تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 21:53
کد خبر : 94286

فشار بانک مرکزی آمریکا بر بازار جهانی

فشار بانک مرکزی آمریکا بر بازار جهانی

سرانجام انتظارات برای انتشار آمار تورم آمریکا به پایان رسید. نرخ تورم آمریکا برای ماه ژوئن از انتظارات نیز فراتر رفت. در گزارش با عنوان «‌ چهارشنبه سرنوشت‌ساز بازار جهانی »‌ به اهمیت بالای این آمار و همچنین احتمال رشد نرخ تورم بالاتر از انتظارات اشاره شده بود. گرچه انتظارات بالایی برای تورم ماهانه در

سرانجام انتظارات برای انتشار آمار تورم آمریکا به پایان رسید. نرخ تورم آمریکا برای ماه ژوئن از انتظارات نیز فراتر رفت. در گزارش با عنوان «‌ چهارشنبه سرنوشت‌ساز بازار جهانی »‌ به اهمیت بالای این آمار و همچنین احتمال رشد نرخ تورم بالاتر از انتظارات اشاره شده بود. گرچه انتظارات بالایی برای تورم ماهانه در سطح ۱.۱ درصد وجود داشت نرخ تورم ماه قبل میلادی در آمریکا به ۱.۳ درصد رسید. نرخ تورم سالانه نیز گرچه در سطح ۸.۸ درصد بود نرخ تورم سالانه از ۹ درصد فراتر رفت و به ۹.۱ درصد رسید. این آمار شوک قابل توجهی به شاخص فیوچر سهام آمریکا وارد کرد.

حالا انتظار برای بازگشایی بازار سهام آمریکا وجود دارد و در لحظه تنظیم این گزارش شاخص فیوچر S&P500 افت بیش از یک درصدی را نسبت به روز گذشته تجربه کرده است. فدرال رزرو در دو نشست گذشته افزایش نیم و در ادامه ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را انجام داد و حالا با انتشار رشد بیش از انتظار نرخ تورم آمریکا اگر در نشست دو هفته آینده ماه ژولای فد نرخ بهره رشد یک درصدی را تجربه کند شاید چندان عجیب نباشد.

خبر بد برای بازارهای کالایی؟

در لحظه تنظیم این گزارش مس افت نیم درصدی را تجربه کرده و به کمتر از ۷۳۰۰ دلار رسیده بود. قیمت هر اونس طلای جهانی نیز با افت نیم درصدی به کمتر از ۱۷۲۰ دلار رسید. بیت‌کوین با افت ۳ درصدی دوباره به کف ۱۹ هزار دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت که در سطوح بالاتر از ۱۰۰ دلار در معاملات امروز قرار داشت دوباره به کمتر از این سطح رسیده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، به نظر می‌رسد بازارها واکنش کمتر از انتظاری را تا این لحظه نسبت به این آمار و واکنش احتمالی فد از خود نشان داده‌اند. البته برخی از کارشناسان اقتصاد جهانی عنوان می‌کنند که احتمالا تورم در ماه گذشته میلادی در سقف خود قرار داشته است و در ادامه مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت و شاید چنین برداشتی برای اعضای فدرال رزرو باعث شود که واکنش شدیدی به افزایش نرخ تورم را به دنبال نداشته باشد. با این حال از نگاه نگارنده به نظر می‌رسد احتمال تشدید سیاست انقباضی وجود دارد. در این خصوص CORE CPI که نرخ تورم بدون لحاظ قیمت انرژی و مواد غذایی (به عنوان دو بخش اصلی التهاب قیمت در جهان در ماه گذشته میلادی) نیز رشد بیش از انتظار را تجربه کرده است (۰.۷ درصد).

حالا باید منتظر ماند که آیا ریزش‌های اخیر بازار جهانی در نتیجه پیش‌خور شدن انتظار برای تورم بیش از انتظار آمریکا بوده است و دیگر نباید انتظار ریزش بیشتری را داشت یا این‌که در ادامه و به خصوص با نزدیک شدن به نشست فدرال رزرو آمریکا و اظهارنظر اعضای فد به خصوص پاول رییس بانک مرکزی آمریکا دوباره باید در انتظار موج جدید ریزشی بازارهای سهام وکالایی بود. بررسی این موضوع در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که معمولا خوشبینی و امیدواری به واکنش نرم فدرال رزرو وجود داشته و به همین دلیل بازارها واکنش شدید تاکنون نشان نداده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....