تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آذر 1399 - 11:39
کد خبر : 27939

فضای مجازی جولانگاه قاچاقچیان لوازم خانگی

فضای مجازی جولانگاه قاچاقچیان لوازم خانگی

 گرانی لوازم خانگی علت رکود بازار فروش کارشناسان معتقدند؛ دولت می تواند با در نظر گرفتن مشوق های لازم برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، باعث کاهش قیمت تمام شده این کالاها شود تا قیمت ها در بازار پایین بیاید. در سال جاری، بازار فروش بسیاری از محصولات تولیدی با افت روبرو شد و علاوه برصنعت پوشاک که از

 گرانی لوازم خانگی علت رکود بازار فروش

کارشناسان معتقدند؛ دولت می تواند با در نظر گرفتن مشوق های لازم برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، باعث کاهش قیمت تمام شده این کالاها شود تا قیمت ها در بازار پایین بیاید.

در سال جاری، بازار فروش بسیاری از محصولات تولیدی با افت روبرو شد و علاوه برصنعت پوشاک که از عدم بازار فروش، لطمه های بسیاری را متحمل شد؛ بازار فروش لوازم خانگی، نیز کساد شده است.گران بودن محصولات لوازم خانگی و مزید بر علت بودن شیوع بیماری کرونا در کشور، فاکتورهایی هستند که در بازار فروش محصولات تولیدی تاثیر بسزایی دارند.

در اقتصاددان  به نقل از بازار می خوانیم ،  قیمت لوازم خانگی در پاییز ۹۹ در مقایسه با تابستان ۹۹ افزایش چشمگیری داشته است و همین موضوع، باعث شده است که خانواده ها تا مجبور نشوند نسبت به خرید وسایل و لوازم خانگی جدید اقدام نمی ‌کنند. گرانی محصولات لوازم خانگی، شرایطی را به وجود آورده تا علاوه بر خانواده‌ها، زوج‌ های جوان هم به ناچار، برای تهیه لوازم خانگی مورد نیاز خود به سراغ کالاهایی بروند که از قیمت پایین تری برخوردار هستند و کیفیت و گارانتی محصولات را قربانی قیمت ارزان آن می کنند.

در تابستان ۹۹ زوج‌ های جوان می ‌توانستند با حداقل ۲۰ میلیون تومان لوازم خانگی بسیار ضروری و اولیه و یا با ۹۶میلیون تومان می توانستند یک جهیزیه متوسط را خریداری کنند؛ اما فصل پاییز، شرایط دیگری را برای زوج های جوان رقم زد و با توجه به قیمت فعلی لوازم و کالاهای خانگی باید گفت که برای تهیه جهیزیه، باید حداقل ۵۰ میلیون تومان هزینه کرد و برای خرید یک جهیزیه متوسط به حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است؛ البته، بدون احتساب کالاها و لوازم غیرضروری و باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه، اختصاص این مبلغ از سوی بسیاری از خانواده ها برای تهیه جهیزیه زوج های جوان، امکان پذیر نیست.

با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه و گرانی محصولات لوازم خانگی، خانواده ها برای تهیه جهیزیه فرزندان خود با مشکلات مالی روبرو هستند و همین موضوع، مزید بر علت شده است که برخی از خانواده ها برای تهیه جهیزیه، به سراغ سمساری ها بروند و به خرید لوازم دست دوم، روی بیاورند که البته این موضوع یک درد بزرگ اجتماعی است که روحیه انسان با شنیدن این اخبار خدشه دار می شود.

33323 اقتصاددان نوشته

وام ازدواج، کفاف خرید جهیزیه را نمی دهد
برای ارزیابی قیمت لوازم خانگی به بازار مراجعه کرده ایم و با سرکشی از چند مغازه، بصورت تقریبی در جریان قیمت کالاها قرار گرفته ایم. گفتنی است؛ قیمت ارزان ترین، یخچال فریز در بازار، از ۶ میلیون تومان آغاز می شود و به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسد؛ البته، این قیمت یخچال فریز معمولی و ارزان بازار است و قیمت برخی از یخچال فریزرها از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع و به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد.
لازم به ذکر است، قیمت تلویزیون ۳۲ اینچ دربازار از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع می شود و به بیش از ۱۰۰میلیون تومان می رسد و قیمت ماشین لباسشویی از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع و به ۳۰ میلیون تومان می رسد.

این قیمت های سرسام آور، تنها قیمت چند قلم از کالاهای مورد نیاز زوج های جوان است که به آن ها اشاره شد و باید در نظر داشت که زوج های جوانی که قصد دارند زندگی مشترک خود را شروع کنند به کالاها و لوازم بیشتری نیاز دارند و احتساب قیمت این لوازم در کنار کالاهای ضروری و دانه درشت جهیزیه، به این نتیجه خواهیم رسید که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج، برای زوجین، یک رقم ناچیز است و فقط کفاف خرید چند قلم جزئی از جهیزیه را می دهد. در صورتی که برای دریافت این وام ۱۰۰ میلیون تومانی، زوجین باید ماه ها در صف بانک قرار بگیرند.

 

برخی از سودجویان، لوازم خانگی قاچاق را با قیمت پایین تری، نسبت به فروشگاه ها و مغازه داران عرضه لوازم خانگی به فروش می رسانند

درخواست فروشندگان لوازم خانگی از مسئولان
برای در جریان قرار گرفتن بازار فروش لوازم خانگی و کالاهای مورد نیاز جامعه به یک فروشگاه عرضه لوازم خانگی دربازار فردیس کرج، مراجعه کردیم و خلوت بودن یک فروشگاه بزرگ، این تصور را در ببیننده و یا مشتری به وجود می آورد که بازار فروش لوازم خانگی وارد رکود شده است.

