تاریخ انتشار : جمعه 12 دی 1399 - 20:38
کد خبر : 30195

فله‌فروشی محصولات کشاورزی هنر نیست

فله‌فروشی محصولات کشاورزی هنر نیست

جان تازه مرواریدهای سفید، با ایجاد صنایع تبدیلی در داستان دنباله‌دار کشاورزی و صنایع غذایی ایران روزی روایت ممنوع‌بودن حمایت از مصرف‌کنندگان و روز دیگر صدور مجوز برای حمایت از تولیدکنندگان به گوش می‌رسد؛ این یک بام و دوهوای سیاست‌ها تنها منجربه زیان اقتصاد کشور چه در داخل کشور و چه بازارهای خارجی می‌شود. نبود

جان تازه مرواریدهای سفید، با ایجاد صنایع تبدیلی

در داستان دنباله‌دار کشاورزی و صنایع غذایی ایران روزی روایت ممنوع‌بودن حمایت از مصرف‌کنندگان و روز دیگر صدور مجوز برای حمایت از تولیدکنندگان به گوش می‌رسد؛ این یک بام و دوهوای سیاست‌ها تنها منجربه زیان اقتصاد کشور چه در داخل کشور و چه بازارهای خارجی می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی در بخش محصولات کشاورزی باعث هدر رفت موادغذایی و پرت شدن آن شده و در حقیقت مهمترین مشکلی که ایجاد می کند خام فروشی است؛ این چرخه ی غم انگیز چرخ های تولید را روز به روز فلج تر می کند.

در اقتصاددان به نقل از عصر همدان  ،   دنیای امروز با مشکلات جدی در حوزه اقتصادی روبروست و کشور ما نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه نسبت به کشورهای دیگر بیشتر در معرض آسیب های این حوزه قرار دارد.

یکی از دلایل این امر، تحریم های همه جانبه قدرت های استکباری دنیاست؛ کاهش قیمت نفت در سال های اخیر بعنوان یکی از حربه های تحریم بوده که باعث مشکلات جدی در حوزه اقتصادی ایران شده و رهبر انقلاب بارها طرح های اقتصاد مقاومتی را برای برون رفت از آن ابلاغ کرده یا در سخنرانی های خود و نام گذاری شعار سال ها از آن نام برده اند.

اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم، خصومت و دشمنی ها می تواند تعیین کننده و اثرگذار بر رشد و اقتصاد کشور باشد.

یک رکن اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی است که صنعت، کشاورزی و حمایت از تولید ملی، بخش درون زای این نوع نظریه اقتصادی است و بایستی به آن تکیه کرد.

به گفته کارشناسان، ۲۵ درصد اشتغال کشور در دست کشاورزی و صنایع جانبی آن جای می گیرد، بنابراین یکی از راه های ارز آوری این است که ضایعات این حوزه را تبدیل به ارز کنیم تا صنایع تبدیلی بتواند نقش مهمی در کشاورزی داشته باشد.

صنایع تبدیلی و تکمیلی به صنایعی گفته می شود که به فرآوری و عمل آوری می پردازد؛ این فرآوری شامل تغییرات فیزیکی ،شیمیایی، نگهداری و بسته بندی و توزیع است که سبب جلوگیری از خام فروشی می شود. با کمک این صنایع می توان بخشی از محصولات را تغییر داد؛ ماندگاری محصول را بالا برد و در نتیجه مصرف و عرضه آن مناسب تر شده و ارزش اقتصادی محصولات بیشتر می شود.

استان همدان که مملو از زمین های کشاورزی و آب و هوای مناسب و خاک حاصل خیز می باشد، محل پرورش محصولاتی است که در صورت فرآوری می توانند ارزآوری زیادی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشند.

مرواریدهای سفید در دشت الوند، با صنایع تبدیلی جان تازه می گیرند

سیر، این مرواریدهای سفید در دل خاک الوند جان می گیرند و کشاورزان هم هر سال دست پری از این محصول دارند؛ به گفته کارشناسان کشاورزی در همدان، وجود ۸۶ درصد آلوسین در سیر این استان باعث برتری این محصول کشاورزی و اثر گذاری بالای آن نسبت به محصولا مشابه در کشور و حتی دنیا است.

