تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 تیر 1400 - 21:28
کد خبر : 54529

قانون مجلس نبود، تحریم‌ها برداشته شده بود

قانون مجلس نبود، تحریم‌ها برداشته شده بود

 واکسیناسیون، بهتر می‌شود رئیس‌جمهور، با بیان اینکه اگر قانون مجلس نبود قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، گفت: در گزارش ارسالی وزیر امور خارجه به مجلس، روشن است که چه به‌دست آورده‌ایم. حسن روحانی روز پنجشنبه در هشتاد و سومین برنامه افتتاح طرح‌های ملی با عنوان جهش تولید با بهره‌برداری از طرح‌های مربوط

 واکسیناسیون، بهتر می‌شود

رئیس‌جمهور، با بیان اینکه اگر قانون مجلس نبود قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، گفت: در گزارش ارسالی وزیر امور خارجه به مجلس، روشن است که چه به‌دست آورده‌ایم.

حسن روحانی روز پنجشنبه در هشتاد و سومین برنامه افتتاح طرح‌های ملی با عنوان جهش تولید با بهره‌برداری از طرح‌های مربوط به وزارت نفت در ۳ استان بوشهر، هرمزگان و فارس، امروز را روز تاریخی بسیار بزرگی برای ملت ایران عنوان کرد که هر چه زمان می‌گذرد، اهمیت این مساله برای مردم روشن‌تر می‌شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ، رئیس‌جمهور افزود: برای جهان روشن است که جمهوری اسلامی ایران چه اقدام بسیار مهم ملی انجام داده است. شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت، با این هدف که پایانه صادراتی جدیدی نه در خلیج فارس بلکه در دریای عمان داشته باشیم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این افتتاح، پاسخ قوی و محکمی به همه توطئه‌گران به ویژه آمریکا داد. نفت از جمله تحریم‌های مهم آمریکایی‌ها بود که البته تحریم‌های دیگری هم داشتند.

جنگ آمریکا با ایران در دو زمینه

رئیس‌جمهور افزود: دولت آمریکا در دو زمینه با ما وارد جنگ شد که یکی در زمینه نفت و صادرات نفت بود و دیگری هم تامین کالاها. هر دو بسیار تاثیرگذار بود و روی آن حساب کرده بودند. شریان حمل و انتقال نفت را بستند تا جلوی صنعت نفت را بگیرند و صادرات را به قول خود به صفر برسانند تا به قول خودشان دیگر برای ایران این امکان وجود نداشته باشد تا برای تامین نیازمندی‌هایش ارز داشته باشد درحالی که شش میلیون دلار ارز برای دارو تامین کردیم.

روحانی گفت: اگر کشور ارز نداشته باشد چگونه می‌تواند کالای مورد نیاز خود را برای تامین و نهاده‌های کشاورزی و اقلام بهداشتی وارد کند.

وی افزود: ارز برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص دادیم و واکسن داخلی هم خوشبختانه به بازار آمده است.

برای واکسیناسیون، شرایط این هفته بهتر می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این هفته شرایط مناسبی برای واکسیناسیون شروع می‌شود، گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند و قولی که به مردم در این دولت دادیم واکسینه شدن افراد بالای ۶۵ سال بود که افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای هم واکسینه شدند و به قول خود عمل کردیم.

وی ادامه داد: هر روز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر واکسن دریافت می‌کنند.

روحانی، مساله عمده کشور را کرونا و تحریم عنوان کرد و ادامه داد: کرونا را توانستیم تا حدی مهار کنیم و در زمینه تحریم هم توانستیم همه کارهای لازم را برای رفع آن انجام دهیم و با قاطعیت می‌گویم دولت در هر دو زمینه به مسوولیت خود عمل کرده است.

اگر قانون مجلس نبود تحریم‌ها برداشته شده بود

رئیس‌جمهور افزود: در بحث کرونا با تزریق واکسن به همه افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای به طور چشمگیری از مرگ و میر و حتی ابتلا هم کاهش پیدا می‌کند و در زمینه تحریم هم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود عید نوروز تحریم را برداشته بودیم.

وی ادامه داد: بنابراین دولت همه گام‌های خود را برای رفع تحریم برداشت. در گزارش ارسالی وزیر امور خارجه به مجلس برای نمایندگان، روشن است که چه به دست آورده‌ایم.

