تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1399 - 23:34
کد خبر : 24670

قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد

قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما دنبال افزایش صادرات نفت و گسترش بازارهای صادراتی خود هستیم و دنبال این هستیم که ارز را به قیمت واقعی خود برسانیم الان ارز به خاطر فشارهای آمریکا و جنگ روانی آنها علیه اقتصاد ما، گران شده است. قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد.‌ محمود واعظی رئیس

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما دنبال افزایش صادرات نفت و گسترش بازارهای صادراتی خود هستیم و دنبال این هستیم که ارز را به قیمت واقعی خود برسانیم الان ارز به خاطر فشارهای آمریکا و جنگ روانی آنها علیه اقتصاد ما، گران شده است. قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد.‌

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به بررسی بودجه ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت، اظهار کرد: همیشه در این ایام سازمان برنامه و بودجه در هماهنگی با سایر دستگاه های دولت، طرح خود برای بودجه را به دولت ارائه می دهد. امروز خوشبختانه کلیات بودجه در دولت مطرح شد . موارد بسیار خوبی که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و از سیاست های اساسی دولت بوده است، در بودجه لحاظ شده است‌.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، واعظی ادامه داد: در بودجه سعی شده است که هم به معیشت مردم و هم کاهش رفع مطلق توجه شود. سال آخر دولت است و ما برنامه های خود در زمینه فقر مطلق را به خاطر فشارهای تحریم نتوانستیم انجام دهیم.

واعظی همچنین افزود: ما امیدواریم که با توجه به تجربیات دوران تحریم بتوانیم گشایش بیشتری برای کارهای توسعه ای انجام دهیم. بخش جاری بودجه بدون اتکا به نفت است، اما هر چه بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم برای اشتغال و برای سرمایه گذاری زیربنایی استفاده می‌کنیم. مقرر شد مطابق رهنمودهای رییس جمهور و سایر اعصای هیات دولت تا روز شنبه سازمان برنامه و بودجه کار کند و یکشنبه با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت جلسه با تعداد ۱۵ نفر جلسه دولت را برگزار می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سیاست ایران نسبت به دولت جدید آمریکا، گفت: سیاست‌های نظام ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده و همان سیاست نظام را در قبال آمریکا داریم . هر کسی در آمریکا سر کار بیاید، ما سیاست خود را تغییر نمی دهیم. سیاست ما روشن است ولی بحث رئیس جمهور پیام به ملت ایران است که ما از همه امکانات و تلاش خود استفاده می کنیم که پول های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم.

وی افزود: ما دنبال افزایش صادرات نفت و گسترش بازارهای صادراتی خود هستیم و دنبال این هستیم که ارز را به قیمت واقعی خود برسانیم الان ارز به خاطر فشارهای آمریکا و جنگ روانی آنها علیه اقتصاد ما، گران شده است. قیمت ارز باید به سر جای خود بازگردد.‌

واعظی همچنین خاطرنشان کرد :رییس جمهور با توجه به تحلیل از شرایط جهان و صحبت های۴+۱ می گوید در شرایط تحریم به ملت خود اتکا کرده ایم و تاب آوری کشور را افزایش داده ایم ولی این بدان معنا نیست که همزمان که این مسیر را دنبال می کنیم، از تمام امکانات خود برای برداشتن شدن تحریم و فشار استفاده نکنیم. ما تحریم را افتخار نمی دانیم بلکه اتکا به مردم خود را افتخار می دانیم.

وی با بیان اینکه هدف ما از برداشته شدن تحریم این است که کالاها راحت تر صادر شود و مشکلات مردم را حل کنیم، ادامه داد: دولت در ماه های پایانی خود است و مهم است که تمام تلاش خود را انجام دهیم تا تحریم ها برداشته شود تا دولت بعدی برنامه ریزی برای توسعه بدون تحریم داشته باشد. وظیفه خود می دانیم که زمینه را فراهم کنیم تا دولت بعد راحت تر و بهتر به مردم خدمت کند.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین درباره احتمال حذف ارز۴۲۰۰تومانی تصریح کرد: امسال ارز۴۲۰۰ و کالاهای اساسی تامین شده است. امسال با ارز۴۲۰۰کالا خرید می کنیم ولی باید توزیع را درست کنیم و جلوی واسطه ها را بگیریم. دولت مابه تفاوت ارزی که ۲۵هزار تومان شده است را خودش پرداخت می کند تا به مردم کالا ارزان برسد. وزارت کشاورزی و صمت و سایر دستگاه ها باید سیستم توزیع را به گونه ای درست کنند که کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می شود به مصرف کننده برسد.

وی در ادامه در ارزیابی از رفتار دولت بعدی آمریکا در قبال برجام، گفت: دولت بعدی دو ماه دیگر سر کار می آید و ما که ارتباط آنچنانی نداریم که ارزیابی داشته باشیم. آنچه ما می دانیم همان است که شما هم می دانید که هم بایدن و هم هریس بارها گفته اند به برجام باز می گردیم.