21670a93 c430 4a11 8d16 4ffbe49db4e9 اقتصاددان نوشته

روستای سولان در نزدیکی شهر همدان، جایی است که از صد سال پیش، بزرگ و کوچک آن مشغول کشت سیر هستند و از هر هکتار، ۱۵ تا ۱۶ تن سیر برداشت می کنند؛ اما به علت نبود صنایع تبدیلی مجبورند این محصول ارز آور را به صورت خام بفروشند و ماندگاری آن را بالا ببرند.

حسن محمدی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حدود ۸۸ واحد شوری و ترشی در استان داریم که بخشی از کار اینها فرآوری سیر است و ۶۰۰۰ تن سیر در طول سال در استان همدان فرآوری می شود.

وی افزود: ۴ واحد تخصصی پودر سیر با ۴۰۰۰ تن ظرفیت داریم که این مقدار باید افزایش پیدا کند چرا که ۴۲۰۰۰ تن تولید سیر در سال تولید می شود و هم اکنون در حال احداث شهرک فرآوری سیر در روستای انصار الامام همدان هستیم که دارای ۷۰ واحد فرآوری است و توسط سیر کاران سولان و با کمک بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

محمدی با اشاره به اینکه سیر را نمی توان مدت زمان زیادی نگهداری کرد، گفت: قیمت سیر در سال های مختلف نوسان دارد و اگر صنایع تبدیلی مهیا شود می توان آن را نگه داشت و صادر کرد؛ چرا که باعث افزایش ارزش افزوده محصول شده و از آنجا که صنایع تبدیلی موتور محرکه تولید هستند، به نفع کشاورز خواهد شد.

وی یکی دیگر از محصولات را عسل عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید عسل با توجه به دشت الوند بالاست و در این زمینه هم نیاز به فرآوری و برند سازی هستیم؛ در حال حاضر پروانه بهره برداری با ظرفیت ۱۰۰۰ تن عسل با سرمایه ۳ میلیارد تومان توسط اخوان عطار با سرمایه گذاری شخصی کلید خورده است که بدون شک در برند سازی این محصول غنی نقش مهمی را دارد.

محمدی افزود: ۴ واحد تخصصی در زمینه عسل و بسته بندی آن در سطح استان فعال هستند، یکی در شهرک بهاران، شهرک صنعتی سامن و عسل داریوش در همدان از جمله واحدهای تولیدی هستند.

فله‌فروشی محصولات کشاورزی هنر نیست

وی با بیان اینکه توسعه بازار صادراتی، نیازمند شناسنامه محصول است، گفت: فروش محصولات بصورت فله ای، به ضرر کشاورز است و حتما باید محصولات برند سازی شده و شناسنامه دار باشند تا بتوانند مشتریان بهتری را جذب و تبلیغ کنند.

داریوش سرمدی، کارشناس توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از ۴۲۰۰۰ سیر تولیدی استان تنها ۶۰۰۰تن تازه خوری و ۳۰ تن هم از استان خارج می شود.

bcd53476 fc26 4e6f 9c92 209b468283eb اقتصاددان نوشته

وی افزود: سیر همدان متاسفانه به دلیل نبود واحدهای فرآوری مناسب و عدم برند سازی در بازار قابل شناسایی نیست.

سرمدی عنوان کرد: سیر همدان به کشورهایی چون عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه صادر می شود که امسال به علت سخت گیری های ترکیه نتوانستیم به این کشور سیر صادر کنیم و در ۸ ماهه امسال حدود ۱۰ هزار تن صادرات داشتیم که نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشت؛ این کاهش نیز به دلیل شیوع کرونا و اجرای پروتکل های سخت بهداشتی بوده است.

