تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 11:46
کد خبر : 99544

فراریان مالیاتی به بن بست رسیدند!

فراریان مالیاتی به بن بست رسیدند!

تفکیک حسابهای شخصی از تجاری در حالی قرار است از هفته آینده و به دستور بانک مرکزی شکل اجرایی به خود گیرد که این اقدام در راستای شفافیت و انضباط مالی اقدامی درست و مانع از فرار مالیاتی می شود.  مدتهاست که صحبت از تفکیک حسابهای شخصی از تجاری می شود، رویکردی که در تمام

تفکیک حسابهای شخصی از تجاری در حالی قرار است از هفته آینده و به دستور بانک مرکزی شکل اجرایی به خود گیرد که این اقدام در راستای شفافیت و انضباط مالی اقدامی درست و مانع از فرار مالیاتی می شود.

 مدتهاست که صحبت از تفکیک حسابهای شخصی از تجاری می شود، رویکردی که در تمام دنیا معمول و متداول است اما برخی ها در سالهای گذشته چنین اقدامی را سرک کشی به حسابهای شخصی مردم می دانستند در حالی که طبق قانون و در راستای شفافیت، دریافت مالیات از فعالیت های اقتصادی همچنین رصد و آگاهی از فعل و انفعالات پولی در سیستم بانکی این کار باید از سالهای پیش انجام می شد. زیرا اکنون خیلی ها هستند که فعالیت های اقتصادی انجام می دهند اما منابع مالی چنین فعالیتهایی را به جای اینکه در حسابهای تجاری ببرند بعضا آن را به حسابهای شخصی می گنجانند تا مالیاتی به آن تعلق نگیرد.

اما اکنون سازمان امور مالیاتی در کنار بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده است تا این حسابها از هم جدا شوند. یعنی اگر فردی پول کلانی به حسابش واریز شود باید حتما اعلام کند که منشاء این پول کجا و در قبال چه نوع فعالیتی بوده است وگرنه مالیات به آن تعلق می گیرد. برای همین است که اخیرا اعلام شده است صندوق ها و یا حسابهای خیرین نیز باید به سازمان امور مالیاتی معرفی شود تا پولی که حاصل فعالیت اقتصادی نیست مشخص شود و مالیاتی به آن تعلق نگیرد.

استارت شفافیت در پرداخت مالیات با اتصال ۸ میلیون کارتخوان و درگاههای پرداخت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی

استارت توجه به رعایت عدالت در پرداخت مالیات و در راستای شفاف سازی امور و فعالیت های اقتصادی امسال با اتصال همه دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کلید خورد. آنطور که هشت میلیون ابزار پرداخت فعال در کشور همگی به پرونده مالیاتی متصل شدند و سازمان امور مالیاتی اقدامات لازم را برای رسیدگی به این پرونده‌ها انجام داده است.

عملیات اجرایی تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری طبق توافقی که با بانک مرکزی انجام شده است، قرار است از نیمه شهریور امسال آغاز شود. البته سازمان امور مالیاتی به همراه بانک مرکزی مقدمات تفکیک حساب شخصی و تجاری را فراهم کرده و بسترهای مبادله اطلاعات بین این دو نهاد ایجاد و آزمایش شده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،  این اقدام با دو طریق انجام شد؛ آنگونه که تعدادی از ابزارهای پرداخت با هدایت صاحبان این ابزارها در سایت سازمان امور مالیاتی به پرونده مالیاتی متصل شدند و تعدادی هم که این اتصال از سوی صاحبان آنها انجام نشد عملیات قطع و غیرفعال شدن این ابزارها از شبکه پرداخت انجام شد.

اکنون نیز رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده؛ عملیات اجرایی تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری طبق توافقی که با بانک مرکزی انجام شده است، قرار است از نیمه شهریور امسال آغاز شود. البته سازمان امور مالیاتی به همراه بانک مرکزی مقدمات تفکیک حساب شخصی و تجاری را فراهم کرده و بسترهای مبادله اطلاعات بین این دو نهاد ایجاد و آزمایش شده است. در چنین شرایطی با گذر از مراحل مقدماتی این طرح سازمان امور مالیاتی منتظر است تا بانک مرکزی دستور العمل تفکیک حساب شخصی از تجاری را اعلام کند چرا که این وظیفه بر عهده بانک مرکزی است. طبق اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همه مودیانی که نزد سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی دارند، حساب های آنها به عنوان حساب تجاری به بانک مرکزی اعلام شده است و هم اکنون بالغ بر ۸ میلیون حساب تجاری تفکیک شده اند.

