تاریخ انتشار : جمعه 3 تیر 1401 - 22:04
کد خبر : 92136

قطع صادرات گاز روسیه به اروپا جدی شد

قطع صادرات گاز روسیه به اروپا جدی شد

رهبران اروپا شدیدا نگران احتمال قطع کامل گاز از روسیه هستند و ایتالیا خواستار تشکیل جلسه‌ای فوری و جدید برای بحث در این مورد است. گازپروم، شرکت تامین‌کننده انرژی روسی، جریان گاز خود به اروپا را در چند هفته گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش داده است که باعث شده است آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند

رهبران اروپا شدیدا نگران احتمال قطع کامل گاز از روسیه هستند و ایتالیا خواستار تشکیل جلسه‌ای فوری و جدید برای بحث در این مورد است.

گازپروم، شرکت تامین‌کننده انرژی روسی، جریان گاز خود به اروپا را در چند هفته گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش داده است که باعث شده است آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند به فکر استفاده از زغال سنگ برای تامین انرژی خود بیافتند و بدنبال بازگشت به این منبع تامین انرژی هستند. این در حالی است که در حال حاضر اروپا تقریباً ۴۰ درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله‌ای از روسیه دریافت می‌کند. با این وجود در تلاش است که به سرعت وابستگی خود به هیدروکربن‌های روسیه را در پاسخ به حمله چهار ماهه کرملین به اوکراین کاهش دهد.

به گفته جوزپ بورل دیپلمات ارشد اروپایی، روسیه میزان صادرات گاز خود به کشورهای اروپایی را ذره ذره کم می‌کند و حتی در برخی کشورها این میزان را به صفر رسانده است. وی در ادامه افزود که من فکر نمی‌کنم آنها یک شبه گاز را قطع کنند، به خصوص که ما (اروپا) در حال ورود به تابستان هستیم و در تابستان گاز یک سلاح استراتژیک محسوب نمی‌شود. اما در زمستان ممکن است سخت باشد و ما باید در اروپا آماده مقابله با این اتفاق باشیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  به گزارش CNBC خاویر بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ، در پاسخ به این سوال که آیا نگران است روسیه عرضه گاز را به طور کامل قطع کند، گفت: “من کاملاً آگاهم که آنها می توانند این کار را انجام دهند. این انتخاب آنهاست و این انتخاب طبیعی است. آنها می‌توانند گاز ببندند یا باز کنند.” وی بر اهمیت توافق تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد رویکرد آنها در قبال این اقدامات روسیه و موضوع انرژی تاکید کرد و افزود که در مسکو یک نفر می‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که انرژی کل اروپا را کاهش یا قطع کند.

از طرفی به گفته سه مقام ارشد اتحادیه اروپا که به دلیل حساسیت این موضوع نخواستند نامشان فاش شود، ایتالیا خواستار برگزاری نشستی در سطح اتحادیه اروپا در ماه آینده برای بحث بیشتر در مورد وضعیت انرژی و اقتصادی شده است.

با این تفاسیر بنظر می‌رسد در میان مدت نمی‌توان انتظار رکود عمیق را در بازار انرژی جهان داشت و از سوی دیگر نرخ‌های فعلی در تامدتی می‌توانند در همین حوالی باقی بمانند و حتی در برخی سناریوها رشد را هم تجربه کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....