تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 تیر 1400 - 16:05
کد خبر : 53017

قیمت نفت و بنزین برجام را احیا می کند؟

قیمت نفت و بنزین برجام را احیا می کند؟

در حالی که آمریکا اعلام کرده در انتظار برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین است، نماینده عربستان سعودی در وین از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی بیست درصدی به شدت انتقاد کرده است. اقتصاددان: انتظار آمریکا برای دور هفتم مذاکرات وین، بازنگری اسرائیل در سیاست ایران، انفجار مهیب در سواحل خلیج فارس،

در حالی که آمریکا اعلام کرده در انتظار برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین است، نماینده عربستان سعودی در وین از قصد ایران برای تولید اورانیوم فلزی بیست درصدی به شدت انتقاد کرده است.

اقتصاددان: انتظار آمریکا برای دور هفتم مذاکرات وین، بازنگری اسرائیل در سیاست ایران، انفجار مهیب در سواحل خلیج فارس، انتقاد شدید عربستان از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی، کمبود تراشه و جهش سود سامسونگ، تاثیر کمک‌های دولتی به خانوارها در اروپا، شکایت ترامپ از غول های فن‌آوری اطلاعات، حمله به مواضع آمریکا در چهارمین روز پیاپی و اخراج دوازده وزیر از کابینه مودی سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته بوده است.

انفجار مهیب در سواحل خلیج فارس

به گزارش آسوشیتدپرس، انفجار و آتش سوزی در یک کشتی در حال پهلو گرفتن در بندر جبل علی، بامداد امروز باعث آسیب یکی از اسکله‌های این بندر نیز شده، ولی به گفته مقام‌های دبی این انفجار مصدومی نداشته است. مقام‌های دبی گفته اند که یکی از کانتینرهای موجود روی یک کشتی تجاری که در حال پهلو گرفتن در یکی از اسکله‌های بندر جبل علی بود، دچار انفجار شد.

گفته می شود شدت این انفجار به حدی بود که تا مناطق وسیعی صدای آن به گوش رسید و برخی از ساکنان مناطق مسکونی نیز لرزش ناشی از این انفجار را حسن کردند. تاکنون دلیل وقوع انفجار کانتینر موجود روی این کشتی در بند جبل علی اعلام نشده و رییس دفتر رسانه‌ای دولت دبی هم گفته که دلیل وقوع این انفجار در دست بررسی است. این مقام دولت دبی تاکید کرد که یکی از محموله‌های این کشتی حاوی موارد اشتعال‌زا بوده است. پلیس دبی نیز اعلام کرد که در آتش‌سوزی این کشتی در بندر جبل علی هیچ مواد رادیواکتیوی وجود نداشته و این حادثه ممکن است در اثر اصطکاک یا گرمای شدید هوا رخ داده باشد.

به گفته مقام‌های دبی، آتش‌سوزی شامگاه چهارشنبه این کشتی، باعث تغییر یا تاخیر در ناوبری کشتی‌ها در بندر جبل علی نشده است. بندر جبل علی، یک بندر بزرگ در جنوب دبی و محل پهلو گرفتن ده‌ها کشتی است اما مقام‌های دبی گفتند که انفجار کانینتر و آتش‌سوزی این کشتی در اسکله‌ای دور از خط اصلی ناوبری این بندر رخ داد و به همین دلیل هیچ کشتی دیگری آسیب ندیده و اختلالی در ناوبری کشتی‌های دیگر نیز رخ نداده است.

آمریکا در انتظار دور هفتم مذاکرات وین

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تاثیر «حضور یک رئیس جمهوری جدید» و «برخی اقدامات ایران در منطقه» بر مذاکرات هسته‌ای وین گفت: «مطمئنا در دنیای سیاست هیچ چیز قطعی نیست اما انتظار داریم هفتمین دور مذاکرات در زمان مناسب برگزار شود و وقتی مذاکرات آغاز شود تیم مذاکره کننده ما آماده مشارکت است». او خاطرنشان کرد که تیم مذاکره کننده ایالات متحده درحال حاضر در آمریکا بسر می‌برد اما آماده است که در صورت شروع دور هفتم مذاکرات به وین برگردد.

