تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1401 - 21:31
کد خبر : 106370

ماجرای مفقود شدن پروفسور فرهود

ماجرای مفقود شدن پروفسور فرهود

ربوده شدن پدر علم ژنتیک ایران در بامداد یکشنبه ۸ آبان موجی از گمانه‌زنی‌ها را برانگیخت و اظهارات وی پس از پیدا شدن نیز به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد اما امروز رئیس پلیس پایتخت به آنها پایان داد. روز یکشنبه ۸ آبان خبر ربوده شدن پروفسور داریوش فرهود، ۸۵ ساله و پدر علم ژنتیک ایران،

ربوده شدن پدر علم ژنتیک ایران در بامداد یکشنبه ۸ آبان موجی از گمانه‌زنی‌ها را برانگیخت و اظهارات وی پس از پیدا شدن نیز به این گمانه‌زنی‌ها دامن زد اما امروز رئیس پلیس پایتخت به آنها پایان داد.

روز یکشنبه ۸ آبان خبر ربوده شدن پروفسور داریوش فرهود، ۸۵ ساله و پدر علم ژنتیک ایران، در ساعت ۵:۵۵ دقیقه صبح همان روز در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. وی که چهره علمی شناخته‌شده‌ای در ایران و جهان محسوب می‌شود، از ۵۰ سال قبل (سال ۱۳۵۱)، از زمان بازگشت به کشور، در کلینیک ژنتیک به کمک به بیماران مشغول است.

کارکنان کلنیک «ژنتیک فرهود» اعلام کردند که پروفسور داریوش فرهود از روز گذشته در محل کار خود حضور نیافته و همکاران وی نیز از سرنوشتش خبری ندارند.

گمانه‌زنی‌های مجازی درباره دستگیری پروفسور فرهود و علت آن

گمانه‌زنی‌های اولیه در فضای مجازی از دستگیری وی از سوی نهادهای امنیتی حکایت داشت و علت آن هم اظهارات پروفسور فرهود در خصوص مهاجرت ژن‌های عالی ایران به خارج از کشور و بروز بحران ژنتیک در ایران بیان شد.

تکذیب اولیه خبر دستگیری

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،   با این حال، روز بعد، دوشنبه ۹ آبان، یک منبع آگاه ضمن تکذیب دستگیری پروفسور فرهود گفت:‌ هیچ ‌کدام از نهادهای امنیتی در روزهای اخیر چنین فردی را دستگیر نکرده‌اند و موضوع دستگیری ایشان صحت ندارد.

با توجه به وضعیت سنی و همچنین عدم فعالیت پروفسور فرهود در حوزه رسانه‌ای و سیاسی، فرضیه دستگیری وی دور از ذهن به نظر می‌رسید و حرف‌های این منبع آگاه را نیز تایید می‌کرد.

پیدا شدن پروفسور فرهود یک روز پس از مفقودی ؛ ۲ مشکی‌پوش مرا بردند

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و مجازی همچنان ادامه داشت تا اینکه یک روز پس از مفقود شدن پروفسور فرهود، اعلام شد که وی پیدا شده است.

وی درخصوص ماجرای ربوده شدن خود اظهار کرد: روز یکشنبه، ۸ آبان‌ماه ساعت ۵:۵۵، در حال خروج از خانه بودم. ۲ نفر که لباس مشکی بر تن داشتند و مانند ماموران بودند، بسیار گرم با من سلام‌ و علیک کردند و سوار خودروی من شدند. سپس من را به مکانی بردند و سوار خودرو دیگری کردند.

ربایندگان چه سوال‌هایی پرسیدند؟

پروفسور فرهود ادامه داد: حدود ۲۶ ساعت در خدمتشان بودم. آنها با احترام بسیار سوال و جواب کردند. من تا لحظه آخر نمی‌دانستم که این ماجرا ختم به خیر می‌شود. آنها می‌خواستند بدانند که آیا با کسی در ارتباط هستم یا ایرادهایی که مطرح می‌کنم، ایراد معلمی است. شاید تصور می‌کردند که از جایی الهام گرفته‌ام.

وی گفت: آنها متوجه موضوع شدند و ناهار مفصلی مهیا کردند اما من نخوردم. من سرباز وطن هستم و در سلامت کامل به‌ سر می‌برم.

پلیس: تحقیقات را شروع کرده بودیم اما پیدا شد

پلیس در اطلاعیه ای از سلامت «دکتر فرهود» خبر داد و گفت: ساعاتی پس از بی خبری خانواده دکتر فرهود و شروع تحقیقات توسط پلیس، وی به خانه مراجعت کرده و در صحت و سلامت است.

در پی مراجعه خانواده دکتر فرهود به پلیس آگاهی پایتخت و اعلام بی خبری از موقعیت وی، موضوع در دستور کار اداره چهارم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت که ساعاتی پس از اعلام این موضوع و شروع تحقیقات پیرامون ماجرا، نامبرده به خانه مراجعت می کند.

ماجرا واقعا چه بود؟

امروز، ۱۲ آبان، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ امروز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ربایش دکتر فرهود پدر علم ژنتیک ایران گفت: وی پس از ۴۸ ساعت به مطب خود برگشت اما ما با پیگیری خود عوامل این ربایش را که طلب ۸ میلیارد تومان پول از وی کرده بودند، دستگیر کردیم.

سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز با اشاره به جزئیات پرونده ربایش دکتر فرهود گفت: افرادی که اقدام به ربودن پروفسور فرهود کردند، از قبل شناختی از وی داشتند و جلوی در منزل وی پروفسور را ربودند.

وی ادامه داد: ربایندگان پروفسور فرهود را ۲۶ ساعت نگه داشتند که این اقدام آنان به منزله حبس غیرقانونی است و این مورد برای این افراد ثبت شده‌است. همچنین آن‌ها قصد داشتند تا از پروفسور اخاذی کنند و از وی هشت میلیارد تومان پول طلب کردند که سپس این مبلغ به چهار میلیارد تومان تقلیل یافت.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ تصریح کرد: این افراد تاییدیه پول را از پروفسور گرفتند و شب گذشته پیش از اینکه مبلغ را دریافت کنند دستگیر و به اقدامات خود معترف شدند. پروفسور فرهود اقدامات شایسته و خدمات زیادی برای کشور ارائه کرده و ما در پلیس آگاهی وظیفه داشتیم این موضوع را به سرعت پیگیری و سلامت و امنیت وی را تامین کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....