تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 12:23
کد خبر : 67715

لایحه ضدچینی کنگره که به ضرر آمریکا و تمام دنیاست

لایحه ضدچینی کنگره که به ضرر آمریکا و تمام دنیاست

هنگامی که سنای آمریکا در ماه ژوئن قانون ۴۲۵ میلیارد دلاری نوآوری و رقابت را با حمایت قاطعانه دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به تصویب رساند، حتی در مجلس نمایندگان هم تصورش را نمی کردند که این قانون به بن بست برخورد کند.

اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این قانون برای تصویب در مجلس نمایندگان با دشواری عظیمی روبرو خواهد شد؛ این مصوبه که به طور اساسی لایحه ضد چینی امسال تعبیر شده با اختلاف میان قانونگذاران آمریکایی درباره لزوم پرداخت به آن روبرو شده است.

آن عده که اصرار دارند این لایحه ضدچینی هر چه زودتر مورد تصویب قرار بگیرد مدعی هستند هر گونه تاخیر در انجام این کار باعث می شود آمریکا دست برتر خود را به طور دائم در رقابت با چین از دست بدهد.

لایحه ضدچینی کنگره که به ضرر آمریکا و تمام دنیاست_fororder_微信图片_۲۰۲۱۱۱۱۹۱۹۵۸۱۸

سند ۲۴۰۰ صفحه‌ای مربوط به این لایحه چیزی جز یک سری ابتکارات قانونی در هم و برهم نیست که در نهایت به تمایلی ناامیدانه برای سرکوب رقابت فناورانه چین تقلیل یافته است. در عین حال این لایحه راه های قانونی را برای پرکردن جیب یک سری شرکت های خاص با پول مالیات دهندگان آمریکایی و افزایش سود هر چه بیشتر آنها هموار می کند.

«چاک شومر» سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا هنگام اعلام این نکته که نشست سالانه بررسی قانون اختیارات دفاع ملی در این هفته به اصلاحیه‌هایی از جمله در خصوص لایحه نوآوری و رقابت نیاز دارد،‌ گفت: بحران زنجیره تامین ما نیازمند توجه است و نباید وقت را تلف کنیم.

نکته اصلی این است که ایالات متحده مصمم است تا زنجیره تامین جهانی را با کنار گذاشتن چین، به انحراف بکشاند. برای مثال در ماه سپتامبر وزارت بازرگانی آمریکا بیشرمانه تامین کنندگان و خریداران بزرگ مواد نیمه هادی را مجبور کرد تا اطلاعات جزیی از زنجیره تامین خود را که شامل اطلاعات کالاهای آنهاست تا تاریخ ۸ نوامبر به این وزارتخانه تحویل دهند. این اقدام به منظور افزایش کنترل آمریکا بر حوزه تامین قطعات صنعتی کلیدی صورت گرفت آن همه بدون توجه به این نکته که کمبود تراشه‌ها که در نتیجه این اقدام واشنگتن صورت می گیرد تاثیر جدی بر ۱۷۰ شرکت صنعتی مهم در سراسر جهان خواهد گذاشت.

اما با وجود آنکه لایحه فوق الذکر در بندهای زیادی از اجماع میان دموکرات ها و جمهوریخواهان برخوردار است اما سنا و مجلس نمایندگان هنوز بر سر موضوعات کلیدی به نتیجه نرسیده اند و اختلاف دارند. پس از آنکه سناتورهای جمهوریخواه صراحتا اعلام کردند از اضافه کردن لایحه ضدچینی به بحث سالانه قانون اختیارات دفاع ملی جلوگیری می کنند، توافق سنا و مجلس نمایندگان در خصوص قانون اختیارات دفاع ملی حاصل شد.

بنابر این مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باید فورا روند دوحزبی سازش دو مجلس را آغاز کنند تا لایحه نهایی و کامل هر چه سریعتر قابل ارائه به رئیس جمهور باشد.

اگر لایحه سالانه قانون اختیارات دفاع ملی به هر صورتی که باشد به امضا برسد، به تلاش های علمی و فناورانه هر دو کشور چین و آمریکا و بقیه کشورها لطمه خواهد زد.

این اقدام همچنین به تلاش ها برای برگرداندن قطار روابط دوجانبه چین-آمریکا به ریل صحیح و مناسب آسیب خواهد زد، چیزی که رهبران دو کشور در نشست آنلاین روز سه شنبه بر آن توافق کردند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....