از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره جلسه نمایندگان دولت افغانستان و ‌گروه طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی سوال شد و این که آیا ایالات متحده «امیدوار به ایفای نقش مثبت ایران در آینده افغانستان» است. پرایس پاسخ داد که ما درباره نقش جمهوری اسلامی ایران نه خوش‌بین هستیم و نه بدبین بلکه برای برقراری صلح پایدار در افغانستان همسایگانش باید «نقشی سازنده» داشته باشند و آن چه ایران در تلاش است انجام بدهد و یا درحال انجام آن است می‌تواند سازنده باشد.

بازنگری اسرائیل در سیاست ایران

اکسیوس به نقل از مقامات بلندپایه اسرائیلی مدعی شده نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل که سال‌ها در جایگاه رهبری احزاب افراطی راستگرا مواضع بسیار تندی علیه ایران ابراز می‌کرد، از دو هفته پیش خواهان آن شده که بازبینی سیاست اسرائیل در قبال ایران تا پیش از دیدارش با جو بایدن به نتیجه برسد و او با مواضع جدید این دیدار را انجام دهد. با این حال به نوشته اکسیوس، بازنگری این سیاست الزاما به مفهوم تغییر چشمگیر در رویه کنونی اسرائیل در قبال ایران نیست، اما بنت معتقد است که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در اسرائیل، وجود دولت دمکرات در واشینگتن و تدوام برنامه هسته‌ای ایران، این سیاست باید «تازه و به روز» شود.

بر اساس این گزارش، یکی از موضوعات مورد بحث در دولت اسرائیل در ارتباط با ایران این واقعیت است که با بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران (در وین)، برنامه اتمی تهران شتاب گرفته و لذا با وجود انتقادهایی که اسرائیل از برجام دارد، شاید بازگشت آمریکا به آن، برای منافع اسرائیل بهتر باشد. به نوشته آکسیوس، مقامات اسرائیل این موضوع را بررسی کرده‌اند که آیا توقف مذاکرات وین «بدتر است یا بازگشت آمریکا به آن؟» و این‌که اسرائیل چگونه می‌تواند بر سیاست آمریکا در ارتباط با ایران اثر بگذارد؟

انتقاد شدید عربستان از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی

به گزارش دویچه وله، نماینده دائم عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی در وین در یک رشته توییت نگرانی‌های این کشور درباره تولید فلز اورانیوم از سوی ایران را ابراز کرده است. شاهزاده عبدالله بن‌خالد بن‌سلطان آل سعود اقدام ایران برای تولید فلز اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را موضوعی بسیار نگران کننده دانسته و ادعا کرده این میزان اورانیوم غنی‌شده برای هیچ هدف صلح‌آمیزی مورد استفاده ندارد.

بر اساس این گزارش، یکی از موضوعات مورد بحث در دولت اسرائیل در ارتباط با ایران این واقعیت است که با بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران (در وین)، برنامه اتمی تهران شتاب گرفته و لذا با وجود انتقادهایی که اسرائیل از برجام دارد، شاید بازگشت آمریکا به آن، برای منافع اسرائیل بهتر باشد. به نوشته آکسیوس، مقامات اسرائیل این موضوع را بررسی کرده‌اند که آیا توقف مذاکرات وین «بدتر است یا بازگشت آمریکا به آن؟» و این‌که اسرائیل چگونه می‌تواند بر سیاست آمریکا در ارتباط با ایران اثر بگذارد؟

انتقاد شدید عربستان از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی

به گزارش دویچه وله، نماینده دائم عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی در وین در یک رشته توییت نگرانی‌های این کشور درباره تولید فلز اورانیوم از سوی ایران را ابراز کرده است. شاهزاده عبدالله بن‌خالد بن‌سلطان آل سعود اقدام ایران برای تولید فلز اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را موضوعی بسیار نگران کننده دانسته و ادعا کرده این میزان اورانیوم غنی‌شده برای هیچ هدف صلح‌آمیزی مورد استفاده ندارد.

