تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400 - 12:34
کد خبر : 49573

فصل سودآوری بورس شروع شد؟

فصل سودآوری بورس شروع شد؟

برگزاری مجامع عادی سالانه شرکت‌های سهامی که در ماه‌های ابتدایی سال جاری آغاز شد، در پایان تیرماه به اوج خود می‌رسد و طی سالیان گذشته شاهد بازدهی و سوددهی بازار سرمایه بودیم اما امسال با نزدیک شدن به فصل مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بورسی تغییری در وضعیت رخ نداده و کارشناسان و فعالین بازار

برگزاری مجامع عادی سالانه شرکت‌های سهامی که در ماه‌های ابتدایی سال جاری آغاز شد، در پایان تیرماه به اوج خود می‌رسد و طی سالیان گذشته شاهد بازدهی و سوددهی بازار سرمایه بودیم اما امسال با نزدیک شدن به فصل مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌های بورسی تغییری در وضعیت رخ نداده و کارشناسان و فعالین بازار سهام بر این عقیده‌اند که فصل مجامع و تقسیم کمکی به افزایش تقاضا وصف‌های خرید در بازار نمی‌کند. طی ماه آینده شاهد ترافیک جامع خواهیم بود و انتظار می‌رود روزهای میانی و پایانی خردادماه وضعیت بازار سهام تغییر کند و اقبال به خرید سهام افرایش پیدا کند اما در اصل این‌چنین نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم اقبال سرمایه‌گذاران به فروش سهام خود این است و اگر روند این‌چنین پیش رود دولت آتی کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   هرساله شرکت‌های بورسی مجمع برگزار می‌کنند و بسیاری از سهامداران پیش از اعلام مجمع به خرید سهام می‌پردازند و پس دریافت سود سهم خود را به بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. به‌نوعی می‌توان گفت برخی از سرمایه‌گذاران بورسی برای کسب سود چند هفته یا چند ماهی چند سهم خاص را خریداری می‌کنند و پس از دریافت سود و رشد قیمتی سهم وارد صف‌های فروش می‌شوند که در نوع خود مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند و موجبات رشد شاخص بورس را در مدت‌زمانی فراهم می‌سازند. طی روز گذشته شاهد اقبال سهامداران نسبت به صف‌های خرید بودیم و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه براین عقیده‌اند که این صف ناشی از ورود به فصل مجامع است و بورس‌بازان کهنه‌کار به دنبال سهام با کف قیمتی و حقیقی‌های عمده هستند. به‌هرحال پیش‌بینی می‌شود وضعیت مطلوبی تا پایان فصل مجامع در بورس باشد و پس آن‌هم وضعیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که «تعادل» در گزارش‌های پیشین خود به بررسی این مساله پرداخته است.

