تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 - 20:23
کد خبر : 88214

قدم‌های لرزان بورس تهران در شاخص ۱.۶ میلیون واحدی

قدم‌های لرزان بورس تهران در شاخص ۱.۶ میلیون واحدی

دوباره بحث مربوط به برجام در حال داغ شدن است و باید منتظر ماند که آیا سفر نهایی برای احیای برجام به وین توسط وزیر امور خارجه کشور انجام می‌شود یا خیر. به نظر می‌رسد حضور مورا در تهران بدون نتیجه نبوده است ولی پس از بیش از یک سال مذاکرات احیای برجام و عدم

دوباره بحث مربوط به برجام در حال داغ شدن است و باید منتظر ماند که آیا سفر نهایی برای احیای برجام به وین توسط وزیر امور خارجه کشور انجام می‌شود یا خیر. به نظر می‌رسد حضور مورا در تهران بدون نتیجه نبوده است ولی پس از بیش از یک سال مذاکرات احیای برجام و عدم نتیجه مشخص نمی‌توان هیچ‌ اظهارنظر مشخصی داشت. دلار همچنان بالای ۳۰ هزار تومان قرار دارد و شاید تا انتشار اخبار نهایی از برجام فعلا در همین قیمت‌ها بماند.

 اگرچه بورس در روز پایانی هفته گذشته با اثرگذاری منفی سهام پالایشی ابرکانال ۱.۶ واحدی را از دست داد، اما به نظر می‌رسد این موضوع اثر کوتاه مدت بر بازار داشته و در عین حال متغیرهای دیگر به ویژه بازارهای جهانی و نرخ دلار در روند آتی بورس تهران اثرگذار باشد.

ترمز شاخص هم‌وزن کشیده شد

در هفته پایانی اردیبهشت رشد شاخص کل مشابه هفته قبل بود اما ترمز شاخص هم‌وزن کشیده شد، در حالی که این شاخص در هفته گذشته ۴ درصد صعود کرده بود این هفته به دلیل افزایش عرضه‌ها در نمادهای کوچک بازار تنها یک درصد رشد را تجربه کرد.

رشد هفته قبل شاخص‌ هم‌وزن که بیشتر تحت تاثیر گروه کالاهای اساسی بود، سهام این گروه‌ها پس از حذف ۴۲۰۰ و با انتظار برای افزایش نرخ فروش محصولات مورد توجه قرار گرفته بودند و اما پس از رشدهای متوالی طی هفته‌های گذشته فشار فروش سهام در این گروه‌ها افزایش یافته است. برخی کارشناسان چنین فشار فروشی را ناشی از موج شناسایی سود و برخی دیگر از کارشناسان چنین فشار فروشی را ناشی از عدم افزایش مناسب قیمت فروش محصولات و حتی احتمال زیان‌زده شدن شرکت‌ها می‌دانند.

به نظر می‌رسند سهامداران در حال بازنگری در رابطه با سودآوری انتظاری چنین شرکت‌هایی هستند. اخیرا شفاف‌سازی برخی از شرکت‌های این گروه این نگرانی‌ را ایجاد کرده که آیا رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های تولیدکننده کالاهای اساسی پاسخگوی افزایش هزینه‌ها هست یا خیر؟

جدال شاخص کل با مقاومت واعظی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، در این هفته بازار، شاخص کل تحت تاثیر سهم‌های بزرگ با لیدری گروه فلزات اساسی وارد کانال ۱.۶ میلیون واحدی شد، ورودی که با ترس و دلهره همراه بود. البته بازار تاحدودی تحت تاثیر اخبار مثبت برجامی و سفر مورا به تهران که احتمال دست‌یابی به توافق در روزهای آتی را افزایش داده است.

شاخص کل اگرچه از ۱.۶ میلیون واحد عبور کرد اما بازار در روز چهارشنبه با افت نیم درصدی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عقب نشست. سهام پالایشی در صدر نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل قرار داشتند. انتظار برای عملکرد زمستان این شرکت‌ها وجود دارد و شایعات از احتمال عملکرد ضعیف‌تر از انتظار به نظر می‌رسد دوباره سرمایه‌گذاران را به هراس انداخته و خاطرات تلخ پالایشی را در ذهن فعالان بازار زنده کرده است.

بیشترین فشار فروش در گروه‌های پالایشی بازار سهام مربوط به عملکرد شرکت ملی پخش و پالایش بعنوان متولی خرید محصولات پالایشگاه‌ها و فروش و صادرات آن است که به موقع اقدام به انتشار صورت‌های مالی و اعلام آن به پالایشی‌ها ننموده‌اند و قیمت نفت را در صورت‌های مالی خود بر مبنای قیمت‌های قبلی (حدود ۷۰ دلار) محاسبه کرده‌اند و همین موضع موجب شده شرکت‌ها نخست در گزارش حسابرسی نشده سود خود را کم اعلام کنند و بعد در گزارش حسابرسی شده، براساس نرخ‌های صادراتی سود رو بالا برده که این موضوع می‌تواند تخلف باشد.

به نظر می‌رسد شاید شاخص کل در این محدوده کمی دل دل کند و درجا بزند، ولی فضای تورمی و حجم معاملات نشان می‌دهد که ظرفیت عبور با قدرت از این محدوده وجود دارد.

ارزش معاملات با رکوردشکنی همراه شد

یکی از رویدادهای مهم هفته گذشته بازار سرمایه افزایش ۱۸ درصدی میانگین ارزش معاملات روزانه بازار نسبت به هفته قبل بود، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۷.۴ همت رسید.

در روز یکشنبه این هفته رکورد ارزش معاملات خرد روزانه در۸ ماه اخیر شکسته شد، تداوم ثبت ارزش معاملات بالا می‌تواند راه را برای ادامه صعود بورس هموار کند، با این حال حقیقی‌ها همچنان با تردید و احتیاط در با بازار سهام برخورد می‌کنند.

طی هفته‌ای که گذشت ۷۲ درصد صنایع بازدهی مثبت داشتند. صنایع کانه‌های فلزی، واسطه گریهای مالی و پولی و سیمان، آهک و گچ پربازده‌ترین صنایع بودند اما بیشترین بازدهی منفی در صنایع استخراج سایر معادن، چاپ و فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی اتفاق افتاد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....