تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 - 10:26
کد خبر : 96140

فریب روند صعودی بیت‌کوین را نخورید

فریب روند صعودی بیت‌کوین را نخورید

نمودار قیمت بیت‌کوین توانست از یک مجموعه مقاومت کلیدی عبور کند و مدیرعامل صرافی بایننس معتقد است که بازار ارزهای دیجیتال کنونی در مقایسه اوج بازار صعودی اخیر، فضای سالم‌تری دارد. اما ساختار بازار و تحلیل‌های تکنیکال به ما نشان می‌دهد که جهش اخیر دام دیگری است.  قیمت بیت‌کوین در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) پس

نمودار قیمت بیت‌کوین توانست از یک مجموعه مقاومت کلیدی عبور کند و مدیرعامل صرافی بایننس معتقد است که بازار ارزهای دیجیتال کنونی در مقایسه اوج بازار صعودی اخیر، فضای سالم‌تری دارد. اما ساختار بازار و تحلیل‌های تکنیکال به ما نشان می‌دهد که جهش اخیر دام دیگری است.  قیمت بیت‌کوین در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) پس از افزایشی در حدود ۱۰.۵ درصد به ۲۴,۲۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که جروم پاول، رییس بانک مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد که قصد دارد از شتاب سیاست‌های انقباضی این سازمان بکاهد. این امر برای برخی از تحلیلگران به منزله سیگنالی مثبت در کوتاه‌مدت تلقی شد تا جایی که کریپتوهمستر تحلیلگر مستعار، قیمت ۲۶,۰۰۰ دلار را برای بیت‌کوین پیش‌بینی کرد. کریپتوهمستر در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد که پیش‌بینی شکست روند افزایش قیمت اشتباه بوده و سیگنال صعودی تایید شده است. بیاید بررسی کنیم که بیت‌کوین با چه سرعتی می‌تواند به این اهداف صعودی برسد.» چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس معتقد است که بازار ارزهای دیجیتال کنونی در مقایسه اوج بازار صعودی اخیر، فضای سالم‌تری دارد. ژائو در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت که صنعت ارزهای دیجیتال در مقایسه با ۹ ماه پیش که بیت‌کوین و آلت‌کوین‌های برتر در سطوح اوج خود معامله می‌شدند، در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. او گفت: «در واقع، من معتقدم که اکنون صنعت ارزهای دیجیتال بسیار سالم‌تر از ۶ ماه یا ۹ ماه پیش است. افرادی که در حال ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی واقعی هستند در این صنعت باقی می‌مانند.» ژائو همچنین گفت که ارزهای دیجیتال بسیاری از افرادی که اعتقادی به این فضا ندارند را به خود جذب کرد که به احتمال زیاد تنها به‌دنبال سفته‌بازی هستند و نباید چنین چیزی در مقیاس بزرگ اتفاق می‌افتاد؛ ازاین‌رو، اصلاح مستمر بازار اجتناب‌ناپذیر بود. اما ۳ دلیل وجود دارد که برمبنای آنها می‌توان گفت روند بیت‌کوین هم‌چنان صعودی نشده است.

