تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 - 20:23
کد خبر : 44752

لیست مراکز واکسیناسیون کرونا منتشر شد؟

لیست مراکز واکسیناسیون کرونا منتشر شد؟

ثبت‌نام حضوری است یا اینترنتی؟ چند روزی است که لیستی از مراکز و پایگاه‌های سلامت برای ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال منتشر شده است. اما برخی از این مراکز می‌گویند این لیست اشباه منتشر شده و برخی نیز برای واکسیناسیون سالمندان نام‌نویسی می‌کنند. همین موضوع باعث سردرگمی مردم شده است.   به گزارش

ثبت‌نام حضوری است یا اینترنتی؟

چند روزی است که لیستی از مراکز و پایگاه‌های سلامت برای ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال منتشر شده است. اما برخی از این مراکز می‌گویند این لیست اشباه منتشر شده و برخی نیز برای واکسیناسیون سالمندان نام‌نویسی می‌کنند. همین موضوع باعث سردرگمی مردم شده است.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، لیست مراکز ثبت نام واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال، یک لیست طولانی است. از پاسداران و سعادت‌آباد گرفته تا راه‌آهن و آزادی. همین موضوع هم برخی از مردم را امیدوار کرد که دیگر نیاز نیست نگران عزیزانشان باشند و به زودی می توانند واکسن کرونا بگیرند.

پیش از این هم سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مراحل واکسیناسیون گفته بود: «مرحله اول کادر بهداشت و درمان سراسر کشور، مرحله دوم افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای در رنج سنی بین ۱۶ تا ۶۴ و همچنین سالمندان بالای ۸۰ سال و مرحله سوم شامل زندانیان و سربازخانه‌ها و گروه‌های خاص شغلی که به دلیل تجمعات ریسک بالایی دارند، خواهند بود. در مرحله چهارم واکسیناسیون نیز بقیه افراد جامعه از ۱۸ سال به بالا مد نظر هستند.»

حالا  با انتشار لیست مراکز گفته شده، برخی از افراد برای دریافت واکسن کرونا برای خود و یا بستگانشان که سالمند هستند یا حضوری به این مراکز می‌روند یا تلفنی پیگیر می‌شوند. اما ماجرای این لیست منتشر شده و واکسیناسیون سالمندان از چه قرار است؟

سردرگمی مردم برای واکسیناسیون!

بر اساس پیگیری‌ها واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال هنوز اجرایی نشده و برخی از مراکز نام‌نویسی می‌کنند و برخی هم ابراز بی‌اطلاعی! در ادامه اظهارات برخی از این مراکز را می‌خوانید:

مسئول یکی از مراکز بهداشت در منطقه مرکزی تهران می‌گوید تاکنون هیچ دستوری برای ثبت‌نام واکسیناسیون این افراد داده نشده و ما از این مساله اطلاعی نداریم.

لیست مراکز ثبت‌نام واکسن کرونا طولانی است. یا باید ریسک مراجعه حضوری را تحمل کرد. یا باید با شماره های این مراکز تماس گرفت. اما تماس تلفنی بی‌فایده است. یا خط تلفن مدام اشغال است یا می‌گوید: «شماره مورد نظر در شبکه موجود نمی‌باشد!»

اگر خوش شانس باشید بالاخره فردی پاسخ می‌دهد و می‌گوید در جریان نیست!

لیست منتشر شده اشتباه نظام پزشکی بوده!

یکی از مراکز اما درباره این لیست منتشر شده می‌گوید لیست اشتباه منتشر شده اما اینکه این اشتباه از کجا صورت گرفته چیزی نمی‌گوید.

یکی دیگر از این مراکز اما درباره این اشتباه می‌گوید: «لیست اشتباهی منتشر شده است، این اشتباه هم از سوی نظام پزشکی بوده. بهتر است منتظر بمانید تا اظلاع‌رسانی از سوی تلویزیون انجام شود.»

