تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 21:33
کد خبر : 59434

قیمت تمام شده ساختمان تا ۳ سال آینده ۴برابر می شود

قیمت تمام شده ساختمان تا ۳ سال آینده ۴برابر می شود

یک کارشناس مسکن گفت: باید توجه داشت که اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، بر هزینه های ساخت مسکن هم تاثیر می گذارد. دکتر مهدی سلطان محمدی در گفتگو با اقتصاددان با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: واژه جهش بسیار جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد تجربیات

یک کارشناس مسکن گفت: باید توجه داشت که اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، بر هزینه های ساخت مسکن هم تاثیر می گذارد.

دکتر مهدی سلطان محمدی در گفتگو با اقتصاددان با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: واژه جهش بسیار جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد تجربیات گذشته بیانگر استفاده از واژه «جهش» برای طرح «مسکن مهر» است که قراربود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته شود. اما شواهد بیانگر آن است از زمان شروع عملیات اجرایی ساخت این واحدها تقریبا هر سال حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم در مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد، گفت: چنین عملکردی بیانگر ساخت حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است به همین دلیل نمی توان انتظار افزایش ۵ برابری ظرفیت ساخت مسکن در یک اقدام خارق العاده ای را داشت. البته ما آرزو می کنیم که طرح ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رئیس جمهوری مطرح شده است به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: وقتی اعتبارات بخش مسکن را زیاد می کنیم، یعنی اعتبارات بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، تجارت و … کاهش می یابد. لذا دست سیاست گذار در این خصوص خیلی باز نیست و اگر بخواهد از طریق اوراق قرضه مسکن که سالم ترین راه است، استفاده کنند با محدودیت های کثیری از جمله کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت مواجه است. بنابر این سیستم بانکی راهی جز متوصل شدن به بانک مرکزی ندارد که نتیجه آن هم تورم خواهد بود.

سلطان محمدی اظهار داشت: برای یک متر مربع ساختمان با اسکلت بتونی، ۵۰ کیلوگرم آرماتور به قیمت ۹۰۰ هزار تومان در بازار فعلی، حدود ۲۵ صدم متر مکعب بتن با قیمت ۳۰۰ هزار تومان، متری ۵۰۰ هزار تومان دستمزد و ۲ میلیون تومان فقط هزینه اسکلت نیاز است که با احتساب تاسیسات و نازک کاری به بیش از ۲ تا ۳ برابر افزار می یابد. البته این ارقام در نهایت بستگی به کیفیت دارد. همچنین اگر یک واحد مسکونی بدون کابینت و سرویس بهداشتی تحویل داده شود هزینه کمتری نیز در بر دارد.

وی یادآور شد: برای ۸۰ متر مربع ساختمان ۱۱۰ متر فضای ناخالص شامل راه پله و مشاعات تخصیص می یابد.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه برای ساخت یک ساختمان با کیفیت حد اقلی طبق قیمت روز بازار حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می شود وی تاکید کرد: باید توجه داشت که اگر موج تورمی موجود در کشور مهار نشود، بر هزینه های ساخت مسکن هم تاثیر می گذارد.

وی همچنین یادآور شد: هزینه های مصالح ساخت مسکن نسبت به سال گذشته در بتن ۱۰ برابر در آرماتور ۷ برابر در دستمزدها ۴ تا ۵ برابر شده و پیشبینی می شود تا سه سال آینده قیمت های تمام شده یک ساختمان تا ۴ برابر افزایش یابد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....