وی ادامه داد:موضع ما همواره این است که برجام یک توافق جامعی است که همه اعضا باید به آن متعهد باشند و اکر یک عضو متعهد نباشد ما هم نمی توانیم متعهد باشیم به همین دلیل ما پنج گام برداشتیم تا تعهدات خود را نقض کنیم اگر همه اعضای برجام از جمله امریکا به تعهدات اصلی خود بازگشتند، ما هم به تعهدات خود بازمی گردیم. ما نمی دانیم چه چیزی در میز مذاکره مطرح می شود ولی وزارت خارجه ما آمادگی دارد که با سناریوهای مختلف وارد بحث شود.

رییس دفتر رییس جمهور تاکید کرد: وظیفه ما این است که برای رفع تحریم ها اقدام کنیم بدون آنکه به اصول نظام و نکات مد نظر مقام معظم رهبری خدشه ای وارد شود.

واعظی همچنین گفت: ما درست نمی دانیم که برخی به دلیل انتخابات۱۴۰۰ مردم را دلسرد می کنند. آدرس غلط از کشور خارج می شود علاوه بر اینکه در داخل مردم را مایوس می کنند، آدرس غلط هم به خارج می‌دهند. ما فکر می‌کنیم که اجازه دهند مسیر درست طی شود. دولت از سال۹۲ تاکنون تصمیم خودسری نگرفته است و تمام تصمیمات با مراجع ذی ربط هماهنگ شده است و براساس آن نظرات عمل کرده است.

رییس دفتر رییس جمهور درباره مطرح شدن این مسأله که رییس جمهور مخالف تعطیلی و قرنطینه است، اظهار کرد: هیچ وقت رییس جمهور با تعطیلی دو هفته ای مختلف نبود.من در این نه ماه در تمام جلسات مربوط به کرونا حضور داشته ام و رییس جمهور در تمام جلسات از نظرات ارائه شده وزارت بهداشت درباره تعطیلی استقبال کرده است.

وی ادامه داد:درباره طرح جدید، روز چهارشنبه ظهر طرح را برای ما فرستادند. من با رییس جمهور صحبت کردم و وی گفت در جلسه روسای کمیته‌ها در پنجشنبه مطرح شود. رییس جمهور در آن جلسه پنج شنبه از تعطیلی استقبال کرد و در دستور جلسه روز شنبه قرار گرفت. دو ساعت وقت به طرح تعطیلی اختصاص دادیم و رییس جمهور از طرح موافقت کردند. نمیدانم این حرف ها که رییس جمهور مخالف تعطیلی است، از کجا در می آید.

واعظی درباره صحت خبر استعفای وزیر بهداشت اظهار کرد: استعفای آقای نمکی وجود خارجی نداشته است. خود وی گفت که استعفا نداده است. در کشور اتفاقاتی می افتد. دولت همیشه مخالف و موافق داشته است اما فعالیت مخفی انجام می دهند و اتاق فکر طراحی می کند تا تعطیلی دو هفته ای را چماقی کند برای فشار به رییس جمهور.

وی همچنین با بیان اینکه اتاق فکر پیش از این می گفت چرا دو هفته تعطیل نمی کنند، گفت: حالا می گوید چرا فکری برای کسانی که از تعطیلی آسیب می بیند کاری نمی کنید؟خبر ندارند که ما برای آنها هم فکری کرده ایم. ما می دانستیم که با تعطیلی، کارمندان حقوق می گیرند اما باید فکری برای کارگران کنیم. رییس جمهور دستور داد که طرحی در نظر گرفته شود که بزودی تصمیم نهایی را می گیریم.کمیته اقتصادی و سازمان برنامه طرح نهایی را آماده کرده اند. کرونا را نباید سیاسی و جناحی کنیم و دنبال تسویه حساب باشیم همه باید دست به دست هم دهیم تا برای مردم کار کنیم.

واعظی در پایان درباره این موضوع که نمایندگان محل درآمد طرح افزایش یارانه ها را فروش اموال دولتی اعلام کرده اند، گفت: ما چند ماه قبل در دولت تصویب کردیم اموال دولتی به فروش برسد تا محدودیت های بودجه رفع شود. الان با توجه به شرایط اقتصادی این اموال به فروش نمی رود و فرقی نمی کند که منبع یارانه باشد یا موضوع دیگر باشد . قرار شد این را به نماینده ها منعکس کنیم که اگر این اموال به فروش برسد، خودمان پیش قدم می شویم. در این نه ماه گذشته به شصت میلیون یارانه پرداخت کردیم، یک میلیون تومان به ۲۳ میلیون خانوار پرداخت کردیم موارد دیگری هم بوده است. ما دغدغه معیشت مردم را داریم اما باید حتما منبع پرداخت ها مشخص شود. کاری که شورای نگهبان کرد کار درستی است و باید حتما منبعی برای پرداخت تعیین شود.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....