تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 12:00
کد خبر : 33888

فرایند توسعه آزادسازی ماهواره ها و استارت آپ ها

فرایند توسعه آزادسازی ماهواره ها و استارت آپ ها

رئیس سازمان فضایی گفت: توسعه کسب و کار‌های فضایی در اولویت هستند و بیش از ۴۰ سالی می‌شود که تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای را آزادسازی کرده‌ایم. مرتضی براری رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات ، با اشاره به وضعیت ماهواره پارس یک و ناهید ۲ گفت:  توسعه کسب و کار‌های فضایی در اولویت قرار دارند

رئیس سازمان فضایی گفت: توسعه کسب و کار‌های فضایی در اولویت هستند و بیش از ۴۰ سالی می‌شود که تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای را آزادسازی کرده‌ایم.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات ، با اشاره به وضعیت ماهواره پارس یک و ناهید ۲ گفت:  توسعه کسب و کار‌های فضایی در اولویت قرار دارند و بیش از ۴۰ سال است که تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای را آزادسازی کرده‌ایم و علاوه بر این پروژه‌ها یکی از راهبرد‌های اصلی ما در توسعه فناوری فضایی، تثبیت فناوری‌ها و توسعه زیر ساخت‌های فضایی است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  ، او با اشاره به راهبرد‌های سوم بخش فضایی بیان کرد: مرکز ملی داده‌های ماهواره‌ای و بستر ارائه خدمات ابری به جامعه کسب و کار‌های فضایی تحویل داده شده و طی هفته جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. راهبرد سازمان فضایی، آزادسازی حوزه فضایی است تا افراد علاقه‌مند به بخش خصوصی بتوانند در عرصه فضایی سرمایه‌گذاری کنند. طی سال گذشته چندین شرکت اقتصادی که مجوز‌های لازم را اخذ کرده بودند وارد عرصه فضایی شدند.

رئیس سازمان فضایی  اظهار کرد: یکی از فناوری‌هایی که در ماهواره سنجش از دور وجود دارد دوربین‌هایی با طیف رنگی ۱۵ متر وهمچنین قدرت تفکیک ۱۵ متر است که توسط متخصصان داخلی ساخته و خدمات ارائه خواهند کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های ماهواره سنجشی پارس ۱ این است که قابلیت مانور مداری در مدار را دارد و می‌تواند خود و مدار را تغییر و حتی جابجا کند. یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که در ماهواره پارس یک وجود دارد سلول‌های باز شونده خورشید در موتور آن است.

براری گفت: امروزه زیرساخت‌های فضایی بستر رفاه جامعه شده و زمینه‌ای را ایجاد کرده است تا اشتغال در این عرصه شکل گرفته بگیرد و رشد کند. یکی از اولویت‌های سازمان فضایی این است که جامعه از این فضا سود کسب کند و باعث ارتقای رفاه شود. توسعه زیرساخت‌های عرصه فضایی با افتتاح مرکز داده‌های ماهواره‌ای و ارائه خدمات ابری به اشتغال این حوزه شتاب می‌دهد.

او با اشاره به حوزه‌های خدمات شهری و کشاورزی گفت: امروزه در حوزه خدمات شهری سرویس‌هایی مانند نشان و بلد برای مدیریت ترافیک استفاده می‌شود و در عرصه کشاورزی شرکت‌های دانش‌بنیانی شکل گرفته است که بعضی از این شرکت‌ها تا ۲۸ هزار هکتار زمین را خدمات رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: سازمان فضایی در عرصه‌هایی مانند مدیریت منابع آب، هوا شناسی، محیط زیست، مدیریت بلایا و دیگر عرصه‌ها خوش درخشیده است. به جز اینکه توسعه کسب و کار‌های پایین‌دست صنعت فضا در اولویت هستند، حوزه بالادست سازمان فضایی نیز در عرصه موتور، پیشرانش، چرخ عکس‌العملی و زیرساخت‌های دیگر نیز بومی‌سازی شده و در حال شتابدهی است.

براری بیان کرد: استارت آپ‌هایی که به صورت B۲C هستند رشد بسیار خوبی در کشور دارند و نشان دهنده این است که جامعه از  فناوری‌ها و زیر ساخت‌های فضایی استفاده‌های حداکثری را می‌کند. یکی از دغدغه‌های مهم استارت آپ‌ها توسعه بازار است. طی سال های گذشته با اشاره به دستگاه‌های ساخته شده، جلساتی را با جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست و مدیریت بحران داشته ایم که سازمان فضایی انتظار دارد تا استارت آپ‌ها بازارشان را برای توسعه زیرساخت‌ها شتاب دهند.

 

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....