اما روزنامه همشهری چند روز قبل لیست این مراکز را منتشر کرده و در مورد چگونگی انتشار این لیست نوشته بود: «گفته می‌شود معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی اقدام به انتشار این فهرست کرده‌اند.»

یکی دیگر از مراکز جنوب تهران نام‌نویسی می‌کند، مسئول این مرکز می‌گوید: «نام شما را در لیست مرکزمان جستجو می‌کنیم در صورتی که در لیست ما بود با بیمار تماس می‌گیریم. اگر هم در لیست ما نبودید پیگیری می‌کنیم و اطلاع می‌دهیم. فعلا خبری از واکسن نیست اما احتمال دارد تا هفته آینده واکسن برسد و واکسیناسیون را انجام دهیم.»

سردرگمی برای واکسیناسیون به اینجا ختم نمی‌شود. اطلاع‌رسانی‌ها به حدی ضعیف بوده که حتی مراکز هم از آن خبر ندارند. در این میان ساعاتی پیش علیرضا رئیسی در این مورد گفت: «برای تزریق واکسن کرونا به مراجعه حضوری نیازی و حتی نام‌نویسی در سایت نیازی نیست برای همه اولویت‌ها، پیامک فرستاده می‌شود. قرار نیست پیامک همه افراد یکباره ارسال شود در طول هفته بر اساس کد ملی‌ها پیامک دریافت خواهند کرد.»

ثبت نام حضوری یا اینترنتی؟

این در حالی است که بعد از پیگیری‌ها برخی از مراکز می‌گویند باید برای دریافت و تزریق واکسن کرونا به سایت salamat.gov.ir مراجعه و ثبت‌نام کرده، از آن طریق به بیمار اعلام می‌شود. یکی از این مراکز می‌گوید: « قرار بوده این سایت امروز (جهارشنبه) نام‌نویسی را انجام دهد ولی مراجعه‌کنندگان می‌گویند نتوانستند وارد سایت شوند. احتمالا تا هفته آینده باز شده و ثبت‌نام انجام می‌شود.»

از سوی دیگر مشخص نیست واکسن توزیع شده از کدام یک از واکسن‌های وارداتی است. برخی از مراکز ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و برخی نیز می‌گویند واکسن سینوفارم چینی را تزریق می‌کنند. ناهماهنگی‌ها در دستگاه سلامت و بهداشت ادامه دارد و مشخص نیست سرانجام افراد بالای ۶۰ سال باید از چه طریقی اقدام کنند و چه نوع واکسنی قرار است دریافت کنند.

در کنار اینها واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال آغاز شده است. برخی می‌گویند بی‌آنکه در سایتی ثبت‌نام کنند با آنها تماس گرفته شده و آنها واکسن دریافت کرده‌اند. یکی از کسانی که پدرش واکسن دریافت کرده می‌گوید: «ما نه در سایتی ثبت‌نام کردیم و نه پیگیری در این زمینه داشتیم. از مرکز نزدیک خانه تماس گرفتند و پدرم نیز واکسن را تزریق کرد. واکسن هم آسترانزیسکا بود.»

سحر نیز که مادرش واکسن را دریافت کرده می‌گوید واکسنی که به مادرش تزریق کرده‌اند سینوفارم چینی بوده است.

همه اینها در شرایطی است که شیوع کرونا در ایران پس از نوروز ۱۴۰۰ به اندازه‌ای وخیم شد که تعطیلی دو هفته‌ای اجرایی شد. همچنین روز گذشته استاندار تهران در این مورد گفته بود: «تمدید محدودیت‌های موجود برای هفته آینده نیز درخواست ماست. محدودیت‌ها تا رسیدن به حالتی که فرآیند‌ها را نزولی کنیم، باید رعایت شود و اعمال محدودیت‌ها می‌تواند کمک کند.» نگرانی‌ها از وضعییت موجود و روند واکسیناسیون ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی همه مردم می‌توانند واکسن و چه نوع واکسنی دریافت کنند.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....