تاریخ انتشار : جمعه 7 آذر 1399 - 13:54
کد خبر : 25850

فراخوان بازنگری در سیاست های کلی بخش مسکن

فراخوان بازنگری در سیاست های کلی بخش مسکن

محسن رضایی گفت: از همه زیرمجموعه‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهم ضمن تسریع در بازنگری سیاست‌های کلی مسکن، این وظیفه مهم و ملی را به گونه‌ای انجام دهند که مطمئن شویم اصل ۳۱ قانون اساسی اجرا شود، حق مسکن همه اقشار جامعه رعایت گردد و حوادث تلخ کرمانشاه، اهواز و بندرعباس تکرار نشود. به

محسن رضایی گفت: از همه زیرمجموعه‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهم ضمن تسریع در بازنگری سیاست‌های کلی مسکن، این وظیفه مهم و ملی را به گونه‌ای انجام دهند که مطمئن شویم اصل ۳۱ قانون اساسی اجرا شود، حق مسکن همه اقشار جامعه رعایت گردد و حوادث تلخ کرمانشاه، اهواز و بندرعباس تکرار نشود.

به گزارش اقتصاددان ،محسن رضایی که در نشست فوق العاده اصل ۳۱ قانون اساسی با حضور کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می‌گفت، تاکید کرد: حوادث تلخ کرمانشاه، اهواز و بندرعباس شایسته رابطه ملت و دولت ما نیست؛ عده‌ای می‌خواهند دولت‌های ما را از پشتوانه مردمی تهی کنند تا بتوانند از دولت‌های ضعیف شده باج بگیرند، ولی ما به تأسی از قانون اساسی و اراده ملت، جلوی این فشارها سینه سپر می‌کنیم و از قانون اساسی، حقوق ملت و اصول انقلاب دفاع خواهیم کرد و به زودی با بازنگری سریع سیاست‌های مسکن، رفتارهای ناشایست مدیریت محفلی پایان می‌یابد.

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کشور را می‌نویسد، مجلس براساس این سیاست‌ها قانون را وضع می‌کند و دولت براساس قوانین مجلس، بخشنامه‌های اجرایی را صادر و اجرا می‌کند. قوه قضاییه هم به موارد نقض قانون رسیدگی می‌کند. پس اگر سیاست‌های مسکن سریعاً اصلاح شود، می‌توانیم امیدوار باشیم گام جدی در اصلاح عملکرد دولت برداشته شود.

رضایی از تصمیم خود برای صدور یک دستورالعمل سیاستی مبنی بر توجه جدی به اصل ۳۱ قانون اساسی، مدیریت زمین و زنده کردن حق مسکن مستاجرها خبر داد و افزود: به زودی یک دستورالعمل کتبی صادر خواهم کرد که در آن یکسری خطوط کلی برای تدوین سیاست‌های مسکن در برنامه هفتم کشور به شما روسای کمیسیون‌ها و کمیته‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ خواهد شد. در این دستورالعمل، نگرانی‌های رهبر انقلاب و دغدغه‌های خانوارهای ایرانی راجع به مسکن تامین شده و انتظار می‌رود صدور این دستورالعمل باعث توجه جدی به اصل ۳۱ قانون اساسی و حق مسکن مردم در برنامه هفتم کشور شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این دستورالعمل از بخش‌های نظارتی مجمع خواسته شده است که معطل تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی نمانند و روند نظارت بر سیاست‌های فعلی در بخش مسکن را با جدیت بیشتر پیگیری کنند. در همین یک سال و نیم که از برنامه ششم باقی مانده، نظارت جدی بر سیاست‌های مسکن خواهیم داشت و در کنار ملت و مجلس و دولت هستیم و نمی‌گذاریم حوادث تلخ کرمانشاه، اهواز و بندرعباس تکرار شود.

رضایی اظهار داشت: کشور با مشکل کمبود مسکن و عدم تناسب عرضه و تقاضا و سوداگری‌های پیچیده که گاه تنیده در بافت اقتصادی و گاه حتی تنیده در بافت سیاسی کشور هستند، مواجه است. در ده سال اخیر سرمایه گذاری در کل کشور بویژه روی مسکن کاهش پیدا کرده و حوادث اخیری که در کشور رخ داده، نشانگر وجود یک بحران در مسکن است که علایم آن را در قالب حاشیه نشینی مردم در شهرهای بزرگ می‌بینیم و نمونه‌هایی از تنش در این موضوع را در حوادث کرمانشاه، خوزستان و هرمزگان دیدیم.

وی تاکید کرد: اصل ۳۱ قانون اساسی، حرف اول و آخر را درباره حق مسکن مردم زده و وظیفه دولت را روشن کرده است. اصل ۳۱ قانون اساسی هوشمندانه و ضامن منافع ملی است. در برخی دوره ها، منافع عده‌ای اینطور اقتضا می‌کند که تولید و عرضه مسکن نسبت به نیازهای جامعه کمتر باشد. این وضعیت شایسته ملت و دولت ما نیست. به یک اقدام تحولی در بخش مسکن برای پاسداری از اصل ۳۱ قانون اساسی نیاز داریم.

رضایی در ادامه این جلسه، گزارش عملکرد مدیران مختلف از جمله سعیدی کیا رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و صادقی رئیس دفتر بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص و پنج تن از مدیرکل‌های تابعه این دو بخش را دریافت کرد و بر هم افزایی بخش‌های مختلف به منظور بازنگری سریع سیاست‌های مسکن و نیز توجه جدی به اصل ۳۱ در تدوین سیاست‌های برنامه هفتم کشور تاکید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....