    تاثیر اندک مجامع بر قیمت سهام

چند تن از کارشناسان اقتصادی وضعیت مجامع و سوددهی همچنین تحرک سهم را مورد بررسی قرار داده اند. علی حیدری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص می‌گوید: قطع به‌یقین سودی که در مجمع تقسیم می‌شود اثر قیمتی دارد، یعنی هرچه سود بیشتری تقسیم شود اثر قیمتی‌ آن بیشتر است و قیمت سهم شکست بیشتری خواهد داشت و در مقابل هرچه سود کمتری تقسیم شود، باعث می‌شود منابع در شرکت بماند و قطعاً قیمت سهم شکست کمتری داشته باشد. سیاست تقسیم سود در مجامع با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت می‌تواند متفاوت باشد، یعنی اگر شرکتی طرح‌های توسعه‌ای اجرا می‌کند، افزایش ظرفیت می‌دهد، بهینه می‌کند و اصلاح ساختار دارد معمولاً سود کمتری تقسیم می‌کند تا منابعش صرف طرح‌های اصلاحی‌اش شود. وی توضیح می‌دهد: زمانی سیاست این است که ۸۰ درصد سود شرکت تقسیم شود اما زمانی هیات‌مدیره و سهامداران عمده شرکت با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت می‌گویند مصلحت بر این است که چون شرکت نیاز به منابع دارد و اگر سود تقسیم کنند ناچارند نسبت به تقسیم منابع اقدام کنند و خروج نقدینگی از شرکت اتفاق می‌افتد، این تقسیم سود را اصلاح و سود کمتری تقسیم می‌کنند تا بتوانند طرح‌های توسعه‌ای شرکت را اجرا کنند و در آینده از محل سود انباشته، افزایش سرمایه داشته باشند. حیدری اظهار می‌کند: سهامدارانی که سهامدار صندوق‌های بازنشستگی یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند سعی می‌کنند حداکثر سود تقسیمی را در مجامع داشته باشند اما لزوماً بخش خصوصی این کار را نمی‌کند. بخش خصوصی سعی می‌کند افزایش سرمایه بیشتر داشته باشد، اما چون پارسال، سال تورمی داشتیم شرکت‌ها سود تورمی خیلی بالایی دارند که حتماً بخشی از آن را باید به افزایش سرمایه اختصاص دهند چراکه برای بنیه شرکت و سرمایه در گردش به آن احتیاج دارند ولی حتما در سال جاری مجامع بهتر از پارسال است و سود تقسیمی بهتر از سال گذشته خواهد بود. پیشنهاد من این است که شرکت‌ها سهام خزانه بخرند یعنی شرکت‌ها در مجمع ۱۰ تا ۳۰ درصد از سودشان را از سهام خود از بازار بخرند که شناور بازار خوب شود و منفعت هم به سهامداران برسد. اگر این اتفاق بیفتد به عقیده من بازار هم جمع می‌شود.

وحید حسینی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز در خصوص فصل مجامع اظهار می‌کند: با توجه به اینکه اغلب صنایع طی سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۹ تازه به سوددهی رسیدند و برخی زیان‌های انباشته داشتند منظور ما صنایع غیر از بنیادی‌ها و صنایع صادراتی یا همان کامودیتی محور هستند، شاید نتوانند خوب سود تقسیم کنند. وی توضیح می‌دهد: هر سال صنعت پتروشیمی حدود ۸۰ درصد سود تقسیمی داشته که به نظرم این روند امسال هم تکرار می‌شود. صنایعی هم مثل شرکت‌های صادراتی و فولادی‌ها هستند که همیشه ۲۵ تا ۳۰ درصد سود در سود تقسیم می‌کردند و بازار هم به اینها P/E چندان بالا مثل پتروشیمی نمی‌دهد. در کل بزرگ‌ترین صنایعی که بالاترین سود را تقسیم کردند صنایع پتروشیمی بوده است. این تحلیلگر بازار سهام ادامه می‌دهد: معدنی‌ها و فولادی‌ها، فلزی‌‌ها هم تا ۲۵ درصد سود تقسیم می‌کردند. سایر صنایع آن‌چنان سودی نداشتند و امسال هم اگر به تفکیک ریز شویم صنایع بانکداری و بیمه ازلحاظ سرمایه‌گذاری سودهای خوبی ساختند. بیمه در سنوات گذشته زیان انباشته داشته و بانک مرکزی اجازه تقسیم سود به آنها نمی‌‌داد. به نظر می‌رسد صنعت بیمه و بانکداری بخش بزرگی از سود خود را در قالب ذخایر منابع، ذخیره خواهد کرد. سایر صنایع مثل سیمان و خودرویی‌ها زیان انباشته دارند. هرچند برخی از آنها به سود جزئی رسیدند اما پیش‌بینی می‌شود سود تقسیمی نداشته باشند. سیمانی‌ها پارسال بعد از چند سال به سودهایی رسیدند و این روزها مجامع برگزار کرده و سود تقسیم می‌کنند اما الان سودهای آن‌چنانی ندارند. در کل می‌توان گفت صنایع پتروشیمی می‌توانند بهترین گزینه برای تقسیم سود در مجامع باشند.