نیویورک تایمز پیش بینی کرده‌ که در آینده نزدیک هم اوپک میزان تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و هم اینکه انعقاد احتمالی یک توافق هسته‌ای جدید بین ایران و آمریکا و همچنین بهتر شدن روابط آمریکا با ونزوئلا باعث ورود سیل جدیدی از ذخایر انرژی به آمریکا خواهد شد. همچنین در این گزارش تاکید شده که از بین رفتن تحریم ایران به تنهایی باعث افزایش ۲٫۵ تا ۳ میلیون بشکه نفت خام به طور روزانه در بازار جهانی خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در کاهش قیمت بنزین در آمریکا نیز داشته باشد.

کمبود تراشه و جهش سود سامسونگ

به گزارش بی بی سی، سامسونگ الکترونیکس اعلام کرده است که در پی کمبود تراشه‌های حافظه در جهان انتظار دارد سود سه ماهه‌اش ۵۳ درصد افزایش یابد. این غول فناوری که بزرگترین سازنده تراشه حافظه و تلفن‌های هوشمند در جهان است سود ۱۱ میلیارد دلاری را در سه ماه منتهی به پایان ماه ژوئن پیش‌بینی کرده است.

سامسونگ می‌گوید تقاضای زیاد برای تراشه‌های حافظه، افت فروش موبایل این شرکت به دلیل کمبود قطعات را جبران کرده است. پارسال و در چند ماه اول شیوع جهانی کرونا، سامسونگ شاهد رکود در فروش محصولاتی مانند تلفن‌های همراه و تلویزیون بود. از آن زمان با تغییر سبک زندگی افراد و استفاده فراگیر از خدمات آنلاین، تقاضا برای قطعات الکترونیکی افزایش یافته است، تا جایی که بسیاری از سازندگان تراشه از پس تامین همه تقاضاها برنمی‌آیند.

تاثیر کمک‌های دولتی به خانوارها در اروپا

به گزارش یورونیوز، تازه ترین برآورد اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات) نشان می‌دهد که میانگین درآمد کارگران ۱۸ تا ۶۴ ساله شاغل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر تبعات منفی همه‌گیری ویروس کرونا ۷ درصد کاهش یافته است. با این حال، میانگین سرانه درآمد خالص خانوارها و نیز جمعیت در خطر فقر در اکثر کشورهای عضو اتحادیه ثابت باقی مانده است.

یورواستات نتیجه گرفته که این پدیده به دلیل تاثیرگذاری مثبت کمک‌های دولتی به خانواده‌ها و نیز حمایت از کارکنانی بوده است که در دوره شدت یافتن همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ دچار کاهش ساعت کاری و بیکاری موقت شده بودند. چرا که بر پایه تفسیر اداره آمار کمیسیون اروپا، این طرح‌های موقت نقش مهمی در تثبیت دستمزد و درآمد خانوار‌ها، به ویژه آنها که از سطح درآمد کمتری برخوردارند، داشته است.

بررسی یورواستات نشان می‌دهد افرادی که در پنج دهک پایین درآمدی قرار داشته‌اند، بیش از دهک‌های پردرآمد گرفتار تبعات منفی وضع سیاست‌های قرنطینه عمومی برای مهار شیوع ویروس کرونا شده‌اند ولی حمایت‌های مالی و نقدی از آنها مانع از کاهش خالص درآمد آنها شده است.

شکایت ترامپ از غول هایفن‌آوری اطلاعات

به گزارش بی بی سی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اعلام کرد که قصد دارد علیه توییتر، فیسبوک و گوگل به دلیل سانسور شکایت کند. حساب‌های ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بعد از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ و به دلیل نگرانی مربوط به امنیت عمومی تعلیق شد.

ترامپ دادخواست علیه غول‌های فن‌آوری اطلاعات را تحولی زیبا در زمینه آزادی بیان توصیف کرده است. او در نشستی خبری در زمین بازی گلفش در نیوجرسی به شدت از شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی و همین طور دموکرات‌ها انتقاد کرد و آنها را متهم به حمایت از اطلاع‌رسانی غلط و گمراه‌کننده کرد. او گفت «ما خواهان پایان ممنوعیت‌های پنهانی، توقف ساکت کردن‌ها، و جلوگیری از در لیست سیاه قرار دادن، کنار گذاشتن و فرهنگ کنسل کردن هستیم که به خوبی از آن خبر دارید». او هشدار داد که اگر شرکت‌های فناوری بتوانند فعالیت یک رئیس جمهور را ممنوع کنند می‌توانند با هر کسی این کار را بکنند.