مطابق اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی از نیمه دوم ماه جاری تفکیک حسابهای شخصی از تجاری آغاز می شود، پیش بینی ها حکایت از آن دارد فرآیند اجرایی تفکیک حساب چند ماهی طول بکشد اما آنطور که معلوم است تا پایان سال تفکیک همه حساب ها انجام خواهد شد. این اقدام در راستای شفافیت امور فعالیت های اقتصادی و مشاغل بوده که سازمان امور مالیاتی بر اساس ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال ۱۳۹۸ تصویب شده موظف است که حساب‌های شغلی افراد را دریافت و به پرونده مالیاتی متصل کند.

حدود و سقف و کف مشخص تراکنش های بانکی برای مالیات ستانی

مجید رضا حریری، کارشناس اقتصادی و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره اقدام دولت در راستای تفکیک حسابهای شخصی از تجاری با هدف شفاف سازی و رعایت در عدالت مالیات ستانی گفت: هر نوع اقدامی که منجر به شفافیت در امور اقتصادی شود اقدامی درست و پسندیده است. از طرفی نیز چنانچه این اقدام با نگاه مالیات ستانی انجام شود باید پذیرفت که انجام هر گونه مبادلات مالی طوری باید باشد که از طریق تراکنش های مالی بانکی مشخص و معین شود که چه فعالیتی و در چه راستایی انجام شده است اگر فعالیتهای اقتصادی انجام شده باید سهم مالیات دولت نیز در این فرایند پرداخته شود، زیرا دولت برای اداره امور کشور نیازمند منابع مالی است که بخشی از این منابع طبق قانون و رعایت اصول و مقررات مشخص و تعریف شده باید از فعالیت های اقتصادی تجاری و مشاغل و … کسب شود.

تراکنش های بانکی برای اخذ مالیات از فعالیتهای انجام شده تجاری و اقتصادی نیز حد و سقف مشخصی دارد که دولت این حدود را رعایت کرده است، به هر حال خیلی ها پرونده مالیاتی دارند و فعالیت های آنها کاملا مشخص است به غیر از این بایستی اقدامات در راستای اخذ مالیات از طریق تراکنش های بانکی و … به شکلی منظم و سیستماتیک پایش شود

وی با بیان اینکه البته تراکنش های بانکی برای اخذ مالیات از فعالیتهای انجام شده تجاری و اقتصادی نیز حد و سقفی دارد که دولت این حدود را رعایت کرده است، گفت: به هر حال خیلی ها پرونده مالیاتی دارند و فعالیت های آنها کاملا مشخص است به غیر از این بایستی اقدامات در راستای اخذ مالیات از طریق تراکنش های بانکی و … به شکلی منظم و سیستماتیک پایش شود چرا که هر فسادی که رخ می دهد از رشوه در دستگاههای دولتی و …گرفته تا قاچاق مواد مخدر، فرارهای مالیاتی در اقتصاد زیرزمینی قاچاق کالا و ارز و …از طریق پایش تراکنش ها و حسابهای بانکی پایش و مشخص می شود بنابراین توجه به تفکیک حسابهای تجاری از شخصی امری ضروری و بجاست که دولت و در ذیل آن سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی آن را مورد توجه قرار داده اند.

تراکنش با درآمدهای نسبتا کلان در حسابهای شخصی را باید به سازمان امور مالیاتی اطلاع داد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تفکیک حسابهای شخصی از تجاری مشخص می کند که آن دسته از افرادی که در طول سال تراکنش های بالایی دارند سهم مالیات خود را به دولت پرداخته اند یا نه. البته اگر مشخص شود که این تراکنش های بالا بابت چه اقدامی بوده است مشخص می شود که آیا مالیاتی به آن تعلق خواهد گرفت یا خیر.