خط لوله گوره- جاسک، راهبردی‌ترین طرح ایران است

روحانی اضافه کرد: در سال‌های آخر دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری گفتم که طرحی داریم خط لوله را از گوره به جاسک ببریم و نفت را از طریق دریای عمان صادر کنیم؛ البته اجرای آن عملا به ۹۷ موکول شد. ایشان همان زمان فرمودند این استراتژیک‌ترین طرحی است که در دولت شما انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح راهبردی‌ترین طرح جمهوری اسلامی ایران است که این افتخار نصیب دولت دوازدهم و نصیب شرکت ملی نفت و وزارت نفت شده است.

رئیس دولت گفت: این کار در تاریخ ایران در روز آخر تیر ثبت می‌شود. تیر ۱۴۰۰ نفت ایران از دریای عمان صادر شده و این مساله مهمی است که در این طرح مشاهده می‌کنیم.

تحریم کار را کند کرد

روحانی با بیان اینکه زمان آغاز اجرای این طرح با جنگ اقتصادی و تحریم مواجه شده‌ایم، گفت: قرار بود اوایل ۹۷ اجرای طرح شروع شود که همزمان با آغاز مقدمات آن، جنگ اقتصادی هم شروع شد. لوله‌ای که برای این هزار کیلومتر نیاز داشتیم لوله ۴۲ اینچی با ویژگی‌هایی که بتواند مقابل نفت و گاز ترش مقاومت کند، بود و باید آن را از خارج می‌خریدیم.

وی افزود: خارجی‌ها حاضر بودند لوله را به ما بدهند اما تحریم مانع از این کار شد. این تحریم باعث شد این پروژه عظیم و بزرگ تماما ملی شد یعنی همه لوله‌سازی که ضد گاز و نفت ترش باشد و بتواند مقاومت کند، شیرآلات مربوط به لوله‌های ۴۲ اینچی و پمپ‌های مورد نیاز و همچنین بقیه ملزومات مورد نیاز برای این خط را ایرانی‌ها ساختند.

خوزستان قلب تپنده ایران است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش درباره خوزستان، گفت: خوزستان دیاری است که چه در جنگ تحمیلی ۸ ساله، از این سرزمین دفاع و برابر دشمن مقاومت کرده است. همه شهرهای آن از شوش، خرمشهر و آبادان گرفته تا اندیمشک، دزفول، بستان و هور ایستادگی کردند و از مهر ۱۳۶۰ تا عملیات خیبر، و از بدر تا فاو و والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ همه در این ایستادگی‌ها و مقاومت‌ها در این مناطق و همیشه برای مردم و برای آبادانی کشور و انقلاب تلاش کرده‌اند.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اقدامات دولت خود در این مناطق، گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم کارهایی برای انتقال آب و احیای زمین‌های کشاورزی منطقه خوزستان انجام داده است. ۲۹۵ هزار هکتار زمین کشاورزی عمدتا در خوزستان و مقداری در ایلام کانال‌کشی و زهکشی شد و ارزش زمین و محصولاتش چند برابر شده است.

پایان شهریور سخت‌ترین شرایط در سدها را داریم

وی با بیان اینکه خوزستان به‌عنوان قلب تپنده ایران برای همه ما مهم بوده است، ادامه داد: البته خشکسالی و برخی مشکلاتی که از دیرباز در منطقه بود مردم را اذیت می‌کند و آزار می‌دهد. ۵۲ درصد بارندگی کاهش یافت و خشکسالی بی‌نظیری سراغ ما می‌آید. دمای هوا ۲و نیم درجه در اواخر خرداد و اوایل تیرماه گرمتر از گذشته بود.

روحانی افزود: سدهای ما کم آب بود برخی نیرگاه‌های برقابی نتوانست فعال شود. اما صنعت فعال شد و ۱۰ درصد مصرف برق در صنایع ما بالا رفت این جای خوشحالی است یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. البته ماینرها و رمزارزها کارهایی می‌کردند که خلاف و بدون مجوز بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آب امسال کمتر از معمول رها شد تا کشاورزان در کشت پاییزی مشکل نداشته باشند، گفت: احتیاط برای پایان شهریور و معیار سدهای ما پایان شهریور است. پایان شهریور سخت‌ترین شرایط در سدها را داریم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....