تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 - 17:25
کد خبر : 118186

فراز و فرود قیمت سکه در نیمه اول اسفند ۱۴۰۱

فراز و فرود قیمت سکه در نیمه اول اسفند ۱۴۰۱

در این گزارش به اتفاقات رخ داده در بازار سکه در طول دهه اول و دوم اسفند ۱۴۰۱ پرداخته ایم. اقتصاددان: بررسی قیمت سکه در هفته اول اسفند ۱۴۰۱ حکایت از هجوم تقاضای احساسی و هیجانی به بازار سکه دارد. هجوم تقاضای احساسی و هیجانی به بازار سکه همزمان با افزایش قیمت دلار،نرخ سکه امامی

در این گزارش به اتفاقات رخ داده در بازار سکه در طول دهه اول و دوم اسفند ۱۴۰۱ پرداخته ایم.

اقتصاددان: بررسی قیمت سکه در هفته اول اسفند ۱۴۰۱ حکایت از هجوم تقاضای احساسی و هیجانی به بازار سکه دارد.

هجوم تقاضای احساسی و هیجانی به بازار سکه

همزمان با افزایش قیمت دلار،نرخ سکه امامی هم به صورت هیجانی به طرف مرزهای روانی حرکت کرد. رشد شتابنده نرخ سکه به حدی بود که با شاخص های بنیادی اقتصاد هم همخوانی نداشت.

قیمت سکه در ۷ اسفند اوج گرفت

بنابراین فعالان بازار بارها به مردم هشدار دادند که احساسی دست به خرید سکه نزنید. برخی از سایت ها در هفتمین روز اسفند اعلام کردند که سکه ترمز بریده و با رشد چند کانالی به سمت سقف تاریخی حرکت کرد.

سیگنال نرخ درهم به قیمت دلار و سکه

فعالان بازار باور دارند در موج صعودی یاد شده قیمت درهم امارات مهم ترین نرخی بود که به دلار و سکه جهت داد و روند حرکتی بازار سکه را مشخص کرد.از نگاه تحلیلگران درهم امارات ، رهبری بازار ارز و سکه را در دست گرفته بود.

حباب سکه بزرگتر شد

همزمان با رشد قیمت سکه،حباب آن نیز روز به روز بزرگتر شد.در شرایطی که در بیشتر مقاطع سال جاری حباب سکه زیر ۲۰ درصد بود، در زمستان فاصله ارزش ذاتی و قیمت سکه بازاری زیادتر شد و در نهایت در ماه اسفند به بالای ۳۰ درصد رسید. حتی در روزهایی از ماه جاری، حباب سکه به مرز ۴۰ درصدی نیز نزدیک شد.

سایه انتظارات تورمی بر سر بازارها

فعالان بازار باور دارند یکی از دلایل رشد ارز و سکه در چند وقت گذشته ناشی ازافزایش انتظارات تورمی بود.مردم برای اینکه دارایی خود را از تورم حفظ کنند به سمت بازارهای مثل طلا، دلار، سکه، خودرو و…آمده بودند.

سقوط قیمت سکه به کانال های پایین تر

همان طور که گفته شد در ۷ اسفند سکه رشد معناداری را تجربه کرد اما مدت زیادی طول نکشید که فلز گران بهای داخلی به سمت کانال های پایین تر سقوط کرد.

درهم پشت دلار را خالی کرد/گروسی به تهران می آید

درهم پشت دلار را خالی کرد و بعد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در ایران؛ خبر آمد رافائل گروسی به تهران سفر می کند تا با مقامات ایرانی درباره مسائل هسته ای دیدار و گفتگو کند.

اهمیت یک سفر برای بازار ارز و سکه

تحلیگران سیاسی و اقتصادی باور داشتند این سفر برای نشست شورای حکام که قرار بود در (۶مارس_۱۵ اسفند) برگزار شود اهمیت فروانی دارد.

این دسته از تحلیلگران در روزهای یاد شده می گفتند اگر در تهران توافق شود و ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی های بیشتر را بدهد به احتمال زیاد ۱۵ اسفند قطعنامه ای تصویب نخواهد شد و مکانیزم ماشه فعلا فعال نمی شود.

این دسته از فعالان سیاسی و اقتصادی معتقد بودند اخبار سیاسی برای بازار ارز و سکه از اهمیت بسزایی برخوردار است و در صورتی که خبر مثبتی منتشر شود، نرخ ها پایین خواهد آمد‌.

تغییر استراتژی غربی ها در برابر ایران؟

از سوی دیگر در بازار یک خبر در حال زمزمه شدن بود. معامله گران می گفتند به نظر می رسد که غربی ها می خواهند درباره ایران تغییر استراتژی بدهند.

معامله گران به گزارش جدید لورا روزن اشاره می کردند. لورا روزن خبرنگار آمریکایی با انتشار گزارشی از افزایش درخواست ها در اروپا و آمریکا برای تغییر استراتژی مذاکراتی خبر داده بود. این درخواست ها بر این نکته متمرکز شده بود که با توجه به کاهش شانس احیای برجام در کوتاه مدت باید طرف های غربی توافق محدودتری با ایران با تمرکز بر تضمین نظارت بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران با هدف کاهش عدم قطعیت، تنش‌زدایی و کمک به جلوگیری از درگیری احتمالی را دنبال کنند.همین امر موجب شد که فشار فروش در بازار بیشتر شود و قدرت کاهشی ها تقویت شود.

اخبار مثبت منتشر شده بعد از مذاکرات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی باعث شد بازیگران ارزی تهران تصور کنند قفل مذاکرات هسته ای در حال شکسته شدن است.

اثر سفر گروسی بر روی قیمت سکه

برخی از تحلیلگران سیاسی اعتقاد دارند که پیام مثبت سفر گروسی به تهران پیامی برای گره‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشایی از برجام و از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بود و احتمال اینکه این مذاکرات پس از حل و فصل اختلافات میان ایران و آژانس از سر گرفته شود، زیاد است .
اخبار مثبت منتشر شده بعد از مذاکرات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی و عدم صدور قطعنامه از سوی شورای حکام باعث شد بازیگران ارزی تهران تصور کنند قفل مذاکرات هسته ای در حال شکسته شدن است. ریزش معنادار قیمت سکه

همین عوامل باعث شد فشار فروش در بازار زیاد شود و فلز زرد رنگ داخلی در مقایسه با ۷ اسفند به طور معناداری ریزش را تجربه کند.

ربع سکه پشت چراغ قرمز مرکز مبادله

البته نهاد مرکزی بازارساز هم با راه اندازی مرکز مبادله ارز سعی کرد جلوی نوسانات ارزی را بگیرد،یکی از کارهای مرکز مبادله در رابطه با طلا و سکه است.

آن طور که در خبرها آمده قرار بود در گام نخست ۳۰۰هزار قطعه ربع سکه در این مرکز فروخته شود و در ادامه سایر قطعات سکه نیز در این مرکز عرضه شود.با این حال در ۱۰ اسفند بانک مرکزی اعلام کرد فروش ربع سکه در مرکز مبادلات به زمان دیگری موکول شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....