    گاوهای بیت‌کوین  پیش از این نیز فریب خورده‌اند

بیت‌کوین رکورد بالاترین قیمت خود را در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) و در محدوده ۶۹,۰۰۰ دلار ثبت کرد. از آن زمان تاکنون هر چند اندک روندهای صعودی نیز مشاهده می‌شد اما در کل قیمت بیت‌کوین بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است. اگر در نمای روزانه به نمودار قیمت بیت‌کوین بنگریم خواهیم دید که از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حداقل ۵ مرتبه قیمت روند نزولی خود را معکوس کرده و در هر مرتبه سودی بین ۲۳ تا ۴۰ درصد به ارمغان آورده است. با این وجود هر بار پس از تشکیل سطح قیمتی حول میانگین متحرک نمایی (EMA) با سقوط به پایین‌ترین حد سالانه‌اش، روند اصلاح قیمت خود را ادامه داده است. حالا نیز وضعیت تفاوتی نکرده است که بخواهیم انتظاری متفاوت داشته باشیم، زیرا بیت‌کوین در ماه ژوئن (خرداد ماه) با رد صعودی مواجه شد اما قیمت ماه بعد ۱۷ درصد بهبود یافت. قابل توجه است که قیمت بیت‌کوین با مقاومت موقتی در خط متحرک نمایی ۵۰ روزه (نمودار قرمز) در حدود ۲۳,۱۵۰ دلار مواجه می‌شود که فقط در صورت عبور از آن راه خود را برای رسیدن به خط متحرک نمایی ۱۰۰ روزه (نمودار سیاه) در ۲۷,۰۰۰ دلار هموار می‌کند. در سطح ۲۷,۰۰۰ دلار قیمت همچنان در مقایسه با نقاط صعودی مجاورش سقف پایین‌تری تشکیل می‌دهد، بنابراین از نظر تکنیکال احتمال ادامه‌یافتن حرکت نزولی قیمت پررنگ است.

    حجم فروش بالا و خرید پایین

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، اصلاحات مداوم قیمت بیت‌کوین نشان داد که رفتار حجم خرید و فروش‌ها حاکی از آن است که علاقه بیشتر به فروش ارزهای دیجیتال در نقاط اوج محلی وجود دارد. رفتار حجم خرید و فروش‌ها طی روندهای نزولی و صعودی که قیمت بیت‌کوین از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با آن روبرو شده است، نشان می‌دهد در زمانی که دو سقوط قیمتی که در ماه‌های مه (اردیبهشت) و ژوئن (خرداد) رخ دادند، حجم فروش به‌شدت زیاد شد. هنگام بازگشت دوباره قیمت‌ها حجم معاملات کمتر و پایین‌تر بود. به نظر می‌رسد رفتار حجم خرید و فروش‌ها اینگونه باشد که در طول روند نزولی حجم فروش به اوج خود رسیده و با بهبود قیمت از آن کاسته شود. این امر می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف حرکت صعودی قیمت تلقی شده و اصلاح قیمتی دیگری را در پی داشته باشد.

    همبستگی فزاینده بیت‌کوین  با بازار سهام امریکا

در اوایل جولای (تیر ماه) بود که رفتار قیمت بیت‌کوین تا حدودی همبستگی خود با بازار سهام ایالات متحده را از دست داد. اما به نظر می‌رسد بار دیگر این همبستگی در حال برقرار شدن است. برای مثال در ۲۸ جولای (۶ مرداد) ضریب همبستگی روزانه بین بیت‌کوین و شاخص نزدک مبتنی بر سهام‌های تکنولوژی، در حدود ۰.۶۶ بود. هر دو بازار پس از سقوط میزان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده، برای دومین فصل متوالی عملکردی نزولی ثبت کردند. این می‌تواند سندی باشد بر اینکه ایالات متحده وارد یک رکود تکنیکال شده است که می‌تواند بر بازار سهام این کشور اثری منفی بگذارد. بنابراین در صورت ادامه همبستگی مثبت بین بیت‌کوین و بازار سهام امریکا، احتمال افت قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند.