     روند مثبت بازار در فصل مجامع

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تا چند روز گذشته معاملات بازار سهام تحت تاثیر ابهامات موجود درزمینه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری قرارگرفته بود اما بعد از اعلام خبر تایید صلاحیت کاندیداهای نامزد شده تا حدودی تکلیف انتخابات مشخص شد و بخشی از ریسک تهدیدکننده معاملات این بازار کاهش یافت. کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سخنان خود موضع مثبتی را نسبت به بورس نشان دادند که این موضوع باعث شد تا ابهامی را که سهامداران نسبت به بورس و ورود سرمایه‌های خود به این بازار داشتند، کاهش پیدا کند. سیاست‌های حمایتی صورت گرفته درزمینه واریز نقدینگی به بورس به مرحله اجرا رسید و با توجه به بهبود وضعیت معاملات بازار به نظر می‌رسد درصدی از آن را وارد بازار کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل افزایش تقاضا در معاملات چند روز اخیر بازار سهام تأکید کرده و اضافه می‌کند: از طرف دیگر قیمت بسیاری از سهام در بازار بعد از چند ماه افت شدیدی که تجربه کرد بسیار ارزان شد، درنهایت کاهش شدید قیمت سهام سبب ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار شد. به نظر می‌رسد شاهد روندی معقول در معاملات این بازار باشیم؛ همیشه در خردادماه که فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها است با روندی مثبت در بازار همراه هستیم. صفاری با بیان اینکه همیشه جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بورس در ماه تیر و خردادماه زیاد بوده است، می‌گوید: روند معاملات بورس در خردادماه سال جاری که در چند روز نخست منفی بود جزو استثناها بود و بازار نباید چنین روندی را در پیش می‌گرفت. با توجه به رفع ریسک و ابهام‌های موجود به نظر می‌رسد که باید روند نزولی بازار به پایان رسیده باشد و زمان بازگشت بازار به مدار صعودی فرارسیده باشد، اما بازهم با توجه به وجود هیجان در معاملات نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را از روند بازار ارایه داد. وی اقبال سرمایه‌گذاری در بازار سهام را با دیگر بازارها مقایسه کرد و اظهار می‌کند: به‌طور حتم اقبال مردم تا پایان سال به سمت سرمایه‌گذاری در بورس است و سهامداران در این بازار می‌توانند به بازدهی بیش از دیگر بازارها دست پیدا کنند. تصویب مصوبه‌ای مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس همه بازارهای رقیب با بازار سرمایه را مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن نشانه گرفته است که این اتفاق می‌تواند زمینه ورود سرمایه بیشتری را به این بازار فراهم کند. بازیگران و فعالان بازار می‌دانند که بازار رمز ارزها بازار پرریسکی هستند که ممکن است سرمایه‌گذاری آنها در این بازار با ضرر و زیان‌های شدیدی مواجه شود. نمی‌توان راه سهام از یکدیگر را تفکیک و اعلام کرد که اقبال بازار به سمت کدام سهام کوچک یا بزرگ است بلکه هر سهمی که از سود نقدی بالایی برخوردار باشد می‌تواند در انتظار رشدی سنگین و ورود نقدینگی به این بازار باشد.

صفاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات وین تا چه میزان تأثیرگذار بر معاملات بورس باشد، افزود: به‌طور حتم این موضوع بر بازار تاثیرگذار است اما به نظر می‌رسد طرف مذاکره‌کننده در انتظار روشن شدن وضعیت انتخابات است. اکنون نرخ دلار نیمایی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ بنابراین موفقیت در برجام نمی‌تواند تغییری در نرخ دلار و افت بیشتر قیمت سهام در بازار داشته باشد.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....