در حسابهای شخصی افراد مشخص است که چه فعالیتی و در سقف چه رقمی فرد کسب درآمد کرده به هر حال انجام تراکنش ها مخارج روزمره و خریدهای ضروری کاملا مشخص است اما چنانچه درآمد اتفاقی حاصل از فروش ملک، خودرو، ارث و یا معامله ای در حساب شخصی فرد آمده باشد باید از طریق اسناد قابل استناد آن را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند

وی ادامه داد: به طور مثال در حسابهای شخصی افراد مشخص است که چه فعالیتی و در سقف چه رقمی فرد کسب درآمد کرده و یا حقوقی را دریافت کرده است به هر حال انجام تراکنش ها مخارج روزمره و خریدهای ضروری کاملا مشخص و محرز است اما چنانچه درآمد اتفاقی حاصل از فروش ملک، خودرو، ارث و یا معامله ای در حساب شخصی فرد آمده باشد، باید از طریق اسناد قابل استناد آن را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند تا حقوقی پایمال نشود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ادامه اظهار داشت: هر نوع پایش در تراکنش های بانکی اقدامی ضروری و لازم است. این اقدام علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی خیلی ها که با ترفند و زیرکی بخشی از منابع مالی خود را به جای اینکه در حسابهای تجاری ببرند به حسابهای شخصی می آورند باعث می شود که به سمت و سوی شفافیت در پرداخت مالیات حرکت شود اقدامی که مورد توجه تمام دنیاست و مقدمه ای برای پذیرفتن اف ای تی اف البته با حفظ اقتدار و عزت ملی است چرا که با این اقدام شاید تاثیر بسزایی بر رعایت عدالت مالیات ستانی باشد اما مهمتر از آن مبارزه با فساد و رانت و گام برداشتن در مسیر شفافیت است.

منشاء پول در تراکنش های بانکی باید مشخص شود

توجه به رعایت عدالت در مالیات ستانی با شفافیت در تفکیک حسابهای شخصی از تجاری تا جایی است که کارشناسان معتقدند؛ هر تراکنش بانکی درآمدزا نیست.

حساب بانکی افراد باید مشخص شود که آیا این حساب، حساب عادی و شخصی است یا اینکه حساب تجاری و اقتصادی است. در این میان اگر حساب تجاری باشد، انجام هر گونه فعل و انفعالات تراکنشی بانکی در این زمینه مشمول مالیات خواهد شد

سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی  می گوید: در اجرای قانون مالیات آمده است؛ حساب بانکی افراد باید مشخص شود که آیا این حساب، حساب عادی و شخصی است یا اینکه حساب تجاری و اقتصادی است. در این میان اگر حساب تجاری باشد، انجام هر گونه فعل و انفعالات تراکنشی بانکی در این زمینه مشمول مالیات خواهد شد. اما مثلا چنانچه فردی دارای حساب بانکی مختص به دریافت حقوق یا مستمری می باشد این حساب از پرداخت مالیات معاف بوده چرا که قبلا مالیات آن پرداخت شده است. این در حالی است که اگر مبلغ قابل توجهی از جایی به این حساب واریز شود منشاء آن پول باید مشخص شود.

این کارشناس مالیاتی افزود: اگر حسابهای تجاری و شخصی از هم مجزا شوند، شهروندی که دارای پرونده شغلی است و حساب تجاری دارد تمام فعالیتهای تجاری و تراکنش های بانکی او باید در آن حساب بیاید. از طرفی چنانچه فردی حساب شخصی داشته باشد یعنی کارمند و یا کارگر و … باشد به طور شفاف مشخص است که او فقط پولی که در حساب دارد بابت حقوق ماهیانه ای است که دریافت می کند، بنابراین نباید این فرد از حساب شخصی خود در مسائل اقتصادی و یا متفرقه استفاده کنند تا کار مامور مالیاتی و بانک نیز در این زمینه مشخص و آسان شود.

بنا به این گزارش، طبق اظهارات مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور قرار است در هفته آینده استارت تفکیک حسابهای تجاری از شخصی زده شود این اقدام هرچند اقدامی درست به نظر می رسد اما به گفته کارشناسان چنین اقدامی نیازمند اطلاع رسانی گسترده و کار رسانه ای قوی است تا مردم دچار سردر گمی نشوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....