احد آزادیخواه، عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از نیازمندی های جدی ما این است که در جاهایی مثل همدان که محصولات کشاورزی سیب زمینی، سیر، خیار و انگور تولید می شود، در کنار این حجم تولیدات بالا بتوانیم صنایع تبدیلی هم داشته باشیم که بتواند بخشی از تولیدات کشاورزی را مدیریت کند.

d4d4b1bd e1cb 4e72 b612 4e7124b6dd76 اقتصاددان نوشته

استان همدان در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در فقر به سر می برد

وی افزود: فرآوری محصولات در بازار باعث صادرات آنها می شود که این اتفاق در استان همدان در جای خودش قرار ندارد و در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در یک فقر به سر می بریم.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تقصیر را نمی توان گردن دولت، مردم یا هر بخش دیگری انداخت؛ بلکه سرمایه گذارانی که بومی استان هستند اگر استقبال کنند زمینه برای ایجاد زیر ساخت کاملا مهیاست و ما امروز نیاز به سرمایه گذار داریم.

وی تاکید کرد: اخیرا با برخی از مجموعه ها برای محصولات تبدیلی و کشاورزی و لبنی وارد مذاکرات شدیم، اما بهرحال اگر سرمایه گذاری وجود داشته باشد و اقدام کند این اتفاق خواهد افتاد.

این دولت به دنبال تولید و ارز آوری نبوده و نیست

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و پژو هشگر حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نبود صنایع تبدیلی و مهیا نشدن و عدم گسترش آن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بی عرضگی دستگاه های اجرایی است و در این حوزه اصلا نیازی به سرمایه دولتی نیست.

اقتصاددان ایرانی افزود: همه بسترها اعم از جوانان با انگیزه و پول های راکد در بانکها و شرکت های دانش بنیان همگی مستعد اجرای برنامه های پیاده سازی صنایع تبدیلی هستند، اما متاسفانه این دولت به دنبال تولید نبوده و فقط چشمش را به دستان امریکا و کدخدا بسته بود.

شیخی تاکید کرد: وقوع شدیدترین رکورد تورمی در دنیا و بی سابقه ترین در تاریخ کشور ما حاصل بی توجهی به رونق تولید توسط دولت یازدهم و دوازدهم است.

f9337d01 8e58 4eaa 84ff d4a7ede0080e اقتصاددان نوشته

وی گفت: ایجاد تعاونی متشکل از خود کشاورزان و ارائه تسهیلات می تواند باعث تکمیل زنجیره تولید،خلق ارزش افزوده ،جلوگیری از خام فروشی به بیگانه و چرخش چرخ های صنایع تبدیلی می شود که در نهایت از محل افزایش در آمد فرآوری تسهیلات را باز پرداخت و سود قابل توجهی کسب خواهند کرد. رشد و توسعه همراه با عدالت و توزیع عادلانه درآمد مستلزم توسعه تولید در قالب تعاونی هاست.

تحلیل گر اقتصادی با اشاره به معضل بزرگ خام فروشی در کشور گفت: متاسفانه دچار معضل بزرگی به نام خام فروشی هستیم که از نفت گرفته تا کانی ها، مواد و فرآورده های صنعتی خام و محصولات کشاورزی باعث هدر رفت ارزش افزوده در کشور شده و تولید را فلج کرده است.

اقتصاددان ایرانی با مثال زدن بازار زعفران، ضمن بیان اینکه تکمیل حلقه صنایع تبدیلی باعث ۴ تا ۵برابری ارزش افزوده نسبت به ارزش خام محصول می شود، گفت: اکنون به دلیل فقدان این حلقه، تفاوت بین قیمت محصول نهایی و محصول اولیه از کشور خارج و به جیب عوامل کشور بیگانه صادر می شود.

به گزارش عصر همدان؛ در کنار نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از عدم برند سازی هم رنج می برند و نبود صادر کننده های قوی باعث پای کار آمدن واسطه گری شده و محصولاتی ارز آور بعلت نبود استراتژِی داخلی در انزوا به سر می برند.

بازشدن گره صنایع تبدیلی نیاز به دندان های سفت و سخت ندارد و باید بار دیگر با ایجاد این صنایع بارقه های امید در کشور و همدان را به تلالو بیاندازیم.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....