    نرخ بهره افزایش یافت  اما نه بیش از ‌آنچه بازار انتظار داشت

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال پیش از این انتظار افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره بانک مرکزی امریکا را داشتند. از همین‌رو افزایش نرخ بهره اخیر، آنان را غافل‌گیر نکرد و همین امر موجب افزایش قیمت‌ ارزهای دیجیتال شد. روز چهارشنبه قیمت بیت‌کوین در معاملات ابتدایی صبح ۲ درصد افزایش یافت و پس از آنکه فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد، میزان این افزایش را به ۱۰ درصد رساند. بیشتر اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی سنتی در روز چهارشنبه حول افزایش نرخ بهره بوده که مقدار این افزایش با انتظار فعالان بازار مطابقت داشت. نمودار نقطه‌ای فدرال رزرو نموداری است که پیش‌بینی هر یک از مقامات فدرال رزرو درباره نرخ بهره کلیدی کوتاه‌مدت بانک مرکزی را ثبت می‌کند. این نمودار نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری، نرخ بهره به ۳.۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. فدرال رزرو در سال جاری سه جلسه دیگر در سپتامبر (شهریور ماه)، نوامبر (آبان ماه) و دسامبر (آذر ماه) در پیش دارد که در این جلسات درباره نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد شد. در بازار سهام ایالات متحده نیز شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک که بیشتر مبتنی بر سهم‌های شرکت‌های حوزه فناوری است، به ترتیب ۱.۳۴ درصد و ۲.۴۴ درصد افزایش یافتند. دلیل این امر آن است که سرمایه‌گذاران از مقدار افزایش نرخ بهره راضی بودند. همچنین شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز کمتر از ۰.۵ درصد افزایش یافت. قیمت اتریوم نیز با توجه به نرخ بهره در حدود ۱۶ درصد افزایش یافت. در همین حین، شدو فورک یا به‌روزرسانی نرم‌افزار آزمایشی بلاک‌چین اتریوم دو روز پیش از موعد با موفقیت انجام شد. این آزمایش اتریوم را یک قدم به تغییر موردانتظارش از یک شبکه مبتنی بر اثبات کار به یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام دوست‌دار محیط زیست، نزدیک‌تر می‌کند.

    افزایش نرخ بهره قابل انتظار رشد قیمت بیت‌کوین را در پی داشت

با توجه به افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره، اظهارات مقامات بانک مرکزی ایالات متحده در ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) درباره اندازه ترازنامه قابل‌توجه است. در آن زمان فدرال رزرو گفته بود: «ما قصد داریم به‌مرور اندازه ترازنامه خود را به‌طور قابل پیش‌بینی کاهش دهیم و اجازه دهیم به‌اندازه سقف ماهانه، اصل بدهی‌های اوراق بهادار ما از ترازنامه کاسته شود.» سقف ماهانه برای اوراق خزانه ۳۰ میلیارد دلار و برای اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن ۱۷.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود. یکی از تفاسیری که می‌توان از بیانیه ماه مه (اردیبهشت ماه) فدرال رزرو داشت این بود که ترازنامه فدرال رزرو هر ماه ۴۷.۵ میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند؛ اما نمودار زیر نشان می‌دهد که این تفسیر درست نبوده است و اندازه ترازنامه در حدود ۸.۹ تریلیون دلار باقی مانده است. البته باید توجه داشت که این مبلغ ۴۷.۵ میلیارد دلار یک سقف است و نه هدف و بنابراین کاهش اندازه ترازنامه زمانی رخ می‌دهد که موعد سررسید اوراق خزانه‌داری برسد و متعاقباً از ترازنامه خارج شود. سرمایه‌گذاران به اظهارات جروم پاول رییس فدرال رزرو امریکا نیز در این رابطه توجه می‌کنند: «تصمیمات ما درباره ترازنامه بر پایه دو هدف به‌حداکثررساندن اشتغال و ثبات قیمت‌ها گرفته می‌شوند. در همین راستا ما آمادگی داریم که جزییات رویکرد‌های خود را با توجه به تحولات اقتصادی و مالی پیش آمده تنظیم کنیم.» درست است که فدرال رزرو اهدافی چون ثبات قیمت و به حداکثررساندن اشتغال را پیگیری می‌کند؛ اما سرعت و نحوه دستیابی به این اهداف نیز به‌وسیله تصمیمات این نهاد مشخص می‌شود. سیاست‌های فدرال رزرو بر دارایی‌های پرخطری مانند سهام و ارزهای دیجیتال اثرگذار است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....