تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 - 17:00
کد خبر : 29865

قلب تهران رکورد دار ریزش قیمت مسکن

قلب تهران رکورد دار ریزش قیمت مسکن

‌در آذر ماه امسال ۱۶ منطقه تهران شاهد کاهش قیمت مسکن بودند که در میان منطقه ۱۲ با ۳۷.۶۶ درصد کاهش رکورد دار عقب نشینی قیمت مسکن بوده است. به گزارش اقتصاددان، در آذر ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۲۶

‌در آذر ماه امسال ۱۶ منطقه تهران شاهد کاهش قیمت مسکن بودند که در میان منطقه ۱۲ با ۳۷.۶۶ درصد کاهش رکورد دار عقب نشینی قیمت مسکن بوده است.

به گزارش اقتصاددان، در آذر ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱٫۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اگر این میزان کاهش به عنوان خط میانه قیمت مسکن در تهران در نظر گرفته شود کدام مناطق بالای خط میانه بوده اند و کدام مناطق زیر خط میانه؟

درصد کاهش قیمت مسکن در مناطق تهران
بررسی آماری نشان می دهد ۱۰ منطقه در تهران بیش از ۱٫۱ درصد کاهش قیمت داشته و ۶ منطقه نیز رشد قیمتی را در آذر ماه تجربه کرده اند . ۶ منطقه نیز در محدوده میانه تغییر قیمت ،کاهش قیمت داشته اند .

در آذر ماه برخلاف ماه گذشته که قیمت ها در منطقه یک، کاهشی بود دوباره روند رو به رشد هر چند اندک را شاهد بودیم . در ماه گذشته این منطقه که منطقه گران تهران است، نرخ رشد منفی ۳٫۲۷ را تجربه کرد اما در آذر ماه ۳٫۵۹ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم و این منطقه رکورد قیمت پاییزی خود را با این افزایش حفظ کرد .

در این منطقه متوسط قیمت هر متر مربع، ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده درحالیکه این رقم آبان ماه ۵۵ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان بوده است .

قلبِ تهران؛ رکورد دار عقب نشینی قیمت
کاهش قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به ماه گذشته در ۱۰ منطقه اتفاق افتاده است . بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به منطقه ۱۲ تهران است که ۳۷٫۶۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است . این منطقه بیشتر محدوده بازار تهران و محلات قدیمی تهران را شامل می شود .

قیمت متوسط در آذر ماه در این منطقه حدود ۱۰ میلون و ۴۷۸ هزار تومان بوده است، این درحالیست که در آبان به حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان رسیده بود .

درکدام مناطق قیمت مسکن گران شد؟
در آخرین ماه پاییز، تنها ۶ منطقه رشد قیمت را تجربه کرده اند. در این میان منطقه ۳ رکورد بیشترین افزایش با ۴٫۲۱ درصد و منطقه ۹ با افزایش ۴٫۱۵ درصد جایگاه دوم رشد قیمت را داشته اند.

منطقه ۷، با رشد قیمتی ۳٫۹۸ درصدی، منطقه یک با رشد ۳٫۵۹ درصدی و منطقه ۱۴ با رشد قیمت ۲٫۰۲ درصدی و منطقه ۶ با رشد قیمتی ۱٫۶ درصدی، دیگر مناطقی بودند که در ماه کم معامله آذر که قیمت مسکن در تهران اندکی کاهشی شد ،شاهد رشد قیمت بوده اند.

تکانه های سینوسی در بازار مسکن منطقه ۱۲
منطقه ۱۲ که کمترین میزان رشد قیمت (حدودسه درصد ) در ماه مهر به نامش ثبت شد، رکورد دار رشد قیمت در آبان ماه شد . در بازار کم معامله آبان که بسیاری از مناطق محبوب و پر مشتری مجبور به عقب نشینی قیمتی شدند، این منطقه رشد قیمتی ۱۹٫۶۳ درصدی را تجربه کرده بود اما در ماه آخر پاییز این منطقه باز هم رکورد کمترین میزان رشد را به خود اختصاص داد و پاییز رابا ثبت رکورد ارزان ترین ها به پایان برد .

تغییرات رشد قیمت در مناطق ۲۲ گانه
مناطق ۱۲ ،۱۸ ، ۱۵ ،۱۹، ۲۱ ،۲۰ ،۱۶،۱۷ ،۲۲،۵ بیشترین کاهش قیمت را در آذر ماه تجربه کرده اند و مناطق ۸،۲،۱۳،۴،۱۰،۱۱نیز در کانال متوسط کاهش قیمت قرار دارند. مناطق ۶ ،۱۴،۱،۷،۹ و ۳ هم در آذر ماه رشد قیمت داشته اند .

در آذرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می دهد اما نسبت به سال قبل ۹۸.۹۹ درصد افزایش را نشان می دهد بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده ۵۷ میلیون و صد هزار تومان بوده که متعلق به منطقه یک و کم قیمت متعلق به منطقه ۱۸ بوده که قیمت میانگین آن متری ۱۰ میلیون ۸۱۰ هزار تومان است.

قلب تهران رکورد دار ریزش قیمت مسکن

واحدهای پرطرفدار در تهران
همچنین توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموعه ۲ هزار ۵۵۵واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا ۵ سال با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا یعنی در گروه‌های ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است همچنان منطقه پنج،۱۲.۷ درصد سهم بیشتری از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و مناطق ۴ و ۱۰ با سهم مشابه ۷.۹ درصد به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....