تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 21:35
کد خبر : 90010

فرصت‌طلبی ونزوئلا از بلاتکلیفی برجامی ایران

فرصت‌طلبی ونزوئلا از بلاتکلیفی برجامی ایران

پنج منبع آگاه به رویترز گفتند که شرکت نفت ایتالیایی انی و رپسول اسپانیا می‌توانند از ماه آینده برای جایگزینی نفت روسیه، واردات نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند. این نوع فروش که به مبادله «نفت در برابر بدهی» مشهور است از دو سال پیش با تحریم‌های واشنگتن علیه کاراکاس متوقف شده بود. در

پنج منبع آگاه به رویترز گفتند که شرکت نفت ایتالیایی انی و رپسول اسپانیا می‌توانند از ماه آینده برای جایگزینی نفت روسیه، واردات نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز کنند. این نوع فروش که به مبادله «نفت در برابر بدهی» مشهور است از دو سال پیش با تحریم‌های واشنگتن علیه کاراکاس متوقف شده بود. در شرایطی که مذاکرات برجام با کشورمان ایران بی‌نتیجه مانده است، به نظر می‌رسد غربی‌ها به سوی ونزوئلایی‌ها رفتند تا با نفت آنها نبرد با پوتین را ادامه دهند. زمان زیادی از همکاری‌های ایران و ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت کاراکاس و عکس‌های یادگاری نمی‌گذرد و مادورو حالا از فرصت بحران انرژی اروپا برای منافع ملی خود استفاده کرده و به عهد اخوت با کسی پایبندی ندارد.

یکی از افراد آگاه گفت که انتظار می‌رود حجم نفت دریافت‌شده از سوی انی و رپسول زیاد نباشد و تاثیر آن بر قیمت جهانی نفت کم خواهد بود. اما چراغ سبز واشنگتن برای از سرگیری جریان نفت ونزوئلا به اروپا می‌تواند تقویت نمادینی برای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا باشد.

به گفته منابع آگاه، وزارت امور خارجه ایالات متحده در نامه‌ای به این دو شرکت اشاره کرد که محموله‌ها را از سر بگیرند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار است نفت خام ونزوئلا بتواند به اروپا کمک کند تا وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد. دو نفر از این افراد به رویترز گفتند که ترغیب مادورو برای از سرگیری مذاکرات سیاسی با اپوزیسیون دولت فعلی هدف دیگر این معافیت است.

دو شرکت انرژی اروپایی با شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA سرمایه‌گذاری مشترک دارند و می‌توانند محموله‌های نفت خام را به عنوان بدهی‌های پرداخت‌نشده و دیرکرد سود محاسبه کنند. یکی از منابع گفت، شرط کلیدی این بود که نفت دریافتی «باید به اروپا برود. نمی‌توان آن را در جای دیگری دوباره فروخت».

به گفته آن شخص، واشنگتن معتقد است که PDVSA از این معاملات که بدون پرداخت پول نقد است سود مالی نخواهد برد. این در حالی است که فروش نفت ونزوئلا به چین با پول نقد همراه است. چین تحریم‌های غرب علیه روسیه را امضا نکرده است و علیرغم درخواست‌های آمریکا به خرید نفت و گاز روسیه ادامه داده است.

کمپین «فشار حداکثری» جواب نداد

واشنگتن برای شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی شورون، شرکت نفت و گاز طبیعی هند و شرکت فرانسوی مارول اند پروم معافیت مشابهی در نظر نگرفته است. اینها در کنار انی و رپسول مبادله نفت با بدهی خود را در اواسط سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه کمپین «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا علیه دولت مادورو کاهش دادند، اما نتوانستند وی را برکنار کنند.

دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا ماه گذشته در توئیتی ابراز امیدواری کرد که اقدامات آمریکا راه را برای لغو کامل تحریم‌های غیرقانونی که بر کل مردم ما تأثیر می‌گذارد هموار کند.

دیپلماسی جدید دولت بایدن در مقابله با مادورو

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،    دولت بایدن در ماه مارس مذاکرات در بالاترین سطح خود را با کاراکاس انجام داد. ونزوئلا دو نفر از حداقل ۱۰ شهروند آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کرد و قول داد که مذاکرات انتخاباتی با اپوزیسیون را از سر بگیرد.

جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌های همکار بایدن که مخالف هرگونه نرم شدن سیاست ایالات متحده در قبال مادورو هستند، رویکرد اخیر ایالات متحده را بیش از حد یک‌جانبه خوانده‌اند.

واشنگتن معتقد است که کاهش بیشتر تحریم‌ها علیه ونزوئلا مشروط به پیشرفت به سوی تغییرات دموکراتیک خواهد بود، زیرا مادورو در حال مذاکره با اپوزیسیون است.

ماه گذشته، دولت بایدن به شورون، بزرگترین شرکت نفتی ایالات متحده که هنوز در ونزوئلا فعالیت می‌کند، اجازه داد تا با دولت مادورو و PDVSA درباره عملیات‌های آینده در ونزوئلا صحبت کند.

یکی از منابع به رویترز گفت که در آن زمان، وزارت امور خارجه ایالات متحده به طور محرمانه نامه‌هایی را به انی و رپسول ارسال کرد و گفت که واشنگتن در صورت از سرگیری معاملات نفت در برابر بدهی و آوردن نفت به اروپا، «مخالفت» نخواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....