با صاحب مغازه وارد گفتگو شدیم و او در پاسخ به پرسش ما مبنی براینکه، بازار فروش لوازم خانگی در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: در ماه های گذشته و حتی در سال گذشته، زوج های جوان، بالاترین آمار خریداران لوازم خانگی را به خود اختصاص می دادند ولی از خردادماه و تیرماه سالجاری به بعد که قیمت لوازم خانگی افزایش یافت باعث شد که از تعداد خریداران، کاسته شد و می توان گفت در حال حاضر، میزان فروش فروشگاه ما تقریبا به صفر رسیده است.

این فروشنده لوازم خانگی، افزود: قیمت بالای لوازم خانگی و پایین بودن قدرت خرید مردم، دو عامل اصلی در رکود بازار لوازم خانگی هستند و مسئولان باید در این خصوص، ورود کنند و تصمیماتی را اتخاذ کنند تا بازار فروش لوازم خانگی، بتواند شرایط بهتری را تجربه کند.

این فروشنده، تصریح کرد: نبود لوازم خانگی به میزان لازم در بازار و عدم تولید کافی، باعث شده است که قیمت لوازم خانگی افزایش یابد و این موضوع نه به سود تولیدکننده و نه به سود فروشنده است؛ چون، هر دو بازار فروش خود را از دست داده ایم.

وی با اشاره به عرضه کالای قاچاق در بازار، گفت: برخی از سودجویان، لوازم خانگی قاچاق را با قیمت پایین تری، نسبت به فروشگاه ها و مغازه داران عرضه لوازم خانگی به فروش می رسانند و این موضوع، باعث می شود که زوج های جوان و مردم جذب این کالاها شوند و جالب این است که مشتریان، می دانند که آن کالا قاچاق است و گارانتی ندارد ولی به دلیل اینکه قیمت ارزان تری دارد اقدام به خرید آن می کنند.

این فروشنده در پایان، بیان کرد: فضای مجازی به جولانگاه قاچاقچیان لوازم خانگی تبدیل شده است و آن ها در فضای مجازی به راحتی تبلیغات خود را انجام می دهند و مشتریان خود را جذب می کنند.

43629 اقتصاددان نوشته

 

اوضاع اقتصادی فروشندگان لوازم خانگی مساعد نیست و این رکود و کسادی شامل همه فروشندگان این عرصه می شود و یک یا چند فروشنده را شامل نمی شود

علت رکود بازار فروش لوازم خانگی
برای بیشتر در جریان قرار گرفتن وضعیت بازار فروش لوازم خانگی به سراغ یک فروشگاه دیگر، رفتیم و صاحب این مغازه، صحبت هایی را بیان می کند که مهر تاییدی است بر صحبت های همکارش که با او به گفتگو پرداخته ایم.

این فروشنده که مردی میانسال است در جواب پرسش ما مبنی بر کسادی بازار فروش لوازم خانگی، گفت: حتی تا تابستان سالجاری که قیمت لوازم خانگی نسبت به الان ارزان تر بود؛ برخی از خانواده ها تصمیم می گرفتند که وسایل و لوازم خانگی خود را عوض کنند و وسایل بهتر و مُد روز را خریداری کنند ولی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و کاهش قدرت خرید، تعویض لوازم خانگی را به دست فراموشی سپرده اند و تهیه کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره خود را در اولویت قرار داده اند و این یک، تصمیم منطقی است.

او افزود: در گذشته، بخش قابل توجهی از مشتریان لوازم خانگی را زوج های جوان به خود اختصاص می دادند ولی در حال حاضر، مشتریان فروشگاه ما به ندرت، شامل زوج های جوان می شود و این یک هشدار به مسولان است و این بدان معنا است که جوانان کشور از ازدواج، فراری هستند و تنها دلیل آن هم، گرانی و بیکاری است.

این فروشنده در پایان، گفت: اوضاع اقتصادی فروشندگان لوازم خانگی مساعد نیست و این رکود و کسادی شامل همه فروشندگان این عرصه می شود و یک یا چند فروشنده را شامل نمی شود و ما انتظار داریم که دولت برای رونق بازار فروش لوازم خانگی، تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کند و لازم به ذکر است که بسیاری از فروشندگان لوازم خانگی که مستاجر هستند به سختی اجاره ماهیانه مغازه خود را از دل بازار در می آورند.

سخن پایانی
این گزارش میدانی حاکی از آن دارد که صنف فروشندگان لوازم خانگی با کسادی و عدمبازار فروش روبرو هستند و علاوه براین، خانواده ها و بخصوص زوج های جوان، برای تهیه لوازم و کالاهای مورد نیاز خود با عدم نقدینگی روبرو هستند و از طرفی هم از سوی دولت، برای کاهش قیمت لوازم خانگی اقدامی صورت نمی گیرد و این بدان معنا است که صنعت لوازم خانگی کشور، وارد رکود شده است و یا در آستانه رکود قرار دارد.

دولت، بایستی درخصوص تعیین قیمت لوازم خانگی وارد عمل شود و در این خصوص، نظارت های بیشتری را اعمال کند و از ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور و عرضه آن دربازار جلوگیری کند و با فعالان و تولیدکنندگان لوازم خانگی، جلساتی را برگزار کند تا بتوانند با همفکری و هم اندیشی همدیگر، تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند. البته، دولت می تواند با در نظر گرفتن مشوق های متعددی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، باعث کاهش قیمت تمام شده لوازم خانگی شود و به تبع موجب فروکش شدن قیمت ها در بازار شود.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....