تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 20:31
کد خبر : 44883

لغو تحریم ایران نزدیک است؟

لغو تحریم ایران نزدیک است؟

 اخبار متفاوت از منابع ایرانی و خارجی دور تازه مذاکرات وین با اخبار ضد و نقیض در گراند هتل آغاز شده است. حالا در شرایطی که تحلیلگران داخلی معتقدند انتشار فایل صوتی ظریف روی مذاکرات تاثیر منفی دارد برخی رسانه های خارجی از قوت گرفتن احتمال بازگشت امریکا به برجام خبر می‌دهند.   به گزارش

 اخبار متفاوت از منابع ایرانی و خارجی

دور تازه مذاکرات وین با اخبار ضد و نقیض در گراند هتل آغاز شده است. حالا در شرایطی که تحلیلگران داخلی معتقدند انتشار فایل صوتی ظریف روی مذاکرات تاثیر منفی دارد برخی رسانه های خارجی از قوت گرفتن احتمال بازگشت امریکا به برجام خبر می‌دهند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  انتشار فایل محرمانه صوتی ظریف به گفته تحلیلگران داخلی موجب تاثیر منفی بر روند مذاکرات می‌شود.

این موضوع حتی از سمت حسن روحانی، رییس جمهوری مورد تاکید قرار گرفت و عباس عراقچی، سخنگوی دولت ایران در مذاکرات وین به محض حضور دوباره در اتریش گفته بود که ایران در صورتی که مذاکره را جدی احساس نکند میز گفتگو را ترک می‌کند.

حالا اما برخلاف تصور اخبار متضادی به گوش می‌رسد. عراقچی در آخرین مصاحبه خود گفته است که از تهران مجوز مکتوب کردن توافقات را دریافت کرده است.

روسیه و چین هم به گفته عراقچی به برداشتن یکجای تمام تحریم‌ها اصرار دارند و از آن سمت مقامات اسرائیل اعلام کردند که امریکا ظرف چند هفته آینده به برجام برمی‌گردد.

آسوشیتدپرس هم نوشته است که امریکا با برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به برجام برمی‌گردد.

این اتفاقات در شرایطی است که البته نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین به سختی و پیچیدگی گفتگوها تاکید دارند.

با این شرایط بسیاری از اقتصاددانان ایرانی اعتقاد دارند که بازگشت امریکا به برجام گرچه ممکن است تاثیر هیجانی و مقطعی بر بازارهای ایران داشته باشد اما اوضاع اقتصاد آنقدر وخیم است که برجام دوباره، نتواند به سرعت گره گشا باشد.

کارشناسان اعتقاد دارند که با برگشت امریکا به برجام وضعیت بازار طلا و ارز و خودرو و سایر بازارها با سقوط قیمت مواجه نخواهد شد و اگرچه ممکن است به صورت هیجانی کاهش قیمت را تجربه کند اما قیمت در این بازارها دوباره به حد و حدود فعلی برمی‌گردد.

آنها به رشد خطرناک نقدینگی و مهار دشوار تورم اشاره دارند و معتقد هستند که برندهای خارجی در صورت احیای برجام دیگر به راحتی به ایران نخواهند آمد چون از ثبات سیاست خارجی و شرایط اقتصادی ایران مطمئن نیستند.

به اعتقاد این کارشناسان اصلاح وضعیت اقتصاد کشور نیاز به گذر زمان و جذب بالای سرمایه دارد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....