا می کند و لذا سال آینده قیمت محصولات کشاورزی از جمله محصولات گلخانه ای همچون گوجه، خیار، بادمجان، فلفل و غیره گرانتر از قیمتهای فعلی می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: نکته قابل توجه اینکه این افزایش قیمت نهاده ها به طور خاص روی بذر اتفاق می افتد چرا که در حوزه گلخانه ای حدود ۹۵درصد بذر وارداتی است و در صورتی تامین با ارز آزاد قیمت این نهاده به شدت گران می شود.

دلار ۲۸۵۰۰ تومانی رئیس جمهوری نصیب چه کسانی و صرف چه کالاهایی خواهد شد؟

بلاغی با اشاره به صحبت های اخیر رئیس جمهور در خصوص عرضه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی گفت: سوال اینجا است که این دلارها را به چه کسانی می دهند و اگر قرار بر دادن چنین دلاری است پس نامه ای که به بانکها زده اند در مورد واردات نهاده ها با ارز آزاد چه معنا و مفهومی دارد؟ اگر دولت به دنبال آرامش در بازار است چرا چنین اقداماتی عجیب غریبی انجام می شود که نتیجه آن گران شدن واردات و همچنین گران شدن تولید داخل است! چرا که ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد موثره و تکنیکال های سموم و کودها وارداتی است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر در حالی که الان NPK به عنوان مثال به قیمت N تومان خریداری می شود قطعا اگر این اتفاق عملی شود و ارز تامین نهاده ها نیز آزاد شود با قیمتی گرانتر باید خریداری کنیم. در ادامه این گرانی نهاده روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می گذارد و وقتی قیمت تمام شده بالا رود سرمایه گذاری هم کم می شود و از سوی دیگر تولید کننده ها سقف تولید را کاهش می دهند تا سرمایه خود را حفظ کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور گفت: مسئولان از یک طرف حرف از تامین امنیت غذایی و اهمیت آن می زنند و از سوی دیگر به بانکها اعلام می کنند ارز واردات نهاده ها باید از بازار آزاد تامین شود! در حالی که این اقدام کاملا متناقض با شعار تامین امنیت غذایی کشور است.

به بهانه حمایت از تولید داخل ارز واردات نهاده ها را آزاد نکنید

بلاغی همچنین در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا می توان چشم اندازی برای ۱۴۰۲ متصور شد گفت: خیر در این صورت هیچ چشم انداز خوبی پیش روی تولید نخواهد بود. در حالی که محصولات گلخانه ای صادرات محور است و از سوی دیگر چون کشت خارج از فصل است در فصل پاییز و زمستان بازار سبزی و صیفی جات کشور را به طور خاص محصولات گلخانه ای تنظیم می کند و اگر نهاده ها گران شود قطعا این تنظیم بازار هم دستخوش تغییراتی می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲هزار هکتار گلخانه در سراسر کشور داریم، گفت: حدود ۸۰ درصد از گلخانه های فعال در کشور مربوط به کشت سبزی و صیفی است که خارج از فصل بازار را تنظیم می کرد اما با چنین اقدامی از فصل بعدی بازار به هم می ریزد. هرچند الان هم وارد کننده های قیمت نهاده های خود را بالا برده اند.

بلاغی با اشاره به اینکه اصلی ترین نهاده های مصرفی در حوزه گلخانه ها، کود، سم و بذر است در پایان گفت: اگر برای حمایت از تولید داخل ارز واردات نهاده های تولید را آزاد اعلام کرده اند کاملا ادعای اشتباهی است چون مواد اولیه داخلی نداریم و مواد موثره و تکنیکال ها نیز کاملا وارداتی است. مساله اینجا است که نمی دانیم چرا مسئولان بخش قبل از اینکه تصمیمی بگیرند هیچ نظر خواهی از تشکل ها نمی کنند و اینگونه تولید و تولید کننده را دچار دردسر می کنند!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....