رئیس جمهور سابق پستی را که باعث ممنوعیت فعالیت او در توییتر شد محبوب‌ترین جمله توصیف کرد. به گفته توییتر، توییتی که باعث اخراج آقای ترامپ از این شبکه اجتماعی به دلیل تمجید از خشونت شد، در روز هشتم ژانویه، دو روز بعد از حمله به ساختمان کنگره منتشر شد. او نوشته بود «میهن‌پرستان بزرگ» که به او رای‌ داده‌اند «صدایی رسا» دارند و «نباید به هیچ نوع و شکلی به آنها بی‌احترامی شود یا ناعادلانه با آنها برخورد شود».

حمله به مواضع آمریکا در چهارمین روز پیاپی

به گزارش العربیه، ارتش عراق می‌گوید بامداد امروز (پنجشنبه ۱۷ تیر) سه راکت به سفارت آمریکا در منطقه امنیت سبز بغداد شلیک شده است. هم چنین گفته می‌شود همزمان نیروهای آمریکایی در سوریه هدف حملات پهپادی و راکتی قرار گرفته‌اند. ارتش عراق می‌گوید هیچ کدام از این سه راکت به سفارت آمریکا اصابت نکردند و سامانه پدافند دفاعی سفارت آمریکا یکی از این راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرد، ولی یکی دیگر از آنها به نزدیکی منطقه سبز اصابت کرد. طبق این گزارش آژیر خطر در محوطه سفارت آمریکا به صدا درآمد.

دیشب و ساعاتی پیش از حمله به سفارت هم منابع آگاه در ارتش عراق خبر دادند که یک حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد در عراق که سربازان آمریکایی هم در آن حضور دادند، صورت گرفته که این قسمت از پایگاه متروکه و خالی از سکنه بوده است. این در حالی است که روز دوشنبه نیز نیروهای آمریکایی پهپادی را که بالای سفارت این کشور در بغداد به پرواز درآمده بود هدف قرار دادند. سه‌شنبه شب هم فرودگاه بین‌المللی اربیل در اقلیم کردستان عراق و محل استقرار نیروهای آمریکایی در بخش نظامی این فرودگاه برای سومین بار طی چهار ماه گذشته مورد حمله قرار گرفت. تاکنون، یک گروهی که خود را «گردان انتقام المهندس» می‌نامند، مسئولیت حمله به پایگاه عین الاسد را به عهده گرفته است.

مودی دوازده وزیر را از کابینه اخراج کرد

به گزارش رویترز، نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان، دوازده وزیر کابینه، از جمله وزیر بهداشت این کشور را برکنار کرد. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت هندوستان به دلیل مدیریت ضعیف بحران کرونا در این کشور، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. بر اساس این گزارش، مودی تلاش می‌کند تا با تغییرات کابینه، به تلاش‌های دولت برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا جان تازه‌ای ببخشد.

این نخستین تغییرات کابینه هندوستان از هنگام انتخاب مجدد نارندرا مودی به نخست‌ وزیری در سال ۲۰۱۹ است که با وعده تبدیل این کشور به یک قدرت سیاسی و اقتصادی همراه بود. علی‌رغم رکود اقتصادی کنونی، و نگرانی‌ها از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا که مانع بهبود اوضاع می‌شود، انتظار می‌رود که نخست وزیر هندوستان تیم اصلی خود را در وزارتخانه‌های خارجه، دارایی، داخلی و دفاع حفظ کند. بر اساس آمار رسمی، با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ماههای آوریل و مه، تا هفته گذشته بیش از ۴۰۰ هزارنفر در هندوستان کشته شده‌اند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، احتمالا میزان تلفات بسیار بیشتر است. در شرایطی که نگرانی از آغاز موج سوم کرونا در هندوستان وجود دارد، هنوز میلیونها نفر در این کشور واکسینه نشده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....